موریانه فقر زیر پوست سبز علی آباد کتول / اراده ای که برای نجات استوار شد

شهرستان علی آباد کتول در مرکز جغرافیایی استان گلستان و سومین شهرستان این استان است که طبیعت بکر، ظریفت های گردشگری، صنعتی و کشاورزی و نیروی انسانی و نخبگانی کارآمد آن، زمینه رشد و رونق را دارد، اما علی رغم همه ی این ها، موریانه فقر زیر پوست سبزش در حرکت است و به رنجی آزار دهنده تبدیل شده است. اما حالا وقت پوست اندازی رسیده و بنظر می رسد اراده ها برای این پوست اندازی و رونق یافتن در حال استوار شدن است.

به گزارش زرین نامه؛ در ادامه گفت و گو با رحمت اله نوروزی نماینده مردم شهرستان علی آباد کتول در دوره نهم مجلس شورای اسلامی و کاندیدای انتخابات دوره یازدهم مجلس را می خوانید که به حوزه های مختلف گریزی کوتاه زده است تا با مخاطبان از آنچه انجام شده و آنچه باید بشود، بگوید:


رحمت اله نوروزی نماینده مردم شهرستان علی آباد کتول در دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار زرین نامه با اشاره به مزیت های کشاورزی، گردشگری و صنعتی این شهرستان، گفت: باید برنامه ی راهی بر اساس برنامه 1404 و برنامه ششم توسعه، سند آمایش، سند جامع و توسعه و اشتغال استان طراحی کنیم که این مزیت ها را از حالت بالقوه به بالفعل در آوریم.


وی با بیان اینکه دغدغه اول مردم را مساله اقتصاد که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست، گفت: یکی از وظایف مهم مجلس یازدهم، اصلاح نظام بانکی مالیاتی، گمرکی، یارانه ای و کشاورزی است.


لزوم همکاری نخبگان برای ایجاد طرحی نو برای عبور از موانع رشد اقتصادی


نوروزی با اشاره به اینکه شاغلین، بازنشستگان و طبقات آسیب پذیر جامعه امروز با مشکلات زیادی مواجه هستند، تاکید کرد: مجلس آینده باید با استفاده از نظر نخبگان اقتصادی و کمک دستگاه‌های اجرایی، طراحی نو و اقداماتی مناسب برای بهبود معیشت مردم و خروج از این وضعیت انجام دهد.


ارتقاء شاخص های بهداشتی اولویت است


این کاندیدای شهرستان علی آباد کتول در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، در بخش دیگری از گفت و گوی خود با این پایگاه خبری تحلیلی گریزی به وضعیت بهداشتی و درمانی این شهرستان زد و گفت: علی رغم همه دستاوردهای بعد انقلاب و همچنین اقداماتی که ما در مجلس نهم در بحث شاخص های بهداشتی انجام داده ایم، هم استان گلستان و هم شهرستان علی آباد کتول هنوز مشکلات زیادی در این حوزه دارد و اقدامات کافی نبوده است.


وی با تاکید بر لزوم ارتقاء سطح بهداشت و سلامت مردم، گفت: یکی از مسائل آزار دهنده در استان و شهرستان، هزینه های کمر شکن بیماری های سرطانی است که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند.


نوروزی با تاکید بر اینکه نیازمند عزمی جدی برای رفع مشکلات حوزه بهداشت و درمان هستیم، تصریح کرد: بیشتر بیمارستان ها خود گردان بوده، بیمه ها با مشکل کمبود اعتبار مواجه هستند و مردم با پرداخت هزینه ها، شرایط سختی برایشان پیش آمده است، لذا حمایت از مردم عزیز در بحث هزینه‌های درمان و مشکلاتی که تحریم های ظالمانه دشمنان در این زمینه به وجود آورده، باید اولویت مجلس یازدهم باشد.


جذب اعتبار یک میلیارد تومانی در حوزه شهری


این نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به اقدامات خود در حوزه شهری، اظهار کرد: در دولت دهم، اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان برای عقب نشینی شهر علی آباد کتول از سازمان همیاری ها گرفتیم، که قرار بود استمرار یابد، اما به دلیل تحریم ها، موافقتی که این سازمان کرده بود، تداوم نیافت.


توزیع 2 مرحله ای ارزش افزوده نیروگاه میان شهرداری ها و دهیاری های شهرستان


نوروزی گفت: در دولت آقای روحانی ارزش افزوده نیروگاه علی آباد کتول را که پیش از این به تهران می رفت، با موافقت دکتر طیب نیا وزیر وقت نیرو، به شهرستان آوردیم که میان شهرداری ها و دهیاری های شهرستان علی آباد کتول توزیع شد.


وی اذعان کرد: شهرستان علی آباد کتول با دهنه های جنگلی بسیار زیبا محمد آباد کتول و زرین گل، روستاهای کوهستانی و همچنین آبشار تمام خزه ای طبیعت بکری دارد اما برای رشد صنعت گردشگری، نیازمند توجه بیشتر دستگاه های اجرایی است.


افزایش 85 رشته کاربردی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد واحد علی آباد کتول


نوروزی با اشاره به اقدامات خود در حوزه آموزش عالی در دوران تصدی کرسی نمایندگی این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، نگاه خود به این حوزه را اینگونه تشریح کرد: با پیگیری هایمان در وزارت علوم و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به اتفاق دکتر لادن مقدم رییس وقت واحد علی آباد کتول و معاونین ایشان، 25 رشته دکتری و بالغ بر 60 رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد به رشته های تحصیلی این دانشگاه در واحد علی آباد کتول با تاکید بر رشته هایی همچون برق، الکترونیک و کارآفرینی که در جامعه کاربردی باشد، اضافه شد. در صورت پیروزی در انتخابات آینده نیز، همین روند را دنبال می کنیم تا دانشگاهی کارآمد برای تربیت جوانان این شهرستان و ورودشان به بازار کار داشته باشیم.


وی افزود: برای دانشگاه فنی مهندسی علی آباد کتول نیز، ردیف بودجه ای در دولت یازدهم گرفتیم چرا که معتقدیم رشد علم، مبنای توسعه و سنگ بنای آینده هر نظام است.


جذب اعتبار 10 میلیارد تومانی برای سد کبودوال


نماینده مردم شهرستان علی آباد کتول در دوره نهم مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به طرح های کلان استان گفت: سنگ بنای پتروشیمی استان در مجلس دوره هشتم گذاشته شد که همزمان با آن، 8 واحد پتروشیمی دیگر در کشور مصوب شد. همه ی این پتروشیمی ها راه اندازی شدند غیر از استان ما. زمانی که ما وارد مجلس نهم شدیم، به اتفاق مجمع نمایندگان استان و استاندار برای پیگیری طرح، ملاقات های با آقای رستم قاسمی وزیر نفت دولت نهم و مهندس زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم داشتیم، اما آن ها در پاسخ به ما گفتند، پتروشیمی در این استان توجیه اقتصادی ندارد و موافقت نکردند که با ما همکاری کنند.


نوروزی افزود: در سفر آقای روحانی به استان گلستان نیز مجمع نمایندگان به همراه استاندار و آیت الله نورمفیدی، جلسه مشترکی در این رابطه با ایشان داشتیم، اما آنجا هم گفتند که این طرح مقرون به صرفه نیست و اینگونه طرح کلان استان ابتر ماند.


نوروزی همچنین در خصوص پایانه مرزی اینچه برون گفت: این پایانه در زمان مجمع نمایندگان دوره نهم و سفر آقای روحانی به گلستان افتتاح شد. منطقه آزاد تجاری هم در دوره نهم بود، اما مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت و قرار بود که کار کارشناسی بیشتری در کمیسیون های مربوطه انجام شود.


این کاندیدای شهرستان علی آباد کتول در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در ادامه به کسب اعتبار 10 میلیارد تومانی برای سد کبودوال در سال 92 اشاره کرد و گفت: این طرح نیز در همان زمان به بهره برداری رسید و با حضور رییس جمهور دولت دهم افتتاح شد.


کسب مصوبه 90 میلیون یورویی برای ارتقاء وضعیت کشاورزی شهرستان


نوروزی همچنین به پیگیری های خود برای دیگر طرح کلان استان و شهرستان علی آباد کتول در دوران نمایندگی اش اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم، دیدارهای مکرری با وزیر اقتصاد داشتیم و در نهایت 16 تیر 93، مصوبه اعتبار 90 میلیون یورویی (معادل یک هزار و 220 میلیارد تومان) از بانک توسعه اسلامی در جده را گرفتیم که تا کنون 520 میلیارد تومان آن تخصیص یافته و پیمانکار در حال تجهیز کارگاه است. عملیات اجرایی آن نیز به زودی آغاز می شود. امیدواریم اجرای این پروژه،  سبب تحولی بزرگ در خارکلاته، کردآباد، منطقه فندرسک، بخش مرکزی و کمالان شهرستان علی آباد کتول شود.


عضو کمیسیون کشاورزی دوره نهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقتصاد کشاورزی استان های گیلان، گلستان و مازندران گفت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر حمایت از کشاورزان و رونق تولید تاکید دارند. بنده نیز در همین راستا و حمایت از کشاورزی، در دوران نمایندگی خود، عضو کمیسیون کشاورزی شدم.


نوروزی با اشاره به پیگیری تخصیص امکانات کشاورزی اعم از تراکتور، کمباین و ماشین آلات برای استان و شهرستان در دوران نمایندگی اش، ادعان کرد: حمایت من از آقای حجتی وزیر وقت کشاورزی، حمایت کاری بود. آن زمان برای رای اعتماد، با آقای حجتی دو سه جلسه نشستیم که مسائلی همچون نوسازی تجهیزات کشاورزی، افزايش قيمت محصولات کشاورزی، یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و خرید محصولات کشاورزی را با ایشان مطرح کردم.


وی تاکید کرد: با توجه به افزایش هزینه های کاشت، داشت و برداشت، کشاورزی مقرون به‌ صرفه نیست و ما در این زمینه با مشکلات عدیده مواجهه هستیم. باید آنالیز قیمت ها انجام شود و بر اساس آن، از کشاورزان حمایت کنیم.


افزایش 30 درصدی قیمت توتون


نوروزی افزود: دور نهم با پیگیری هایی که داشتیم، 30 درصد قیمت توتون را افزايش دادیم. اما علیرغم پیگیری هایی که برای افزایش قیمت گندم، کلزا، سویا، شالی، آفتاب گردان، داشتیم، باز هم این افزایش قیمت ها متناسب با هزینه ها نبود.


وی تصریح کرد: هزینه های کشاورزی در حال حاضر هم با توجه به افزایش قیمت بنزین از هزار تومان به 3 هزار تومان، مقرون به صرفه نیست و باید یک بازنگری جدی در این حوزه صورت پذیرد.

عضو اسبق کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به دیکر مشکلات حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: هدر رفت آب در شیوه آبیاری کشاورزی سنتی است و بهره وری مناسب نیست. اگر سهم کشاورز را در آبیاری تحت فشار از بین ببریم، به کاهش هدررفت آب کمک کرده ایم. باید با اصلاح نظام یارانه ای تبصره 12 و اختصاص اعتبار برای آبیاری تحت فشار، کمک به تامین بذر، سم و کود با کیفیت، از حوزه کشاورزی حمایت کنیم.


نوروزی همچنین در خصوص لزوم رونق شهرک های صنعتی در شهرستان علی آباد کتول گفت: این شهرستان کمربند سبزی دارد که فقر زیر آن خوابیده است. صنایع ما نوپاست و باید با حمایت از سرمایه گذاران، در جهت رونق تولید و افزایش اشتغال پایدار تلاش کنیم.

گفت و گو: نرگس تجری

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه