چه کسی مهمترین نقش را در مقابله با ویروس کرونا بر عهده دارد ؟

به گزارش زرین نامه: این روز ها نام کرونا ویروس زیاد به گوش شما خورده است. کروناویروس‌ها (Corona viruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ کشف شده‌اند. آنها موجب بروز بیماریهایی از خانواده سرما خوردگی در انسان و حیوانات می‌گردند. برخی از کروناویروس‌ها باعث علائم مشابه سرماخوردگی در انسان می‌شوند که عموماً خطر زیادی ندارند. 

ممکن است شما قبلا به این ویروس مبتلا شده اید بدون اینکه اطلاعی از این مساله داشته باشید و این نوعی از ویروس خفیف کرونا ست . ویروس کرونا 7 نوع است که جدید ترین نوع آن در دسامبر ۲۰۱۹ ، در شهر ووهان چین به نام 2019-nCoV با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد . این ویروس تا ۳۰ بهمن جان بیش از ۲۰۰۰ نفر را گرفته‌است. تا این تاریخ ابتلای بیش از ۷۳۳۳۲ نفر به این ویروس در ۳۰ کشور تأیید شده که از جمله در تایلند، ژاپن، تایوان، استرالیا، سنگاپور، نپال، ویتنام، اندونزی، آلمان، روسیه، فیجی، فرانسه، ایران و آمریکا می‌باشد. با عبور تعداد قربانیان ویروس کرونا از مرز ۱۰۰۰ نفر سازمان جهانی بهداشت برای بیماری ناشی آن نام رسمی انتخاب کرده‌است، کووید ۱۹ که اشاره‌ای دارد به «کرونا»، «ویروس»، «بیماری» و سال ۲۰۱۹ دارد . 

در ایران، در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، به دنبال فوت ۲ بیمار با عوارض تنفسی در بیمارستان کامکار قم، شایعاتی درباره مرگ این بیماران به علت کروناویروس شکل گرفت. اما دانشگاه علوم پزشکی قم با تکذیب شایعات مربوط به مبتلا بودن این دو بیمار فوت شده به کروناویروس، اعلام کرد که تاکنون هیچ‌گونه شواهدی تشخیصی مبنی بر ابتلا به بیماری کرونا دیده نشده‌است. در نهایت در ۲ اسفند، با اعلام رسمی فوت شدن چهار نفر، مشخص شد ایران پس از چین بیشترین تلفات ناشی از کروناویروس را داشته است.
مردم ما این روزها در معرض حجم وسیعی از اطلاعات در مورد ویروس کرونا ، راههای انتقال و پیشگیری از آن قرار گرفته اند. از پیج های مختلف در اینستاگرام و کانال های تلگرامی گرفته تا سایت های معتبر و غیر معتبر . و این مساله باعث سردرگمی شدید بین مردم شده است . عده ای توصیه به استفاده از ماسک میکنند و عده ای آن را غیر موثر میدانند . بعضی توصیه به دمنوش و عسل دارند و بعضی دیگر آن را به سخره می گیرند .
با توجه به حجم اطلاعات ارائه شده بهتر است که هدایت و آموزش مردم و اهمیت خودمراقبتی در کنترل پاندمی این بیماری مورد توجه قرار گیرد. در این راستا شهروندان محترم لازم است بدانند که چرا باید از شیوع این ویروس جلوگیری کرد و این که چرا اینهمه در مورد شستشوی دست و رعایت بهداشت صحبت می شود؟. این اطلاعات می تواند در تبعیت از توصیه های پیشگیرانه و رعایت اصول بهداشتی تاثیر گذار باشد .
اختلاف این ویروس با ویروس آنفلوانزای فصلی و سایر سرماخوردگی ها در مدت زمان زنده بودن در سطوح و دوره پنهان ( کمون) و شدت مسری بودن آن است . این ویروس برای افراد با سیستم ایمنی ضعیف و مبتلایان به انواع بیماری های زمینه ای بویژه سالمندان مضر است .
برخلاف ویروس آنفلوانزا که 48 ساعت روی سطوح زنده می ماند، کرونا 2 هفته زنده بوده و احتمال آلودگی و سرایت دارد . مهمترین مساله این است که این ویروس در بدو ورود به بدن خود را از سیستم ایمنی پنهان می کند و فرد آلوده در 5 تا 10 روز اول هیچ علامتی نخواهد داشت . این ویروس شدیدا مسری است و با رعایت نکردن احتیاط ها بویژه احتیاط تماسی و عدم رعایت نکات بهداشتی به راحتی منتقل می شود . بر خلاف آنفلوانزا که اگر در خانواده کسی مبتلا شود با رعایت نکات بهداشتی در بدو ابتلا سایر اعضا بیمار نمی شوند . در این بیماری بدلیل دوره پنهان احتمال مبتلا شدن اعضاء خانواده بسیار زیاد است . این یعنی اینکه فرد مبتلا با هر کس در تماس باشد احتمال ابتلا وجود دارد . این امر کاملا نا خواسته و غیر عمدی است چون خود فرد از ابتلا به ویروس آگاهی ندارد .
اما با همه این تفاسیر مهمترین نکته این است که از این ویروس نترسید . به قول رالف والدو امرسون : " ترس بیش از هر چیز دیگری در جهان آدم ها را شکست می دهد ". هر فرد می تواند مهمترین و موثر ترین نیروی مقابله با این بیماری باشد و این از طریق خود مراقبتی ، رعایت نکات بهداشتی و آموزش به اطرافیان میسر می شود .

  پیشگیری ، پیشگیری ، پیشگیری ، مهمترین راه حل در کنترل شیوع این بیماری است .
اولین نکته رعایت بهداشت دست ، پرهیز از روبوسی و دست دادن و استفاده از ماسک و ضد عفونی کردن سطوح است .ذکر این نکته ضروری است که هیچ یک از این توصیه ها به تنهایی موثر نیستند . شما نمی توانید ماسک استفاده کنید در حالی که به دیگران دست می دهید و با همان دست آلوده چیزی بخورید و حتی دست به چشمان خود بزنید. اصلا منطقی و عاقلانه نیست .
نکته دیگر اینکه در مکان های عمومی که جمعیت زیادی حضور دارند مانند ورزشگاهها ، اماکن تفریحی و حتی بیمارستان ها کمتر بروید.در این مراکز که تجمع افراد بیشتر است احتمال انتشار ویروس نیز چندین برابر می شود. اگر چند روز از این مراکز دور باشید چه اتفاقی میفتد ؟ حداقل بیمار نمی شوید . این روز ها اگر به بیمارستان مراجعه کرده باشید با تابلوی ملاقات ممنوع مواجه می شوید .اما متاسفانه مردم بدون توجه به این هشدارها وارد مراکز درمانی می شوند بدون این که بدانند به منبع آلودگی وارد شده اند . این ویروس تمایل شدیدی به گسترش در سطوح بهداشتی دارد آیا هیچ انسان عاقلی خود را در معرض بیماری قرار می دهد !؟ . در این ایام به هیچ عنوان جز در مواقع واقعا اورژانسی به مراکز درمانی و بویژه اورژانس ها مراجعه نکنید . آیا تزریق یک آمپول ، چک قند خون ، نوشتن آزمایش و عکس ارزش ابتلا به این ویروس را دارد ؟. درست است که خدمات دولتی به لحاظ هزینه مقرون به صرفه اند اما هزینه های درمانی و بعضا جانی ابتلا به ویروس کرونا به مراتب سنگین تر خواهد بود . در این بین برای مردم امن ترین جا خانه های خودشان است . چون می توانند با رعایت اصول ایمنی و نکات بهداشتی و ضد عفونی کردن سطوح منزل از خود و اعضاء خانواده شان محافظت کنند .
سه علامت اصلی این ویروس تب ، سرفه خشک ، ضعف بدن و درد عضلانی بوده که مشابه علائم سرماخوردگی و انفلوانزاست . این بیماری ویروسی بوده و در درمان ان آنتی بیوتیک فایده ای نداشته و درمان ها علامتی است .
اگر از خواب بیدار شدید و علائم فوق را داشتید نترسید و خیال نکنید که کرونا دارید . به دنبال یک تب و آبریزش بینی و هر علامت اولیه ای به اورژانس مراجعه نکنید. اولین کار ماندن در منزل و استراحت است . از مایعات و مواد غذایی مقوی و ویتامین C استفاده نموده و نکات بهداشتی را رعایت کنید . در سرماخوردگی معمولی علائم طی 1-3 روز شدید شده و ظرف 5-6 روز بهبود قابل ملاحظه ای خواهند یافت . در این مدت می توانید با پزشک معالج خود در تماس بوده و از ایشان مشورت بگیرید و ترجیحا به مراکز درمانی مراجعه نکنید . بهترین مشاور در این دوران پزشک معالج شماست . با ترس بی مورد سلامت خود و عزیزانتان را به خطر نیندازید. اگر بعد از گذشت 5-7 روز به جای بهبود علائم تب شدید و تنگی نفس و سرفه های خشک شدید پیدا کردید در اسرع وقت به اورژانس بیمارستان مراجعه نمایید .
به یاد داشته باشید از ویروس کرونا نترسید و به شایعات توجه نکنید . با تصمیم درست و استفاده از توصیه های کارشناسان بهداشتی و پزشکان می توانید به خوبی سلامت خود و اعضاء خانواده را مدیریت نمایید .

تکتم قنبری عبدالملکی کارشناس ارشد پرستاری و عضو هیات مدیره نظام پرستاری

انتهای پیام 

 

 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه