فروپاشی و اِضمحلال ایالات متحده آمریکا

تعطیلات کرونایی،فرصتی شد که تعدادی فیلم های روز سینمای هالیوود را ببینم . فیلم هایی که به عنوان نماد فن آوری تولید فیلم های سینمایی در دنیا شناخته می شوند .

به گزارش زرین نامه؛ محمد دیلم کتولی از فعالان رسانه ای استان گلستان نوشت: یکی از این فیلم ها(بلادشات Bloodshot) فیلمی در ژانر ابرقهرمانی به کارگردانی دیو ویلسون است که در سال ۲۰۲۰ ساخته و منتشر شد.

ازبازیگران آن می‌توان به وین دیزل، و ایزاگونزالس اشاره کرد.

وین دیزل(بعد از آرنولد شواردزینگر نماد قدرت جسمی و هیبت و هژمونی جسمانی آمریکایی)لیزا گونزالس(نماد جذابیت آمریکایی )و بقیه عناصر اصلی فیلم همین مشخصات را دارند.

آنچه پیش از تحلیل مصداقی این فیلم با اهمیت به نظر می رسد تحلیل سینمای هالیوود است .

سینمای هالیوود به عنوان یکی از ابزار های قدرت نرم نقش موثری در اشاعه هژمونی غرب و بویژه آمریکا دارد .

بنده توفیق داشتم در بحبوحه بحران بوسنی هرزگوین و جنگ آمریکا علیه عراق و افغانستام ضمن برگزاری یک دوره« شناخت قدرت نرم دشمن » ضمن دعوت از اساتید سینمای ایران نظیر آقای شمقدری،دکتر طالب زاده،دکتر حسن عبادی و...نسبت تحلیل و بررسی چند فیلم روز هالیوود در خصوص همان بحران اقدام کنم.

آن جلسات که در واقع تحلیل محتوای سینمای هالیوود است را در زیر ارائه می کنم تا ضمن یاد آوری و تحلیل قدرت نرم سینمای هالیوود ، به آسیب پذیری جامعه خودی از این آسیب اجتماعی نتیجه گیری نمایم .

عناصر اصلی قدرت نرم هالیوودی عبارتند از :

۱_مدیریت اَذهان عمومی از طریق تکنولوژی و فناوری تولیدات سینمایی
۲_فیلنامه،به عنوان ابزار راهبردی و در عین حال تاکتیکی(اجرایی) قدرت نرم ، که محصولات نهادهای امنیتی و مطالعات راهبردی سیاسی را به خوراک محصولات سینمایی تبدیل می کنند.

۳_انتخاب بازیگر،به عنوان نماد قدرت،شکوه و جلال ایالات متحده آمریکا ، که در هر دوره ای دارای راهبردی ویژه است ، زمانی شخصیت سازی می کند و نماد قدرت جسمانی و هژمونی امریکایی( آرنولد و وین دیزل و... ) ارائه می دهد و گاهی به سراغ نمایش چهره های بی نام و نشان ولی تاثیر گذار می رود .

۴_ جشنواره های سینمایی و استفاده از ثروت کارتل ها و تراست های نفتی برای تشویق و ترغیب عناصر این قدرت نرم در دوره های مختلف .
ولی آنچه بیش از این چهار عامل اصلی ، در جهان امروز تاثیر گذار است عبارتند از :

۱_ بهره‌ گیری از عنصر سه گانه سکس،خشونت و موسیقی در آثار سینمایی هالیوود

۲_دستیابی آسان جامعه هدف به آثار سینمایی

۳_ اشاعه ایدئولوژی و سبک زندگی امریکایی

عناصر اصلی فیلمنامه در سینمای هالیوود در واقع همان عناصر اصلی قدرت سخت آمریکا در صحنه جهانی است که نتیجه آن بالطبع می بایست به برتری و استیلای آمریکا بر همه عناصر اصلی حاکمیّت در جهان امروز منجر شود. امّا بازهم مشاهده می کنیم که در میدان عمل و روی زمین چنین اتفاقی نمی افتد .

یعنی نمایش " دلتافورث" از نظامیان آمریکایی افرادی جسور،بی رحم،خلّاق و منضبط که با تکیه بر این عوامل بر هر قدرتی فائق می شوند نمایش می دهد ولی قضیه "طوفان شن " غیر آن را اثبات می کند .

نمایش بلادشات قدرت و شکوه ساختار قدرت در آمریکا را غیر قابل انکار نمایش می دهد ولی در میدان عمل عراق و سوریه و مناطق بحرانی جهان نظام سیاسی و علمی و تکنولوژیکی آمریکا «در گِل فرو رفته »است .
نکته آخر اینکه،غرب و بویژه آمریکا، گرفتار بحران بزرگی است . از یک سو خود را قدرت برتر تکنولوژی، فناوری،اقتصاد و حتّی فرهنگ جهان معرفی کرده و مدّعی مدیریت این جهان و ایضاً آن جهان با ارائه فیلم های سینمایی آخرالزمانی است و از سوی دیگر فقر،فساد، تباهی، خشونت و اباهه گری از درون این هیبت را پوسانده و در حال فروپاشی است.

همان‌طور که مقام معظّم رهبری در تاریخ ۹۸/۱۱/۲۹ فرمودند: «آمریکایی‌ها ظاهر قضیه را آرایش می‌کنند و شکوه و جلال می‌دهند، برای اینکه هم دیگران را فریب بدهند،هم بعضی‌ها در دنیا بترسند. امّا همچنان که شکوه و جلال کشتی معروف تایتانیک مانع از غرق شدن آن نشد، شکوه و جلال آمریکا هم مانع از غرق شدنش نیست و آمریکا غرق خواهد شد. »
آثار این غرق شدن را هم اکنون در « بُحران کرونا » مردم دنیا نظاره گر هستند،کشور مدّعی اَبَر اقتصاد دُنیا در حال ورشکستگی،کشور مدّعی مدیریت دُنیا در بحران مدیریت دست و پا می زند،کشور مدّعی اَبَر تکنولوژی و فناوری در بحران کرونا گرفتار بُحران دستمال توالت و ماسک و در حال راهزنی ماسک و مواد ضد عفونی کننده کشورهای دیگر و کشور مدّعی اَبرقدرت فرهنگی جهان در حالحاضر گرفتار بی فرهنگی قتل سالخوردگان و افراد بی بضاعت جامعه خودش است .
به این سیاهه بزرگ، بُحران استقلال طلبی ایالت های مختلف نظیر کالیفرنیا را بیفزایید.
غرق شدن و فروپاشی را خودتان تحلیل کنید اینها اگر علامت فروپاشی و اِضمحلال ایالات متحده آمریکا نیست پس چیست ؟

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه