احداث خانه فرهنگ 2 یا به جای نهادن نام نیک؟!

به گزارش زرین نامه:/ ساخت و تجهیز چنین بنایی با متراژ 250 متر در خوشبینانه ترین حالت ( با استفاده از تجهیزات و عوامل انسانی شهرداری) به بیش از یک میلیارد تومان بودجه ( یا بیشتر) نیاز دارد و صرف چنین هزینه ای برای  ساخت خانه فرهنگ دوم در شهرستان در حالی که خانه فرهنگ اصلی شهر از ابتدایی ترین امکانات و تجهیزات به روز بی بهره است، چندان با متر و معیارهای اقتصادی و حتی فرهنگی تناسب ندارد.

وحید حاج سعیدی در یادداشتی نوشت: توجه به مقوله فرهنگ و پیشگام شدن در امورات فرهنگی توسط شورای شهر را باید به فال نیک گرفت و آن را ارج نهاد. چرا که فرهنگ را می توان زیر بنای توسعه اجتماعی قلمداد کرد و هر چه برای فرهنگ هزینه شود، سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شود و سود و مزایای حاصل از آن در نهایت به شهر و شهروندان بازخواهد گشت. ایجاد خانه فرهنگ در شهرستان علی آباد کتول ، یکی از اقدامات شورای شهر در این مسیر بود و صرف نظر از انتقادهایی که به عملکرد این خانه وارد است ( به عنوان مثال جایگاه و تعریفی از رسانه ها در خانه فرهنگ شهرستان دیده نمی شود و ...) ، در مجموع اقدام مثبتی در راستای توسعه فرهنگ در شهر محسوب می شود و قابل تقدیر است. اما کلنگ زنی عملیات اجرایی ساخت دومین خانه فرهنگ در یکی از محلات شهر با اعتباری به مبلغ 350 میلیون تومان  در این شرایط اقتصادی نامناسب و در حالی که شهر به دلیل کمبود بودجه با کاستی های فرهنگی، آموزشی، عمرانی و ... فراوانی روبروست، جای تامل بسیار دارد!

واضح است که ساخت و تجهیز چنین بنایی با متراژ 250 متر در خوشبینانه ترین حالت ( و با استفاده از تجهیزات و عوامل انسانی شهرداری) به بیش از یک میلیارد تومان ( و شاید هم بیشتر) بودجه نیاز دارد و قطعاً صرف چنین هزینه ای برای  ساخت دومین خانه فرهنگ در شهرستان در حالی که خانه فرهنگ اصلی شهر از ابتدایی ترین امکانات و تجهیزات به روز و پیشرفته بی بهره است، چندان با متر و معیارهای اقتصادی و حتی فرهنگی تناسب ندارد. شاید تجهیز خانه فرهنگ شهر می توانست گزینه مناسب تری برای صرف بودجه فرهنگی باشد.

به نظر می رسد دوستان در شورای شهر در این روز های پایانی دوره شورا ها، تمایل دارند با احداث دومین خانه فرهنگ در شهر نام نیک از خود به جای بگذارند؛ فلذا «اولویت بندی» و «نیاز سنجی  شهری» در حال قربانی شدن در مسلخ رویکرد «نام  نیکو به جای نهادن» هستند! با این حال امیدواریم  این پروژه به سرنوشت باشگاه فرهنگیان، اورژانس بیمارستان و پروژه ماندگار تقاطع غیر همسطح فاضل آباد دچار نشود!

IMG 20210415 224414 769

 IMG 20210415 224409 684

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه