تورم سال گذشته بسیار بیشتر از ۳۱ درصد بود

زرین نامه: دبیر کل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار گفت: آمار‌هایی که اعلام می‌شود برای مردم هم قابل قبول نیست و می‌بینند میان آنچه که اعلام شده و واقعیت‌های موجود تفاوت فاحشی وجود دارد.

گروه اقتصادی: احمد کریمی اصفهانی درباره وضعیت بازار در سال ۱۳۹۱ در گفت‌وگو با افکارنیوز اظهار کرد: سال ۹۱ پرتلاطم‌ترین و پر التهاب‌ترین سال اقتصادی کشور بود و باعث شد تورم افسار گسیخته‌ای بر ملت تحمیل شود البته مساله تحریم‌ها وجود داشت اما باید توجه داشت ما ۳۴ سال است که با این تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم.

به گزارش زرین نامه وی افزود: جدای از تحریم‌ها سوء مدیریت‌ها نیز باعث تخریب‌هایی شد که هزینه‌های تولید را به شدت افزایش داد و به تبع آن در توزیع نیز این هزینه به مردم تحمیل شد، ۳۰ درصد درآمد هدفمندی که باید به بخش‌های تولید تزریق می‌‍‌شد انجام نگرفت و تولید در کشور با مشکلات جدی مواجه شد.

احمد کریمی اصفهانی به نوسانات نرخ ارز اشاره کرد و ادامه داد در این مسئله فرافکنی دولت که می‌خواست تمام مشکلات را به گردن تحریم‌ها بیندازد حائض اهمیت بود و از طرف دیگر بی‌اعتنایی به خرد جمعی در مسائل اقتصادی نیز مشکلات زیادی را برای کشور به دنبال داشت.

دبیر جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی دولت درباره نرخ تورم تصریح کرد: به هر حال آمار‌هایی که اعلام می‌شود برای مردم هم قابل قبول نیست و می‌بینند میان آنچه که اعلام شده و واقعیت‌های موجود تفاوت فاحشی وجود دارد، البته نباید مردم را ناامید کرد اما تورم از آمار ۵/۳۱ درصدی که دولت اعلام کرد بسیار بیشتر بود.

وی افزود: در دنیا رویه‌ای وجود دارد که مثلاً دستگاه‌های مخابراتی در رقابت با یکدیگر قیمت‌های خود را هر ساله کاهش می‌دهند اما در ایران انگار رسم شده در ابتدای هر سال قیمت همه چیز اضافه شود و حتی دستگاه‌های مخابراتی نیز قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند، یعنی حتی جاهایی هم که قیمت باید پایین بیاید قیمت افزایش پیدا می‌کند.

کریمی اصفهانی ضمن اظهار امیدواری نسبت به اینکه در سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی دستگاه‌ها کمی هوشمند‌تر عمل بکنند ادامه داد: امیدواریم دولتی بر سر کار بیاید که از جنس دولت نهم و دهم نباشد زیرا اگر چنین بشود همین وضعیت برای سال‌های بعد هم ادامه پیدا می‌کند که قابل تحمل نخواهد بود زیرا به تدریج به جایی می‌رسیم که واردات جای تولید را می‌گیرد.

وی افزود: تنها حضور همه جانبه مردم برای حل همه مسائل از جمله مسائل اقتصادی می‌تواند کشور را از این وضعیت بیرون ببرد، من به خانواده اصناف و بازاریان هم توصیه می‌کنم در این سال به کمک همه اقشار کم درآمد و ضعیف بروند و به حداقل سود اکتفا کنند و فکر نکنند حالا که دولت قیمت همه چیز را افزایش می‌دهد آن‌ها هم باید همین کار را بکنند زیرا این نظام به ارزانی به دست ما نرسیده است و شهدای بسیاری تقدیم شده‌اند تا نظام تثبیت بشود.

دبیر جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار اظهار امیدواری کرد در انتخابات پیش رو رییس جمهوری بر سر کار بیاید که مسائل اخلاقی و قانونی را رعایت کند و از جنس دولت نهم و دهم نباشد.

کریمی اصفهانی درباره گرانی‌های عجیب و غریب سال جاری از جمله گرانی مرغ، خودرو و پسته اظهار کرد: در مورد پسته باید بگویم برخی شیطنت‌های رسانه‌ای به این گرانی دامن زد زیرا پسته اصلاً چیزی نیست که در زندگی مردم تاثیری داشته باشد و کسی که از پسته صحبت کرد به گرانی پسته کمک کرد ضمن اینکه مردم می‌توانند خودشان بسیاری از مسائل را سرو سامان بدهند و با محدود کردن مصرف مشکلات این چنینی را حل کنند.

وی افزود: تنظیم بازار از وظایف دولت در سراسر دنیا است و بر همین اساس مسئولیت افزایش قیمت خودرو کاملاً متوجه دولت بود زیرا مردم نمی‌توانستند در افزایش آن دخالت داشته باشند اما درباره افزایش قیمت مرغ باید بگویم مرغ در دنیا قیمت ثابتی دارد و ما می‌توانیم قیمت مرغ را بدون نوسان کنترل کنیم و این نوساناتی که سال گذشته بوجود آمد قابل قبول نبود و آن را باید بیشتر ناشی از سوء مدیریت دولت دانست./افکارنیوز