مکه و مدینه ملک شخصی شما نیست

زرین نامه: آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه شیعیان عربستان تنها نیستند و ضمن محکوم کردن حکام عربستان در برخود با ضیوف الرحمن، تشکیل هیئت ناظر از سوی همه مسلمانان برای اداره اماکن مقدس عربستان را ضروری دانست.

به گزارش زرین نامه؛ آیت الله مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به رفتارهای غیر اسلامی حکام سعودی با شیعیان و دستگیری علما و بزرگان شیعه این کشور، صریحاً نسبت به عواقب این گونه رفتارها به حکام عربستان هشدار داد.

وی به برخی بداخلاقی‌های عربستان سعودی نسبت به شیعیان و دستگیری حدود بیست تن از علما و بزرگان شیعه این کشور اشاره کرد و اظهارداشت: از عربستان اخبار موثقی رسیده است که اخیرا حکومت سعودی به شیعیان خیلی سخت گرفته و توطئه‌ای به نام کشف تیم جاسوسی را به راه انداخته است.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: رژیم سعودی با این توطئه و به بهانه کشف تیم جاسوسی، تعدادی از بزرگان شیعه را دستگیر کرده است که حتی از سوی دادستان برای یکی از علمای معروف شیعه به نام شیخ نمر تقاضای اعدام شده است؛ این توطئه جدیدی است. البته علما و اساتید دانشگاه‌های این کشور اعلامیه‌هایی منتشر کرده‌اند و این کار را توطئه‌ خوانده و انتقاد کرده اند.

مردم عربستان بر برپایی حکومت مردمی که حق مسلم آنها است، اصرار دارند

آیت الله مکارم شیرازی در تبیین دلایل چنین رفتارهایی از سوی حکومت سعودی، ادامه داد: حکومت سعودی از داخل و خارج تحت فشار است؛ از داخل تحت فشار اصلاحات است؛ چرا که مردم بیدار شده و سطح آگاهی آنها افزایش یافته است و بر برپایی حکومت مردمی که حق مسلم آنها است، اصرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: در خارج از این کشور نیز شاهدیم که در دیگر کشورها بیداری اسلامی به وجود آمده و حکومت‌های طاغوت و دیکتاتوری یکی پس از دیگری در حال از بین رفتن هستند، همچنین سعودی ها در قضایای سوریه، یمن، بحرین‌ و غیره نیز شکست‌هایی داشته‌اند، براین اساس آنها برای انحراف افکار عمومی، این توطئه را آغاز کرده و تحت عنوان این که تیمی از جاسوسان را دستگیر کرده ایم تلاش دارند تا به دورغ افکار مردم را به گونه ای جهت دهی کنند که هر چه بدبختی دارند، به خاطر شیعیان است.

شیعیان عربستان تنها نیستند

آیت الله مکارم تاکید کرد: حاکمان سعودی باید بدانند شیعیان این کشور تنها نیستند و هر خطری که متوجه آنها شود، یقینا شیعیان دنیا و مسلمانان غیر شیعی سکوت نخواهند کرد. تصور نکنید که می توانید اینها را در یک دادگاه فرمایشی محکوم کنید.


این مرجع تقلید همچنین با اشاره به تشدید بداخلاقی‌های ماموران سعودی‌ نسبت به زایران ایرانی، تصریح کرد: این بدرفتاری‌ها دیگر تنها در بقیع صورت نمی گیرد، بلکه آنها در داخل مسجد‌النبی‌(ص) هم اهانت‌هایی به ایرانی‌ها به ویژه روحانیون روا می‌دارند.

اهانت به ضیوف الرحمن؛ انحراف از تمامی اصول انسانی و اسلامی

وی با بیان این که باید از سعودی ها سوال کنند که مگر اینها مهمانان خدا(ضیوف الرحمن) نیستند؟ از نظر عرف بین‌الملل هم کسی که از سوی دولتی ویزا می‌گیرد، مهمان آنجاست و جان و مال و آبروی او باید حفظ شود، چطور اجازه اهانت به خود می‌دهید.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی این کار را مغایر با اسلام و عرف بین‌الملل دانست و گفت: ‌این مسئله انحراف از تمامی اصول انسانی و اسلامی است.


مکه و مدینه ملک شخصی شما نیست

وی ادامه داد: بارها گفته‌ایم شما خیال نکنید مکه، مدینه، مسجد‌النبی(ص) و مسجد‌الحرام و غیره ملک شخصی شماست که هر طور خواستید، رفتار کنید؛ این مکان ها مقدس متعلق به تمام مسلمانان جهان است؛ قاطبه مسلمانان الا گروه وهابیت، زیارت قبور را مستحب می‌دانند و می توانند طبق مذهب و فتاوای علمای خود عمل کنند.

لزوم تشکیل هیئت ناظر بر اداره اماکن مقدس عربستان

این مرجع تقلید، تشکیل هیئت ناظر از سوی همه مسلمانان را برای اداره این مکان های مقدسه ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد: روزی برسد که از سوی سازمان کنفرانس اسلامی مجموعه‌ای تشکیل شود که بر حرمین شریفین نظارت داشته باشد؛ دلیل آن هم روشن است، چیزی که متعلق به همه مسلمانان است لازم است که همه مسلمانان بر آن نظارت داشته باشند./گلستان ما

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه