عکس یادگاری گردشگران ایرانی با اهرام ثلاثه بعد از 34 سال

زرین نامه: سفر گردشگران ایرانی به مصر آن هم در روزهای عید امسال، طلسم 34 ساله روابط گردشگری ایران و مصر را شکست و راه را برای آشنایی گردشگران ایرانی با جاذبه های مصر و دیدن آنها از شهرهای مختلف این کشور باز کرد.

به گزارش زرین نامه، پس از 34 سال از سردی روابط ایران با مصر و ایجاد روابط دوستانه پس از سفر سیاسی سران جمهور دو کشور، رایزنی ها برای گسترش روابط گردشگری بین ایران و مصر قوت گرفت به نحوی که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در سفر خود به مصر اعلام کرد سفر گردشگران مصری به ایران را تسهیل می کند.

از سوی دیگر، در جریان سفر وزیر گردشگری مصر به ایران در اواخر سال 91، محمدشریف ملک زاده، رئیس سازمان میراث فرهنگی تفاهمنامه ای را برای گسترش روابط گردشگری دو کشور با هاشم زعزوع وزیر گردشگری امضا کرد تا بر اساس این تفاهم نامه خدمات گردشگری به صورت تور در هر دو کشور انجام ‌و به منظور تسهیل تردد دو سویه برای گردشگران دو کشور تسهیلات لازم در نظر گرفته‌ شود.

اما نکته ای که در مراسم امضای تفاهمنامه جلب توجه ‌کرد سخنان هشام زعزوع وزیر گردشگری مصر درباره جذب گردشگر از ایران بود. در حالی که محمد شریف ملک زاده از حضور گردشگران مصری به ایران با امضای این تفاهم نامه خبر می داد، زعزوع عنوان کرد به این زودی‌ها نمی‌توانیم شاهد حضور گردشگر از مصر در ایران باشیم؛ مصر یک کشور پذیرنده گردشگر است نه فرستنده.

وی درباره لغو روادید مصر برای ایرانیان گفت: فکر می‌کنم در مصر تشریفات پیچیده‌ای درباره‌ لغو روادید باشد همچنین اگر بخواهیم برای ایران لغو کنیم، باید این کار را برای سایر کشورها هم انجام دهیم.

با این حال در ایام نوروز 92 براساس مصوبه هیات دولت، روادید گردشگران مصری برای حضور در ایران لغو شد اما همانطور که وزیر گردشگری مصر گفته بود، این روادید برای گردشگران ایرانی همچنان پابرجاست و لغو نشده است.

در همین زمان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی قصد داشت تا اولین تور گردشگری به مصر را بدون دخالت بخش خصوصی برگزار کند اما نتوانست هماهنگی های لازم را انجام دهد به همین دلیل یکی از فعالان بخش خصوصی پیگیر ماجرا شد و برای اولین بار، 43 گردشگر شامل قشر فرهنگی و خانواده های ایرانی را در قالب تور به این کشور در روزهای دهم تا 16 فروردین 92 برد.

اما از آنجا که وزیر گردشگری مصر، در جلسه امضای تفاهمنامه، به گردشگران ایرانی قول داده بود در روند ورود آنها به مصر تسهیلاتی را فراهم کند، این گروه از گردشگران ایرانی در کمال امنیت و آرامش توانستند تنها در 15 دقیقه ویزا دریافت کرده و از شهرهای قاهره، آسوان، ادسور، کومومبو، هورگادا (غردقه) و جاذبه های مصر مانند اهرام ثلاثه، موزه ملی مصر، کشتی آفتاب و مجسمه ابوالهول دیدن کنند.

تنها جایی که گردشگران ایرانی به دلیل تدابیر امنیتی نتوانستند از آن بازدید کنند، راس الحسین و مسجد حضرت زینب(ع) بود اما خودروی حامل گردشگران تا نزدیکی این مکان رفت با این حال در طول برگزاری سفر یک هفته ای ایرانیان آن هم برای اولین بار به مصر، مردم و مقامات مصری برای پذیرش و استقبال از ایرانیان تلاش کردند.

به نحوی که رقیه حاتمی پور، برگزار کننده نخستین تور گردشگری مصر به خبرنگار مهر توضیح داد: سازمان هواپیمایی کشور، دفتر حفاظت منافع مصر در ایران و سفارت ایران در مصر بیشترین همکاری را برای برگزاری این تور انجام دادند و گردشگران ایرانی نیز با رفتار درست خود، ایران را بار دیگر در سرتیتر اخبار روز دنیا در مدت زمان سفر یک هفته ای خود به مصر قرار دادند.

پس از این، با انجام اولین تور گردشگری از ایران به سمت مصر ، گردشگران با هواپیمای مصری از تهران به آسوان در جنوب این کشور می روند و از شمال مصر و شهر قاهره به سمت تهران پس از یک هفته برمی گردند. هزینه این تور نیز دو هزار دلار تعیین شده است. همچنین از آنجا که تهیه ویزا، بلیت پرواز، غذا و اقامتگاه بر عهده آژانس است، تمامی هزینه ها به دلار محاسبه می شود بنابراین هر تغییری در قیمت دلار در هزینه این تور نیز تاثیرگذار است.

به همین منظور، دومین برنامه سفر یک هفته ای ایرانیان به مصر، اردیبهشت ماه انجام می شود اما از خرداد ماه هر هفته یک پرواز به سمت مصر می رود و در صورت استقبال ایرانیان، می توان تعداد پروازها را افزایش داد. بنابراین با بازشدن درهای گسترش روابط گردشگری ایران و مصر، انتظار می رود پس از حضور گردشگران ایرانی در مصر، زمینه حضور و استقبال مصری ها و بازدید آنها از جاذبه های تاریخی و گردشگری ایران فراهم شود./مهر

اخبار بیشتر

آرشیو
نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه