حماسه برای یک ملت آرمانی، تاثیرگذار و سرنوشت ساز است

زرین نامه: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، حماسه را یک تحول عمیق خواند و اظهارداشت: حماسه به رخدادی گفته می شود که برای یک ملت آرمانی، تاثیرگذار و سرنوشت ساز است.

به گزارش زرین نامه؛ غلامرضا منتظری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، امروز (1 اردیبهشت) در نخستین نشست صمیمی اصحاب رسانه که به منظور هم اندیشی و تبادل نظر برگزار شد، با اشاره به شعار سال حماسه سیاسی و اقتصادی، گفت: مفهوم شناسی این شعار باید به طوری جدی پرداخته شود و اگر تصویر روشنی از حماسه سیاسی و اقتصادی ارائه شود سطح موضوع بسیار نازل می شود.

وی با بیان اینکه بسیاری مرز بعد و قبل حماسه را نمی دانند، افزود: باید تصویر روشنی از حماسه و قلمرو و بایسته های آن در مطبوعات نشان داده شود.

منتظری با اشاره به معانی حماسه، تصریح کرد: حماسه مفهومی از دلیری، شجاعت و کم نظیری و به معنای رزم نمایان، کم نظیر و باشکوه است.

وی ادامه داد: در ادبیات فارسی ما برای نام بردن افتخارات یک قوم، ملت، سرزمین، شجاعت و دلاوری پهلوانان از حماسه آفرینی استفاده می کنند که نمونه آن را در شاهکار فردوسی شاهد هستیم.

حماسه یک تحول عمیق در جامعه است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، حماسه را یک تحول عمیق خواند و اظهارداشت: حماسه به رخدادی گفته می شود که برای یک ملت آرمانی، تاثیرگذار و سرنوشت ساز است.

وی خاطرنشان کرد: سرلوحه همه حماسه ها، حماسه حسینی است و اگر می خواهیم تصویر روشنی از حماسه در مقابل دیدگان مجسم کنیم، بهترین تابلو در این عرصه حماسه حسینی است.

منتظری افزود: در تاریخ یکصد ساله ایران نیز حماسه ای را امام (ره) با پشتوانه ملی آفرید، پیروزی انقلاب، راهپیمایی های 22 بهمن، حماسه فتح خرمشهر و حماسه های ملی کشور مان جزو این حماسه ها است که چشم جهان را به خود معطوف کرده است.

وی با بیان اینکه به جهت مفهوم، حماسه را باید در سطح و افقی بالا در نظر گرفت، گفت: حماسه دارای ویژگی های مختلفی است.

آثار و نتایج حماسه منشا اثر و تحول می شود

منتظری، حضور کم نظیر و با شکوه مردم، عظمت، ابهت، بلندی و رافت، اوج، ایثار، فداکاری و گذشت، سلحشوری و دلیری و موج آفرین و مولد را از ویژگی های حماسه برشمرد و افزود: نتایج حماسه را باید پس از حماسه دید، حماسه از جمله رخدادهایی است که آثار و نتایجش منشا اثر و تحول می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران در آغاز یک نهضت بود و با الهام از حماسه حسینی شکل گرفت و یکی از شاخصه های آن مولد بودن و تاثیرگذاری در مقیاس درونی، ملی و بین المللی است.

وی با اشاره به عوامل و عناصر موثر در خلق یک حماسه، گفت: عنصر فرهنگی، احساس تعهد و مسئولیت در قبال نظام اسلامی، تقویت غیرت، سطح دانش و بینش فرهنگی اجتماعی افراد، تقویت روحیه توکل و پایبندی به سنت های الهی ملت، همراهی و پیروی از امام نور و در عصر حاضر پیروی از نائب حق امام مقام معظم رهبری، طرح عبرت ها، تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس به مردم و عزم ملی از عوامل و عناصر موثر در خلق یک حماسه است.

منتظری ادامه داد: هیچ تحولی در جامعه شکل نمی گیرد مگر اینکه فرد و جامعه در اندیشه خود به آن احساس نیاز کند و تا وقتی فرد تصمیم نگیرد گامی برداشته نخواهد شد.

وی با بیان اینکه باید با استفاده از فرهنگ، اندیشه ها را در جامعه سوق دهیم، افزود: نخستین عنصر در کلام مقام معظم رهبری در خوشبختی و بدبختی یک ملت، فرهنگ است.

اصحاب رسانه باید پدید آورنده حماسه باشند

منتظری نقش رسانه ها را در این حوزه بسیار مشهود خواند و گفت: اصحاب رسانه باید پدید آورنده حماسه باشند.

وی با اشاره به غیرت، به عنوان یکی از عوامل و عناصر موثر در خلق یک حماسه، افزود: غیرت با تعصب یکی نیست، تعصب دوست داشتن شدید است ولی غیرت احساس مسئولیت شدید داشتن نسبت به یک چیز را شامل می شود که باید این غیرت در مطبوعات تقویت شود.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه