شب طوفانی آشفته و صبح برفی لذت‎بخش

زرین نامه: غرش بهاری آسمان، بسیاری از مردم گلستان را در شامگاه چهارشنبه آشفته کرد و بامداد پنجم اردیبهشت برای مردم گلستان با صدای طوفان و شکسته شدن شاخ و برگ درختان سپری شد.



به گزارش زرین نامه،‌ طوفانی که در چهارشنبه شب از ساعت 23 آغاز شده بود بر طبق گزارش سازمان هواشناسی حداکثر27 کیلومتر در ساعت سرعت داشته و سبب شکسته شدن شاخ و برگ درختان، قطعی برق و آبگرفتگی معابر شد.

غرش بهاری آسمان، بسیاری از مردم گلستان را در این شب آشفته کرد و بامداد پنجم اردیبهشت برای مردم گلستان با صدای طوفان و شکسته شدن شاخ و برگ درختان سپری شد.

همچنین این طوفان موجب خاموشی اکثر شهرهای استان به خصوص در مرکز استان تا ساعات اولیه صبح پنج شنبه شد.

33 درصد از خطوط اصلی برق به صورت لحظه‎ای دچار قطعی شده

قاسم شهابی در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: بر اثر وقوع طوفان شب گذشته 33 درصد از خطوط اصلی برق به صورت لحظه‎ای دچار قطعی شده که تا پایان فروکش کردن طوفان این خاموشی ادامه داشته است.

وی ادامه داد: پس از فروکش کردن طوفان تمام خطوط اصلی وصل شده و یک سری از خطوط فرعی قطع بوده که با تلاش همکاران وصل شده است.

شهابی بیان کرد: تا به این لحظه جایی خاموشی نداریم مگر به صورت فشار ضعیف و نقطه‎ای که همکاران مشغول رفع مشکل هستند.

مدیرعامل توزیع نیروی برق استان گلستان اعلام کرد: خوشبختانه خسارات جدی نداشتیم و اگر خسارتی باشد جزئی است که با تلاش همکاران برطرف خواهد شد.

طوفان در گلستان خسارتی در پی نداشته است

قاسم سمیعی همچنین در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان افزود: بر اساس اطلاعات اخذ شده از هواشناسی استان، شدت وزش باد شب گذشته در نقاط مختلف استان بین 70 تا 80 کیلومتر بر ساعت بوده است.

وی تصریح کرد: شدت وزش باد در شهر گرگان از ساعت 23 شب گذشته 72 کیلومتر بر ساعت بوده است.

به گفته وی؛ با برخی فرمانداری‎های استان تماس حاصل شده و آنان اطلاع داده‎اند که تاکنون گزارشی مبنی بر خسارت ناشی از وزش شدید باد دریافت نکردند.

ریزش اسکلت آهنی ساختمان چند طبقه در گرگان

اما در ساعات بعدی خبری مبنی بر ریزش اسکلت آهنی ساختمان چند طبقه در گرگان منتشر شد که مدیرکل مدیریت بحران گلستان در گفت‎و‎گو با خبرنگاران استان اظهار داشت: ریزش اسکلت این ساختمان جای تعجب دارد و در این‎خصوص نظام مهندسی ساختمان و متولیان ساخت این پروژه باید پاسخگو باشند.

علی بایزیدی یکی از اهالی محلی که این حادثه در آنجا رخ داد به خبرنگار فارس گفت: صدای بسیار مهیبی که در اثر ریزش این سازه اتفاق افتاد موجب ترس و وحشت من و خانواده و تمامی اهالی محل شد.

وی ادامه داد: این صدا به حدی زیاد بود که برخی از اهالی برای اطلاع از دلیل این صدا به داخل خیابان آمدند و حتی عده‎ای تصور می‎کردند که زلزله آمده نه طوفان.

قاسم سمیعی در این‎باره متذکر شد: این ساختمان چهار طبقه بوده و اسکلت استفاده شده در این پروژه از نوع پیچ و مهره‎ای بوده است

وی اظهار داشت: طوفان چهارشنبه شب به جز شکستن ایرانیت چند ساختمان، قطع شاخ و برگ درختان و آبگرفتگی برخی معابر خسارات جدی را در پی نداشته است.

اما این بارندگی به بخش کشاورزی مراوه تپه آسیب‎ زده است که سمیعی در این‎خصوص بیان کرد: میزان خسارت ها در حال بررسی است.

بر اساس این گزارش دو محور روستایی نیز بر اثر آبگرفتگی مدتی مسدود بود که با تلاش نیروهای راهداری بازگشایی شد.

برف بهاری بر شانه ارتفاع‎های رشته کوه البرز

ابرهایی که در چهارشنبه شب در شهرهای استان گلستان سبب بارندگی و طوفان شدید شدند ارتفاعات جنگلی گلستان را سفیدپوش و ارتفاعات رشته کوه البرز را با دانه‎های سفید برف زمستانی کرد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به بارندگی‎های چهارشنبه شب یادآور شد: بر اساس گزارش دریافتی در حادثه‎ای کم نظیر آن هم در اوایل اردیبهشت، به میزان شش سانتی‌متر برف در ارتفاعات حاجی‌آباد کردکوی به زمین نشست.

فاطمه رحیمی در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس از گرگان که در ارتفاعات توسکستان به همراه خانواده خود در حال برف بازی و استفاده از این طبیعت زیبا بود اظهار داشت: فکرش را نمی‎کردم در این فصل از سال برفی بیاید که جنگل در این سطح سفیدپوش، زیبا و لذت‎بخش شود.

همچنین مرتضی صادقی از مهمانان خانواده خانم رحیمی که از اصفهان به گلستان سفر کرده بودند به خبرنگار فارس گفت: طبیعت بسیار زیبایی که بر اثر بارش برف در فصل بهار بوجود آمده خیلی جای شکر دارد و هیچ فکر نمی‎کردم در این فصل از سال چنین برفی بیاد که برای استفاده از این جاده بخواهیم از زنجیر چرخ استفاده کنیم.

میزان بارش برف در استان 21میلی‎متر بوده است

سمیعی یادآور شد: بارش برف در ارتفاعات، دمای هوای استان را کاهش داده اما با استقرار سامانه پایدار، از جمعه این هفته، استان اوضاع جوی آرامی را تجربه خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: نمودارهای هواشناسی استان از وضعیت پایدار هوای استان از جمعه این هفته تا اواخر هفته آینده خبر می‌دهند و احتمالاً از اواخر هفته آینده دوباره هوا دچار ابرناکی خواهد شد.

سمیعی با اشاره به میزان ریزش بارش باران در استان گفت: طبق گزارش هواشناسی میزان ریزش باران درشهرهای مراوه‎تپه 18 و نیم میلی‎متر، آق قلا 17 میلی‎متر، اینچه‌برون 13 و نیم‎ میلی‎متر و علی‌آبادکتول و فاضل‌آباد 21 میلی‎متر بوده است.

وی ادامه داد: هنوز گزارشی از میزان بارش دیگر شهرهای استان دریافت نشده اما به نظر می‎رسد بارندگی‎ها وضعیت مشابهی داشته است.

هوای گرگان صاف تا قسمتی ابری است

به گزارش زرین نامه، هم‌اکنون هوای گرگان صاف تا قسمتی نیمه ابری است که اندک اندک بر تراکم ابرها افزوده می‌شود.

استان گلستان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 700 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه