معیارهای رییس جمهور اصلح از منظر امام خامنه ای (قسمت دوم)

زرین نامه: انتخابات یازدهم ریاست جمهوری که در ۲۴ خرداد ۹۲ برگزار می شود، یکی از مهم ترین رویدادهای سیاسی جمهوری اسلامی در دهه ۱۳۹۰ شمسی است که تاثیر مستقیمی بر تحولات یک دهه آتی کشور، منطقه و جهان خواهد داشت.

ادامه معیارهای مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص کاندیدای اصلح برای انتخابا ریاست جمهوری به شرح ذیل می باشد:

ایمان به خدا و عمل صالح کارگزاران ، کلید موفقیت نظام اسلامی است

ما قله بلند و رفیعی را در نظر گرفته‌ایم که عبارت است از همین زندگی مطلوب انبیاء و اولیای الهی. همه تلاش و همت و همه فکر و ذکر ما این است که خودمان را به این قله نزدیک کنیم. البته فاصله زیاد است و راه دشوار؛ اما رسیدن به دامنه‌های بالا و والاتر مغتنم و لذت بخش است؛ ما دنبال این هدف هستیم.

کلید موفقیت این کار در نظام اسلامی چیست؟ کلید موفقیت این است که مسئولان نظام اسلام ـ همچنانکه در آیه قرآن ذکرشده استـ از ایمان وعمل صالح برخوردار باشند. ایمان و عمل صالح فقط اعتقاد به خدا و خواندن نماز و گرفتن روزه نیست؛ بلکه ایمان یعنی ایمان به خدا؛ ایمان به وعده الهی؛ ایمان به آنچه که خدای متعال برای بشر در دستورات تشریعی خود به وسیله انبیا فرستاده است؛ ایمان به درستی راه خود. « خود پیغمبر به راه خود ایمان داشت »؛ مؤمنین هم به دنبال سر پیغمبر به راه خودشان ایمان داشتند. خدای متعال به ما وعده‌هایی داده است؛ باید به این وعده‌ها ایمان داشته باشیم. 2/1/83

ساده زیستی و مبارزه با اشرافیت

بترسید، ما هم مترفین می‌شویم

من وشما همان طلبه یا معلم پیش از انقلابیم. یکی از شما ها معلم بود، یکی دانشجو بود، یکی طلبه بود، یکی منبری بود، همه ما اینطور بودیم. اما حالا مثل عروسی اشراف عروسی بگیریم؟ مثل خانه اشراف، خانه درست کنیم؟ مثل حرکت اشراف در خیابان‌ها حرکت کنیم! اشراف مگر چگونه بودند؟ چون آنها فقط ریش‌شان تراشیده بود، ولی ما ریش‌مان را گذاشته‌ایم، همین کافی است؟ نه ما هم مترفین می‌شویم. 15/5/82

دنیاطلبی مسئولان نظام اسلامی، نقص است

من برای زندگی خودم باید به قضاوت بنشینم و ببینم آیا دنبال دنیای شخصی خودم هستم یا نیستم؟ هر کدام باید به حساب خودمان برسیم. وقتی که در بین مسئولین و برای مسئولین صحبت می‌شود، کاربرد، کاربرد شخصی است. یعنی هر کدام از مسئولین کشور باید سعی و تلاش شان این باشد که آنچه ره زهد امیرالمؤمنین(ع) را در خودشان منعکس کنند. البته زهد امیرالمؤمنین(ع) برای ما نه قابل عمل است و نه حتی قابل درک. ما نمی‌توانیم آن‌گونه زندگی کنیم.

پرتوی از آن عدالت و زهد را شاید بتوانیم داشته باشیم. نه اینکه ما بگوییم نمی‌توانیم، خود آن بزرگوار گفته است. نه اینکه ما نمی‌توانیم؛ هیچکس نمی‌تواند. حتی بعضی از معصومین(ع) هم از این که بتوانند آنطور که امیرالمؤمنین(ع) عمل می‌کرد، عمل کنند اظهار عجز کرده‌اند. بحث بر سر آنگونه عدالت نیست. امّا رنگ ما باید همان رنگ باشد؛ ولو کمرنگ. روش ما باید همان روش باشد؛ ولو رقیق. در جهت عکس او که نباید حرکت کنیم!

مسئولین باید این معنا را عملاً به مردم یاد بدهند. چسبیدن به دنیا و دویدن دنبال دنیا برای یک مسئول در جمهوری اسلامی نقص است و به همان معنایی که عرض شد، یک نقطه منفی است. عکس این باید باشد. حکومت و سمت و منصب در جمهوری اسلامی نباید به شکلی غنیمت نگاه شود. 17/10/71

مشی امیرالمؤمنین تلاش زیاد در دنیا و برداشت اندک از آن بود

بی‌اعتنایی به دنیا یعنی بی‌اعتنایی به تلاش دنیا. چه کسی از امیرالمؤمنین(ع) در دنیا پر تلاش‌تر بود؟! چه کسی بیشتر از امیرالمؤمنین(ع) از قدرت بازو ، قدم ، مغز، جسم، روح، مال و همه نیروهای خود برای ساختن دنیای خود استفاده کرده است؟! اشتباه نکنیم! بی‌رغبتی به دنیا، به معنای پشت کردن به تلاش، سازندگی، مبارزه و ساختن جهان به شکل مطلوب نیست. آن زحمت‌ها را باید کشید. آن کسی که بی‌رغبت به دنیاست، زاهد است. یعنی همه آن زحمت ها را می‌کشد، مجاهده می‌کند، مبارزه می‌کند، خود را در میدان‌های مبارزه ـ حتی به خطر هم می‌اندازد تا پای جان هم پیش می‌رود.

بازوی او ، پای او ، مغز او ، جسم او ، روح او ، دارایی او هم ـ اگر دارد ـ در راه ساختن دنیای خوب مصرف می‌شود. منتها وقتی نوبت برداشت شخصی از خزانه دنیا می‌رسد، کم برمی‌دارد ، این معنای زهد است. پای شخص او وقتی به میان آمد و زندگیش خصوصی او وقتی مطرح شد، حظّ خود را از لذایذ مادی کم می‌کند. اینهم که کم می‌کند نه از این باب است که می‌خواهد غرایز مادی را سرکوب کند. نه! در همان حدی که طبیعت انسان هست، به طور معمول لذّات و زیبایی ‌های زندگی را هم مورد استفاده قرار می‌دهد. اما نه با ولع و نه مثل یک انسان حریص. 17/10/71

دولتمردان بایدخود را با ضعفای جامعه بسنجند،نه اعیان و اشراف

آن حضرت در جایی دیگر از نهج البلاغه می‌فرماید: صاحبان مناصب در نظام حق، حق ندارند خودشان را با اعیان و اشراف مقایسه کنند و بگویند چون اشراف و اعیان این‌گونه خانه و زندگی دارند و این طور گذران نمی‌کنند، پس ماهم که صاحب این منصب و این مسئولیت در جمهوری اسلامی یا در نظام اسلامی و حاکمیت اسلامی هستیم، سعی کنیم مثل آنها زندگی کنیم؛

یا اینکه چون رؤسا و مسئولان و وزرا یک شورهای دیگر در نظام ‌های غیر الهی و غیر حق اینطور زندگی می کنند، اینطور خوشگذرانی می‌کنند و این گونه از امکانات مادی استفاده می کنند، ما هم بایستی همانطور زندگی کنیم نه ، حق ندارند زندگی شان را با اعیان و اشراف و متمکنان و یا با منحرفان اندازه گیری کنند. پس با چه کسانی باید زندگی خودشان را اندازه بگیرند؟ « انقدّروا انفسهم بضعفة النّاس»؛ بامردم معمولی،آ نهم ضعیفها و پایین تر هاشان.

در این عبارت، این تعبیر نیست که مثل آنها زندگی کن ، ممکن است هر کسی نتواند آنگونه زندگی را بر خودش تنگ بگیرد ـاما این هست که خودت را با او اندازه بگیر و با او مقایسه کن، نه با اعیان و اشراف و با فلان پولدار و فلان سرمایه دار.

این مربوط به مسئولان وصاحبان مناصب در نظام اسلامی است. باید خودشان را بامردم ضعیف بسنجندنه با برخوردار ان جامعه. 25/9/79

مسئولان اسلامی نباید تجمل آمیز زندگی کنند

مسئولان اسلامی نباید دررفتار وعمل خودشان، مسرفانه ومتجملانه زندگی کنند و بالاتر از آن، نباید طوری زندگی کنند که روش اسراف ‌آمیز و تجمل آمیز رابه یک فرهنگ تبدیل کند،این اهمیتش از آن اولی بیشتر است؛لااقل کمتر نیست. مهم‌ترین مطلب اصلی امیرالمؤمنین(ع) درباب حکومت است که حاکم بایدحکومت رابرای خود،یک وسیله اعاشه و زندگی وکسب درآمد و اندوختن ثروت نداند؛یک مسئولیت بداند. باری است بر دوش او. باید همه همت خود را بگذارد که این بار را به منزل برساند.25/9/79

ترویج اشرافی‌گری،خیانت به ملت وموجب لعن ابدی است

ما مسئولان باید به وظایف خود عمل کنیم؛دولت وقوه قضائیه ومجلس باید به وظایف خود عمل کنند. هرکس امروز از وظیفه اصلی خودسرپیچی کند وخودرابه کاردیگری مشغول وسرگرم و ازانجام وظیفه شانه خالی کند،خیانت کرده است ودچارلعنت ابدی خواهدشد. مامسئولان باید روح اسلامی را در خود زنده نگهداریم. روح اشرافی‌ گری را دوربیندازیم وسود جویی و ثروت‌ طلبی ودنبال منافع شخصی و دویدن وتجمل پرستی وامثال این‌ها را از دست و پای خود بازکنیم اگر گرفتاری‌های مادربخشی حل نشده است،علتش این هاست. این ها را باید اصلاح کنیم. 1/3/81

شجاعت وعدم سازشکاری

نرمش در برابر آمریکا، کاهش رأی مردم رابه دنبال دارد

اگرکسی ازنامزدهای ریاست جمهوری، کمترین نشانه نرمشی در مقابل آمریکا، در مقابل دخالت‌های دولت‌های غربی، درمقابل تجاوزهای فرهنگی و سیاسی بیگانگان نشان بدهند، همه دنیا باید بدانندکه ملت مابه چنین کسی قطعا ًرأی نخواهد داد. مردم به کسی رأی می‌دهندکه بدانند در مقابل آمریکا وافزون طلبی‌های دولت‌های متجاوز وپرتوقع وخودکامه وکسانیکه می‌خواهند اراده خود را برملت ایران تحمیل کنند،ایستادگی می‌کند.

هرکسی را که مردم این مواضع رابیشتر از او ملاحظه کنند، به اوبیشترگرایش پیدامی‌کنند. البته ما متن مردم را می‌گوییم. ممکن است در گوشه ‌ای چهارنفر آدم هم باشند که دارای سلایق مخصوصی باشند و عکس متن مردم فکر بکنند؛ به آنها کاری نداریم.17/2/76

بدبختی بسیاری ازملت‌ها به واسطه عدم شجاعت مسئولانشان است

اگر تقوا بود، اما شجاعت نبود، بازکافی نیست. چه بسا آدمهای با تقوا که به خاطرنداشتن شجاعت لازم،درآن وقتی که بایداقدامی بکنند، نمی‌کنندوحرفی بزنند، نمی‌زنند. وقتی امام بزرگوار این حرکت عظیم رابه وجودآورد، بمی‌کنند. این تهدیدها،این حرف‌ها واین خط ونشان کشیدن‌ها، اغلب برای مرعوب کردن مسئولان کشورهاست.

بسیاری از ملت‌ها بدبخت شدند، به خاطر اینکه رؤسا ومسئولان شان شجاعت نداشتند. ملت، شجاع وآماده حضور درصحنه بود؛ امامسئولانی که باید زمام‌ها را در دست بگیرند وپیشر وباشند وحرکت کنند،شجاعت لازم را نداشتند. شما اگر اهل تاریخ باشید، وقتی به تاریخ نگاه می‌کنید، می‌بینیدهرجایی که مسئولان ورؤساوکارگزاران ودست اندرکاران اداره کشورازشجاعت برخوردار نبودند، آنجا یک پای زندگی مردم لنگید!

اگرهمه آنهادچار بی‌شجاعتی وترس شدند، مردم بدبخت شدند. بسیاری ازتحلیل‌هایی که رادیوهای بیگانه درباره مسائل گوناگون درفضای کشورها می‌پراکنند، برای این است که نخبگان کشور را مرعوب کنند. آنها احساس کنندکه نمی‌توانندکاری بکنند ودستشان بسته است. نیروی عظیم مردمرانبینند. قدرت جغرافیایی وتوانایی‌های فرهنگی خودرا نبینند. همه‌اش چشمشان به دست دشمن وقدرت دشمن وموشک دشمن واقتداردشمن باشد. این بی شجاعتی خیلی خطر بزرگی است. 19/10/80

دلسوزی،کارآمدی وکفایت

مردم،مسئول دلسوز،باکفایت وکارآمد می‌خواهند

آنچه که برای مردم دراین انتخابات وهمه گزینش‌های ملی وانتخابات‌هامهم است،این است که سطح کارآمدی نظام روز به روز ارتقا پیداکند،این اساس مسئله است. اگرمردم دنبال رئیس جمهور یا دنبال نماینده مجلس می‌گردند یا دنبال دیگر کسانی هستندکه می‌خواهندآنهارابا انتخاب تعیین کنند،درپی آن هستندکه انسان‌های کارآمدی را برار ی که مسئولیت بنشانند تاآنها بتوانند سطحکارآمدی نظام را افزایش بدهند ومشکلات مادی ومعنوی مردم را حل لکنند؛ این خواست مردم است.

حالا گروه‌ها واحزاب وعناصرسیاسی هم هرکدام نقطه نظرهایی دارند. آن نقطه نظرات برای خودشان است. مردم می‌خواهند کسانی مسئولیت‌ها را به عهده بگیرندکه دلسوز، باکفایت وکارآمد باشد. بحمدالله امروزکارهای زیادی شده؛ زیربناهای مهمی ازکشورآماده بهره ‌برداری شده است. بازوان قوی و باکفایت یک مسئول مؤمن و وفادار به آرمان‌های انقلابـ که آرمانهای مردم استـ خواهدتوانست بسیاری ازگره‌ها را باز کند. مردم دنبال این هستند. 24/8/83

مدیر مؤثر و انقلابی

ملت ایران آزمایش بزرگ انتخابات راه مدر پیش دارد. ایران ظرفیت‌ های بزرگی دارد. بیش ازهفتاد میلیون جمعیت،با این همه امکانات، با این همه استعداد، با این همه زمینه کار که در هر بخشی وقتی یک مدیرخوب وجود دارد، انسان می‌بیند چقدرکاردرآنجا به وجود می‌آید و چقدرگشایش برای مردم پیدا می‌شود.

درهربخشی که یک مدیر دلسوز، کار آمد، مؤمن وانقلابی سرکار است، انسان آثار و برکات آنرا مشاهده می‌کند. سرتاسرکشورما اینطوراست. ماملت بزرگی هستیم؛ کشور با برکتی هستیم، خداوند امکانات خوبی داده. با این امکانات از اول انقلاب تا امروز کارهای بسیار بزرگی هم شده است؛ ولی ماهنوز در شروع کار هستیم؛چون کارهای بزرگ زمان‌ بَر است.10/11/83

امیدواریم دولتی کار آمد و با کفایت مشکلات کشور را بر طرف کند

امیدوارم انشاء الله با تشکیل یک دولت قوی و کار آمد و با کفایت، راهی را که دولت ‌های قبل با دلسوزی وپشتکار رفتند، با قوتِ هر چه بیشتر ادامه دهد ومشکلات این منطقه واستان کرمان وهمه کشور ایران عزیز ـ بخصوص مناطق محروم ـرا برطرف کند. این چیزی است که ملت ما از اسلام عزیز انتظار دارد؛ به آن دلبسته و امیدبسته است وبه حول وقوه الهی این امید مردم درسایه اسلام ومردم مؤمن باعزم ومسلمان برآورده خواهد شد.17/2/84

مردم باید باچشم باز، رئیس جمهور شاداب و با نشاط را انتخابات کنند

مردم بایستی هوشمندانه وآگاهانه انتخاب کنند و در میان نامزدهای گوناگون کسی راکه احساس می‌کنند به این معیارها نزدیک است،برگزینند. این یک پیکار بزرگ است وکارشما مردم است.

مردم باید باچشم باز دراین صحنه مهم حاضر شوند وانشاء الله خدای متعال کمک کند و دل‌های مردم راهدایت کند تا فرد با کفایت، شجاع، بااخلاص، دارای روح مردمی، شاداب و بانشاط، مؤمن به هدف‌ها و ارزش‌های انقلاب، مؤمن به مردم، مؤمن به نیروی مردم ومعتقدبه حق مردم را انتخاب کنند. این مهم ‌ترین بخش مشارکت عمومی در امسال است. درهمه چیزمشارکت عمومی مهم است واین ازجمله کلیدی‌ترین است. 1/1/84

نیازکشور؛ رئیس جمهور با نشاط، کاردان، توانا و پیگیراست

هردوره خصوصیتی دارد و هرکدام از مسئولان در دوره های گذشته کارهایی انجام دادند. امروز ما احتیاج داریم که درکشور مان تلاش وپیشرفت و رشد علمی وفناوری، همراه با عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد باشد. آنچه برای رئیس جمهور آینده بسیار مهم است،این است که با همه وجود درپیکار وتلاش برای مردم باشد.

لذا من در اول سال عرض کردم آنچه کشور احتیاج دارد، رئیس جمهور بانشاط، مصمم، کاردان، توانا، پیگیر و باحوصله است. رئیس جمهوری که قدر مردم رابداند؛ با مردم صمیمی باشد؛ برای مردم مجاهدت کند؛ برای مردم کار وتلاش کند؛ ظرفیت‌های کشور را آنچنان به کار بگیرد که مردم بتوانند از این ظرفیت‌ها در همه جا بهره‌مند شوند؛ رئیس جمهوری که اعماق کشور و روستاهای دور افتاده برای او با تهران تفاوتی نداشته باشد. حق مردم شهرهای بزرگ و کوچک در نظر او یکسان باشد. بتواندبرای رفع تبعیض و پُرکردن شکاف میان ثروتمندان و فقرا تلاش وکارکند. رئیس جمهوری شجاع، باتدبیر و مؤمن به هدف‌های انقلاب ونظام باشد. 11/2/84

به دوش کشیدن این بار،نشاط،همت،قدرت وهوشمندی لازم دارد

اصلح یعنی کسی که برای ریشه کنی فقر و فساد عزم جدی داشته باشد؛ یعنی کسی که به حال قشرهای محروم و مستضعف دلبسوزاند. اصلح کسی است که هم بهتر قیوپی شرفت کشور و توسعه اقتصادی و غیراقتصادی بیندیشد؛ هم زیر توهمات مربوطبه توسعه، آنچنان محو و مات نشود که از یاد قشرهای مظلوم وضعیف غافل بماند.

اصلح کسی است که به فکرمعیشت مردم، دین مردم ،فرهنگ مردم ودنیا و آخرت مردم باشد. اصلح کسی است که بتواند این بار عظیم را برد وش بگیرد. هرکسی نمی‌تواند این بار را بردوش بگیرد. نشاط وحوصله وهمت وقدرتِ لازم وهوشمندی لازم دارد. البته هرکس صلاحیتش در مراکز قانونی تأیید شود، صالح است؛ اما باید دربین صالح‌ها گشت وصالح‌تر را پیدا و او را انتخاب کرد. این ،هنر شما مردم است. 17/2/84

رضا انتصاری دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه