كشاورزان رمق رفتن به مزارع پنبه را ندارند

زرین نامه: با گذشت 3 سال از تشكيل كارگروهي به رياست رحيمي معاون اول رئيس‌جمهوري در فرمانداري گرگان كه يكي از اهداف آن، احياي پنبه گلستان بود، نه‌تنها پنبه استان احيا نشد، بلكه روز به روز مزارع پنبه كوچك و كوچك‌تر و صنعت پنبه رو به فراموشي رفت.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ تركيب كارگروهي عالي رتبه از طرف رئيس جمهور متشکل از سه وزير، معاون اول رئيس‌جمهوري، استانداران استان‌هاي شمالي، نمايندگان مجلس هشتم و مسئولان بخش بانكي تشكيل شده که اين كارگروه در گرگان به بررسي وضعيت پنبه و راه‌هاي توسعه و ترقي آن پرداخت و كليات طرح جامع پنبه را تصويب كرد.

عدم اجرای سند الگوي كشت، قيمت پايين خريد، افزايش قيمت نهاده ‌ها، مرغوب نبودن برخي نهاده‌ها و زمانبر بودن كشت پنبه از جمله مسائلي است كه سبب شده تا كشاورزان كمتر رغبت به كشت محصول پنبه در مزارع خود داشته باشند.

نماینده علی آبادکتول درمجلس وعضو كميسيون كشاورزي گفت: اگر بناست مصوبه دولت در زمينه احياي كشت پنبه در استان اجرا شود، بايد وزارت جهاد كشاورزي با حمايت رئيس‌جمهور و دولت براي اجرايي شدن اين مصوبه، اقدام عملي داشته باشد.

احیای پنبه زمینه ساز اشتغال پایدار

رحمت‌الله نوروزي اظهار داشت: در سال‌هاي گذشته حدود ۱۵۷ هزار هكتار از مزارع استان زير كشت پنبه بود كه اين ميزان اكنون به كمتر از ۲۰ هكتار رسيده است.

وي افزود: برای داشتن اشتغال مولد و پايدار در راستای رفع بيكاري برنامه‌ريزي، بايد به كشت پنبه روي آوريم.

نوروزی از پنبه به عنوان طلاي سفيد ياد كرد و گفت: متاسفانه اين طلاي سفيد تاكنون مغفول مانده است.

واردات پنبه به تولید پنبه داخل ضربه زد

نماینده علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعطيلي ۲۸ كارخانه پنبه پاك كني يادآور شد: بخشي از دلايل مشكلات كشت پنبه ناشي از سياست‌هاي اعمال شده در سال‌هاي گذشته است.

وي اظهار داشت: براساس اين سياست‌ها، واردات پنبه از خارج کشور با این بهانه كه مرغوبتر و ارزان‌تر است ضربه زیادی به توليد پنبه داخلي زد.
نوروزي ادامه داد: اين وضعيت درحالي است كه ايران جزء چند كشور برتر در حوزه كشت پنبه است و «گرگان‌زمين» و «گرگان‌دشت» در زمينه كشت اين محصول شهره بودند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: با توجه به هزينه‌هاي بالاي تمام شده و عدم قيمت گذاري صحيح، اقبال كشاورزان براي كشت پنبه در استان كم شده است و كشاورز به كشت ديگر محصولات راغب‌تر است.

افزایش قیمت خرید پنبه راهی برای احیای پنبه داخلی

نوروزی بیان داشت: براساس تصميم كارگروه عالي رتبه دولت براي احياي پنبه گلستان مقرر شده بود تصميم‌گيري در مورد قيمت گذاري، واردات و صادرات به كارگروهي استاني متشكل از استان‌هاي پنبه كار واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه افزايش تعرفه پنبه وارداتي نيز مطرح شد، ادامه داد: به گونه ای که واردات اين محصول در درجه اول صورت نگيرد يا تعرفه‌اي بالاداشته باشد و در زمان برداشت محصول داخل، پنبه وارد كشور نشود.

نوروزی افزود: علاوه بر اين، خريد تضميني پنبه نيز قطعي شده و تصميم گرفته شد يك سازمان خريد آن را به دست گيرد تا بهاي محصول را سريع به كشاورزان تحويل دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه باید قیمت پنبه را به قیمتی قابل قبول برسانیم، در پایان گفت: اكنون كشت پنبه ۱۸۰ تا ۲۲۰ روز زمان مي‌برد و كشاورز مي‌تواند تنها يك محصول بكاردکه مقرون به صرفه نیست، بنابراین کشاورز تمایل بیشتری به كشت سويا و كلزا پیدا می کند، تا هم گندم و هم محصولاتي نظير كلزا كشت كند و تنها راه احیای پنبه داخلی افزایش قیمت قابل قبول پنبه است.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه