شمارش معکوس برای برگزاری جشنواره اقوام ایران زمین در گلستان

شمارش معکوس برای برگزاری ششمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در نگارستان ایران آغاز شد .
 
 

به گزارش زرین نامه به نقل از گلستان ما، این جشنواره از 13 تا 16 مهرماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی گرگان با همکاری استانداری گلستان، فرمانداری گرگان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیمای مرکز گلستان، نیروی انتظامی استان گلستان، جوامع واحدهای تحت پوشش، شهرداری گرگان، اداره‌کل تربیت بدنی، فرمانداری گنبدکاووس، مدیریت امور عشایری، جمعیت هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی، شرکت توزیع نیروی برق، شرکت مخابرات استان گلستان برگزار می شود.
 
محورهای جشنواره شامل، نمایشگاه سراسری صنایع دستی و جاذبه‌های گردشگری، معرفی و نمایش آداب و سنن و شیوه های زندگی اقوام، مراسم آیینی و موسیقی اقوام و برنامه های تورگردانی سه روزه استانگردی است.
 
نمایشگاه سراسری صنایع دستی و سوغات: در این بخش از هنرمندان صنایع دستی کل کشور جهت برپایی حداقل 120 غرفه صنایع دستی و ارائه کارگاه هنرهای سنتی دعوت شد و غرفه‌های کشوری با شرکت 31 استان و حضور30 هنرمند در بخش های دست بافت های داری شامل گلیم، فرش- ورنی- و... برپا می شود.
 
نساجی سنتی شامل جاجیم، ابریشم بافی- چادرشب و...، صنایع چوبی شامل منبت- معرق- مجسمه سازی، صنایع فلزی شامل مسگری- پولادکوبی- قلم زنی- میناکاری- و... است.
 
سفالگری و سرامیک شامل شیشه، تراش شیشه، نقاشی روی شیشه، همجوشی شیشه- و... است و در استان گلستان با حضور20 هنرمند در رشته های نساجی، جاجیم، ابریشم دوزی، نواربافی، پارچه بافی و...- پوشاک سنتی،البسه محلی روستاهای بالاجاده، سرکلاته خراب شهر، قزاق، بلوچ، شاهکوه، ترکمن، علی آبادکتول، رامیان، زیارت و...- چاپ باتیک- و انواع رودوزی های سنتی شامل سوزن‌دوزی شاهکوه، سوزن‌دوزی بلوچ، سوزن‌دوزی ترکمن، سوزن‌دوزی سنتی و.. در این بخش شرکت می کند.
 
هم چنین هریک از استان های شرکت کننده کارگاه تولید زنده نیز برگزار خواهند کرد و با توجه به حضور هنرمندان و صنعت‌کاران خارج از کشور تعدادی از غرفه ها به صنایع دستی کشورهای همسایه و فارسی زبان اختصاص یافته است.
 
نمایشگاه جاذبه های گردشگری نیزدر 45 غرفه با حضور استان های خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، ایلام، بوشهر، فارس، مازندران، اردبیل، گیلان، همدان و... برگزار می شود.
 
معرفی و نمایش آداب و رسوم و ویژگی های فرهنگی اقوام ایرانی از دیگر بخش های جشنواره است که نمایش آداب و رسوم و ویژگی‌های فرهنگی مردم استان گلستان شامل قوم کتول - ترکمن- سیستانی- قزاق- قزلباش (رامیان) و محلی مازندرانی(غرب استان) را شامل می شود.
 
در بخش اجرای مراسم آیینی و موسیقی محلی استان گلستان شامل موسیقی کتولی، موسیقی محلی گلستانه، موسیقی ترکمن، موسیقی سیستانی، و موسیقی رامیان اجرا می شود و اجرای موسیقی محلی سایر اقوام ایرانی از سراسر کشور، شامل 25 گروه از تمامی اقوام کشور از دیگر بخش هاست.
 
اجرای مراسم آیینی شامل دیلمون گیلان، مراسم آیینی کردستان، ذکر خنجر ترکمن، مراسم آیینی مردم بوشهر، مراسم آیینی تربت جام، چوب‌بازی به همراه موسیقی سمنان و مراسم آیینی اردبیل، برپایی آلاچیق توسط قوم عشایر استان، آلاچیق ترکمن، آلاچیق قزاق از استان گلستان- و برپایی سیاه چادر توسط استان‌های ایلام، اردبیل، خوزستان، ایل قشقایی، ایل بختیاری، خراسان جنوبی از دیگر برنامه هاست.
 
برنامه های تورگردانی با حضور سفرا، میهمانان و سرمایه‌گذاران خارجی که در قالب تور دو روزه به منظور آشنایی با پتانسیل‌های گردشگری استان و رونق فعالیت‌های تورگردانی به استان گلستان انجام می‌گردد.
 
ویژگی های ششمین دوره جشنواره: افزایش 30 درصدی تعداد کل غرفه ها از جمله ویژگیهاست و در این دوره، غرفه های بیرونی متقاضی بیشتری دارند و با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته پیش بینی می شود تعداد غرفه های خارجی بیشتر باشد، همچنین حضور گروه های موسیقی متنوع تر بوده و تاکید بیشتر بر غرفه های فروش صنایع دستی و سوغات استان و دیگر استان ها از جمله ویژگیهاست.
 
گلستان از شمال به جمهوری ترکمنستان، از جنوب به استان سمنان، از شرق به استان خراسان شمالی و از غرب به استان مازندران محدود می شود، بخش های شمالی استان از سطح دریای آزاد پایین تر قراردارد و هرچه به سمت شرق و جنوب پیش می رویم به ارتفاع افزوده می شود.
 
گلستان از لحاظ طبیعی و توپوگرافی به سه بخش ناحیه کوهستانی، ناحیه کوهپایه و دامنه و ناحیه دشتی تقسیم می‌شود. در کنار کشاورزی که محور اصلی فعالیت های اقتصادی مردم این استان است دامداری، شیلات و صنایع تبدیلی نیز از رونق خاصی برخوردار است. از محصولات عمده کشاورزی منطقه می توان از گندم، پنبه، دانه‌های روغنی، غلات، توتون، برنج و... را نام برد.
 
استان گلستان به علت دارا بودن شرایط مساعد اقلیمی و زیست محیطی از دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی به عنوان یکی از استقرارگاه های بشری مورد توجه بوده و هم چنین استان گلستان چون ایرانی کوچک بشمار می آید که اقوام و آحاد مذاهب مختلف کشور در آن سکنی گزیده اند.
 
جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین برای نخستین بار در سال 1384 برگزار و از آن پس در تقویم مناسبت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای این استان ثبت و درج شد و تا چند روز دیگر ششمین دوره جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین برگزار می شود.