«مختوم‌قلی فراغی» باعث صمیمیت بین ایران و ترکمنستان شده است

زرین نامه: رئیس هیئت اعزامی جمهوری ترکمنستان به استان گلستان با اشاره به وجود آرامگاه «مختوم‌قلی فراغی» در ایران گفت: این انسان بزرگ باعث صمیمیت بین دو کشور ایران و ترکمنستان شده است.



به گزارش زرین نامه، گل‌مراد قربانف در مراسم نکوداشت دویست و هشتادمین سالروز ولادت «مختوم‌قلی فراغی»، شاعر مشهور ایرانی ترکمن در آرامگاه وی واقع در روستای «آق تقای» مراوه تپه اظهار داشت: «مختوم‌قلی فراغی» به عنوان پدر ما وسیله‌ای برای ارتباط بین دو کشور شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: روز بزرگداشت «مختوم‌قلی فراغی» ادامه داشته باشد و دو کشور ایران و ترکمنستان را بیش از پیش به هم نزدیک کند.

جشن دویست و نودمین سال تولد «مختوم قلی فراغی» در ترکمنستان برگزار می‌شود

رئیس هیئت اعزامی ترکمنستان به استان گلستان با بیان اینکه دو کشور با «مختوم‌قلی فراغی» بیشتر به هم نزدیک می‌شوند، خاطرنشان کرد: وجود بناهای اطراف آرامگاه «مختوم‌قلی فراغی» نشانه احترام مردم ایران به این شاعر ترکمن است.

قربانف ادامه داد: طبق دستور رئیس جمهور ترکمنستان بزرگداشت دویست و نودمین سال تولد «مختوم‌قلی فراغی» باشکوه بیشتر در ترکمنستان برگزار می‌شود.

به گفته وی، ایران و ترکمنستان بعد از استقلال ترکمنستان روابط دوستانه با یکدیگر داشته و ما به این روابط ادامه خواهیم داد.

راه آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان باید ادامه یابد

رئیس هیئت اعزامی جمهوری ترکمنستان به استان گلستان تاکید کرد: حضور روسای جمهور ایران و ترکمنستان در کشورهای یکدیگر روابط بین دو کشور را بیش از گذشته تقویت کرد.

قربانف با اشاره به راه آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان اظهار داشت: این کاری بزرگی است که آغاز شده و آسیا، اروپا و آسیای مرکزی را به هم وصل می‌کند و تا شهر گرگان ادامه می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: از طرف مسئولان ترکمنستان برای ادای احترام به «دولت‌محمد آزادی» و «مختوم‌قلی فراغی» و مردم ایران به این کشور سفر کرده است.

رئیس هیئت اعزامی جمهوری ترکمنستان به استان گلستان از پذیرایی گلستانی‌ها از این هیئت تقدیر کرد و گفت: از اینکه آثار «مختوم قلی فراغی» در ایران استمرار یافته افتخار می‌کنم.

لازم به ذکر است در این مراسم استاندار گلستان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار، سفیر جمهوری ترکمنستان در جمهوری اسلامی ایران، دبیر دوم سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در ایران، یک هیئت در حدود 100 نفر از کشور ترکمنستان، برخی از فرمانداران و مدیران کل استانی و شهرستانی، نماینده مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی و روحانیون اهل سنت حضور داشتند./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه