سهم واژگان "اقتصادی" در سخنان کاندیداها چه قدر است؟

زرین نامه: در شب نخست حضور تصویری کاندیداها در قاب تلویزیون، سعید جلیلی، محسن رضایی و محمد غرضی در برنامه‌های جداگانه‌ای حضور یافتند و به تشریح دیدگاه های خود پرداختند.

به گزارش زرین نامه؛ برنامه های تلویزیونی کاندیداها از شنبه شب، با حضور سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه‌های مختلف تلویزیونی، یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کلید خورد و از این روز رقابت ها رسما وارد فاز تازه‌ای شد.

در شب نخست نیز حضور تصویری کاندیداها در قاب تلویزیون، سعید جلیلی، محسن رضایی و محمد غرضی در برنامه‌های جداگانه‌ای حضور یافتند و به تشریح دیدگاه های خود پرداختند.

با توجه به نظرسنجی‌ها از جمله یک نظرسنجی که در بهمن ماه سال گذشته توسط انجمن دانش‌آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران صورت گرفت، مشکلات اقتصادی صدرنشین مشکلات و مسایل جامعه است و هم اکنون گفته می شود که مسائل اقتصادی ۷۰درصد از انتظارات مردم را از کاندیدای آینده تشکیل می دهد.

برای درک این اهمیت، در این گزارش فارغ از ادعاهای سه نامزد حاضر در این برنامه‌ها به فراوانی برخی واژه‌های اقتصادی در میان سخنان آن‌ها توجه شده است. لازم به ذکر است که این شمارش واژگان بیانگر تمام واقعیت برنامه و توجه این سه نامزد به مسایل اقتصادی نیست. همچنین مدت برنامه‌هایی که این سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در آن حضور یافته‌اند، متفاوت بوده است، درصد فراوانی واژه‌ها در حضور نخست آن‌ها در تلویزیون مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر محمدباقر قالیباف، مهمان گفتگوی ویژه خبری بود. گرچه وی در ۳۲۰۰کلمه ای که استفاده کرد تنها ۲۴بار از واژه اقتصاد در سخنان خود بهره برد اما او با تاکید بر مسائل اقتصادی، ۱۸۰بار از واژگان اقتصادی استفاده کرد.

دکتر قالیباف از واژه تورم و گرانی ۱۳بار استفاده کرد. وی از واژه بیکار و بیکاری نیز ۹ بار و شغل و اشتغال نیز ۳ بار بهره برد.

سید حسن روحانی نیز در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوی سیما، در ۴هزار و ۲۰۴ کلمه ای که به کار برد تنها ۳۲ بار از واژه اقتصاد استفاده کرد. او در این گفتگو تنها ۳ بار از کلمات تورم و گرانی استفاده کرد.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، که در "گفت‌وگوی ویژه خبری" حضور یافته بود در بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ کلمه‌ای که سخن گفته، ۵۰ بار از واژه "اقتصاد" استفاده کرد. وی در حالیکه از واژه گرانی و تورم را یک بار به کار برد که از کلمه بیکاری استفاده ای نکرد و تنها یک بار واژه اشتغال را استفاده کرد. به این ترتیب وی تنها ۵۲ بار از واژه های اقتصادی استفاده کرده است.

اما محسن رضایی که دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، که در برنامه «با دوربین» شرکت کرده بود و گفته می شود سخنانش در برنامه تلویزیونی سانسور شده است، در بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ کلمه ، ۳۰ بار از واژه اقتصاد استفاده کرد. وی در این برنامه کلمه بیکاری و تورم را هرکدام تنها ۳بار به کار برد که جای خالی واژه اشتغال در میان حرف های او مشهود بود.

محمد غرضی، وزیر پست، تلگراف و تلفن دولت هاشمی رفسنجانی و دیگر نامزد انتخاباتی ریاست‌جمهوری در جریان برنامه "پاسخ به ایرانیان خارج از ایران"، ۹ بار از واژه اقتصاد در بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ کلمه سخنان خود، استفاده کرد. وی ۱۴بار از کلمه تورم و ۱بار نیز از واژه بیکاری استفاده کرد.

به این ترتیب فراوانی استفاده از واژه های اقتصاد، بیکاری، گرانی، تورم و اشتغال در سخنان قالیباف ۱۸۰ بار، در سخنان روحانی ۳۵ بار، جلیلی ۵۲ بار ، رضایی ۳۳ بار و غرضی ۲۴ بار مشاهده شده است.

در روزهای آتی، با حضور دیگر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه‌های تلویزیونی، فراوانی این واژگان در سخنان آنان نیز مورد توجه قرار می‌گیرد تا میزان توجه هر یک از نامزدهای هشت‌ گانه رقابت‌های ریاست‌جمهوری به این موضوعات دست‌ کم در تعداد استفاده از واژگان متناظر با این مفاهیم، نمایان‌تر باشد.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه