دومينوي التحرير و لوءلوء به ميدان تكسيم استانبول رسيد + تصاویر

 زرین نامه: درگیری‌ها از جمعه گذشته در اعتراض به طرح دولت ترکیه برای تبدیل بوستان تاریخی « قیزی پارک » به یک مرکز فرهنگی و تجاری در استانبول آغاز و به برخی شهرهای دیگر از جمله ، ازمیر و آنکارا نیز کشیده شد.


به گزارش زرین نامه به نقل از دانا؛ یکی از پدیده‌های چندسال گذشته در برخی از کشورهای عربی خاورمیانه و شمال افریقا، كليد خوردن اعتراضات مدنی مردم در مهمترین میدان آن کشور بود به گونه‌اي كه این تجمع‌ها از مهمترین میدان شروع و به سراسر کشور گسترش می‌یافت. در واقع نقطه عطف جنبش‌هاي آزادي بخش و اسلام خواه، آغاز حركت انقلابي مردم از مهمترین میدان‌های آن کشورها بود.

هنوز خاطره تجمع مردم مصر در میدان التحریر قاهره برای رهایی از چنگال فرعون مصر (نامبارک) و همچنین تظاهرات شیعیان بحرین در میدان لوءلوء منامه از ذهن فراموش نشده است. تجمعات اعتراض آمیزی که یکی از آنها منجر به سقوط رژیم نامبارک شد و به فضل الهی میوه جنبش اسلام خواهی مردم بحرین نيز در آینده نزدیک به ثمر خواهد نشست.

این حرکت، یعنی کلید خوردن اعتراض ملتها علیه دیکتاتوری در مهمترین میدان‌های کشورهای استبداد زده، به بحرین و مصر منتهی نشد و در آینده نزدیک شاهد حرکت دیگر ملتهای مسلمان آزادیخواه از ميادين اصلي كشورهاي‌شان خواهیم بود. ممکن است یکی از این میدانها، میدان تکسیم استانبول باشد.

میدان تکسیم(taksimjrsdl ) استانبول، نامی آشنا برای مردم ترکیه است. این میدان مهمترین میدان ترکیه است که در منطقه شیشلی استانبول واقع شده است و به علت همجواری با خیابان استقلال (پر رفت و آمدترین خیابان توریستی ترکیه) به یک میدان پر جمعیت تبدیل شده است که فرصت‌ها و تهدیداتی را برای دولت اردوغان ایجاد کرده است. جذب گردشگر یکی از مهمترین فرصت‌های ایجاد شده در میدان تکسیم و مشکلات حفظ امنیت آنان مهمترین چالش امنیتی دولت ترکیه است.

این میدان به علت فراوانی خیابانها‌ی منشعب شده از آن، میدان تکسیم (یا همان تقسیم) نامگذاری شده است.  یکی از ویژگی‌های این میدان، اسقرار شبانه‌روزی نیروهای امنیتی در اطراف میدان و خیابان استقلال است.

 تقریبا اکثر همایش‌هاي خياباني و تظاهرات مردم استانبول در این میدان برگزار می‌شود. تکسیم در طول چند سال گذشته شاهد تجمعات اعتراضی و درگیری مردم و پلیس است به همین منظور، پلیس در سرتاسر آن و خیابانهای منتهی به تکسیم حضور محسوس و پررنگی دارد.

اغلب تجمعاتی که در این میدان صورت می‌گیرد جنبه سیاسی دارد و تعداد کمی از آنان به خاطر مسائل اقتصادی و فرهنگی است که توضیح آن مورد بحث این یادداشت نیست.

براي مثال هر ساله و در روز جهانی کارگر (اول مي) این میدان شاهد حضور اعتراض گونه کارگران ترکیه است که نسبت به حقوق خود معترض بوده و خواستار بهبودی وضعیت خود هستند. علاوه بر این مسئله، تظاهرات دیگری در این میدان رخ می‌دهد که تمامی آنها موجب امنیتی شدن این میدان مي‌شود و معمولا اغلب آنها به خشونت کشیده می‌شود.

رخداد ديگري كه اين ميدان همه ساله شاهد آن است تظاهرات كردهاي طرفدار حزب BDP ( حزب صلح و دموكراسي) در روز 29 اكتبر است كه دامنه آن به منطقه كاديكوي در استانبول آسيايي نيز كشيده مي‌شود.

  اما نكته قابل توجه اينجاست كه برپايي تظاهرات عليه دولت اردوغان در طول دو سال گذشته افزايش قابل توجهي داشته است و اكنون مسلمانان طرفدار حزب وي ( حزب عدالت و توسعه) نيز به مخالفت با سياست‌هاي جنگ طلبانه و مداخله جويانه اردوغان بر خواسته‌اند.

 تا پيش از اين (قبل از سال 2011 ) تظاهرات ضد دولتي فقط توسط طرفداران دو حزب مخالف اردوغان يعني CHP ( حزب جمهوري خواه) و حزب BDP ( حزب صلح و دموكراسي) صورت ميگرفت. عمده طرفداران حزب جمهوري خواه، اعتقادي به اسلام ندارند و تظاهرات آنها عليه اردوغان به علت محدود شدن آزادي‌هاي‌شان بوده است. طرفداران حزب صلح و دموكراسي نيز كه اكثر آنها را كردهاي تركيه تشكيل مي‌دهند، به خاطر سياست‌هاي تبعيض آميز دولت عليه كردها، دست به تظاهرات گوناگون زده‌اند.

اما اكنون، مسلمانان تركيه نيز به ميدان آمده‌اند و در طول دو سال گذشته تظاهرات كم‌نظيري را عليه دولت جنگ طلب اردوغان برگزار كرده‌اند. دخالت‌هاي آشكار اردوغان در امور داخلي سوريه و حمايت بي حد و حصر از تروريست‌هاي اجير شده وهابي، خشم مسلمانان تركيه، علي‌الخصوص علويان تركيه را برانگيخته و موجب برپايي تظاهرات گسترده عليه اردوغان شده است.

نكته حائز اهميت در تركيه كنوني اينست كه امروزه، نه تنها مسلمانان طرفدار حزب حاكم، بلكه طرفداران محيط زيست نيز  از سياست‌هاي خودخواهانه و ارتجاعي اردوغان به تنگ آمده و خواستار كناره‌گيري اردوغان از عرصه سياسي تركيه هستند.

تظاهراتي كه طي چند روز گذشته در شهرهاي آنکارا، استانبول و ازمير برپا شد به علت سياست اشتباه اردوغان در توسعه شهري و عدم توجه به حقوق عمومي مردم استانبول بود و نشان داد شمار مخالفان اردوغان در حال فزوني يافتن است و چنانچه دولت جنگ طلب و ضد سوري اردوغان در سياست‌هاي غلط خود تجديد نظر نكند، آينده سياسي وي رو به افول خواهد بود و سرنوشتي مشابه با ديكتاتورهاي معدوم، در انتظار وي خواهد بود.

 ماجراي ميدان تكسيم و پارك گزي از كجا شروع شد ؟

دو سال پيش، شهردار كنوني استانبول طرحي را براي توسعه و بهسازي ميدان تكسيم به دولت ارائه و دولت نيز به اجراي آن دستور داد. بر طبق اين طرح، مقرر شد سراسر محوطه ميدان تكسيم به محل گردش و رفت و آمد مردم اختصاص يابد.

 بر اساس طرح شهردار استانبول که در سال گذشته مورد تصویب قرار گرفت مقرر شد چهره میدان تکسیم تغییرات گسترده‌ای یابد که یکی از آنها ممنوعیت ورود خودرو در این میدان و ساخت تونل در زیر میدان ( از انتهاي خیابان تورلاباشی تا خیابان منتهی به استاديوم بشیکتاش) بود.

 به همين منظور عمليات توسعه ميدان شروع و ساخت تونل چهار بانده براي رفت و آمد خودروها در زير ميدان تكسيم آغاز شد. تا اين مرحله، اعتراضي از سوي مردم صورت نگرفت اما پس از وارد شدن طرح توسعه تكسيم به فاز بعدي، يعني تخريب پارك گزي و احداث زير گذر و سپس ساخت مجتمع بزرگ تجاري به جاي پارك و فضاي سبز، اعتراض مردم استانبول آغاز شد.

 پارك گزي در شرق ميدان تكسيم واقع شده است و محل تفريح و تفرج اهالي ميدان تكسيم، بشيكتاش و شيشلي است. بر اساس طرح شهردار استانبول، اين پارك تخريب و به جاي آن مجتمع تجاري ساخته مي‌شود كه اين مسئله به معني ناديده گرفتن حقوق حقه مردم بود.

  در ابتداي توسعه اين ميدان، كسي فكر آن را هم نميكرد كه روزي توسعه اين ميدان و تخريب فضاي سبز منجر به بحراني بزرگ براي دولت تركيه شود. چه اينكه دولت تركيه با نقض آشكار حقوق همسايه جنوبي خود و با بي اعتنايي به نظر مردم و طرفداران مردم مظلوم سوريه، همچنان به يكه تازي در ميدان سياست مشغول بود و فكر آن را هم نميكرد كه بغض‌هاي فرو خفته مردم تركيه كه ناشي از سياست‌هاي ضد انساني و اسلامي اردوغان بود، در چنين روزي، آنهم در ميدان تكسيم، تبديل به فرياد‌ و انزجار از وي شود.

با گسترش اين تظاهرات به ساير شهرها و ابراز همبستگي اتباع تركيه در كشورهاي اروپايي، عرصه براي اردوغان تنگ‌تر شده است و مشخص نيست كه وي چه زماني به غلط بودن سياست‌هاي خود پي خواهد برد.

بر اساس طرح شهردار استانبول که در سال گذشته مورد تصویب قرار گرفت مقرر شد چهره میدان تکسیم تغییرات گسترده‌ای یابد که یکی از آنها ممنوعیت ورود خودرو در این میدان و ساخت تونل در زیر میدان ( از خیابان تورلاباشی به خیابان منتهی به ورزشگاه بشیکتاش) بود. اما نکته مهم در ایجاد این تونل، مسیر خروجی آن بود که بر اساس نقشه اولیه باید بخشی از فضای سبز پارک قاضی تخریب می‌شد و به اتوبان تبدیل می‌شد.


بازتاب ماجرا دررسانه های دیگر

بی بی سی فارسی:  معمر گولر، وزیر کشور ترکیه گفته است ٥٣ شهروند معترض و ٢٦ نفر از ماموران پلیس در درگیریهای دو روز گذشته مجروح شده اند. آقای گولر گفته تعدادی از بازداشتیان آزاد شده اند و تعدادی دیگر محاکمه خواهند شد.

اما پس از دو روز درگیری بین پلیس و معترضان، تازه ترین گزارش ها از آرام تر شدن اوضاع حکایت دارد.

در جریان این اعتراضات که از آن به عنوان بزرگترین اعتراضات ضد دولتی در چندین سال گذشته یاد شده، بیش از ٩٠٠ نفر دستگیر شده اند.

براساس گزارش های دریافتی، در حال حاضر چند صد نفر همچنان در میدان تقسیم، میدان مرکزی شهر استانبول حضور دارند.میدان تقسیم مرکز تجمع معترضان در طی چند روز گذشته بوده است.

خبرنگار بی بی سی در استانبول با اشاره به دو روز گذشته از احتمال برگزاری تجمعات اعتراضی طی ساعات آینده در شهر استانبول خبر داده است.

درگیری ها در ترکیه از چند روز پیش و در اعتراض به ساخت یک مجتمع تجاری در پارک گزی در استانبول آغاز شد، اما سپس این اعتراضات جنبه سیاسی بخود گرفت. معترضان که عمدتا جوان هستند، دولت ترکیه را به استبداد و تلاش برای اسلامی کردن کشور متهم می کنند.

این درگیری ها در ابتدا در استانبول آغاز شد، اما بتدریج به شهرهای ازمیر، آنکارا، آنتالیا و قونیه هم کشیده شد. پلیس در برخورد با معترضان به گازاشک آور و ماشین های آب پاش متوسل شده است.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه ضمن درخواست پایان دادن به اعتراضات گفت پلیس در توسل به زور نسبت به معترضان دچار اشتباه شده است. آقای اردوغان پیشنهاد مذاکره با معترضان را داده است، اما خبرنگار بی بی سی می گوید که رهبری این اعتراضات مشخص نیست.

*ک اندیشکده آمریکایی در پی اعتراضات مردم ترکیه و سرکوب خشونت آمیز معترضان به دست پلیس از احتمال بروز بهار ترکی در این کشورخبر داد.

 اندیشکده «امریکن انترپرایز» در گزارشی با اشاره به اعتراضات مردم ترکیه نوشت: اعتراضات خشونت‌آمیز امروز برای پنجمین روز متوالی شهر استانبول را لرزاند. آن چه در 27 مه تنها به عنوان یک تحصن صلح‌آمیز در برابر طرح دولت ترکیه برای جایگزین نمودن پارک کوچکی در محله «تقسیم» با یک مرکز خرید آغاز شد، اکنون به مقاومت در برابر اقتدارگرایی روزافزون ترکیه بدل شده، و با بی‌توجهی «رجب طیب اردوغان» ، نخست‌وزیر ترکیه، نسبت به دغدغه‌های معترضان و همچنین اشاره کنایه‌آمیز حزب عدالت و توسعه مبنی بر اینکه بعضی از جوانان به گاز اشک‌آور نیاز دارند، تشدید شده است.

■ پلیس ترکیه با خشونت اعتراضات را سرکوب می‌کند■

پلیس ترکیه امروز به شکلی خشونت‌آمیز معترضان را مورد حمله قرار داد، و نه تنها دانشجویان بلکه روزنامه‌نگاران و حتی اعضای پارلمان را مصدوم ساخت. تصاویری که از این اعتراضات منتشر شده مردم ترکیه را شوکه ساخته است. «ایوان واتسون» ، مقاله‌نویس سی‌ان‌ان استانبول، در توئیتر خود نوشت: «من نیز همانند بسیاری از ساکنان دیگر استانبول، در مسیر خود به سمت دفتر مورد حمله گاز اشک‌آور قرار گرفتم.»

■ نارضایتی از نحوه عملکرد اردوغان، به یک طوفان تمام عیار بد شده است■

نارضایتی از نحوه عملکرد اردوغان، به یک طوفان تمام عیار بد شده است. اکنون معضلات بسیاری وجود دارد: جنگ اردوغان با مشروبات الکلی، کاهش آزادی‌های رسانه‌ای، و پروژه‌های ساختمانی بحث برانگیز استانبول (ساخت سومین فرودگاه، دومین کانال «بسفر» و غیره) .

■ آیا ممکن است ترکیه شاهد آغاز «بهار ترکی» باشد؟■

آیا ممکن است ترکیه شاهد آغاز «بهار ترکی» باشد؟ این امکان وجود دارد، اگر چه اردوغان احتمالاً بر این باور است که می‌تواند بر معترضان مسلط گردد. او با تشدید نمودن سرکوب‌های خود، ممکن است به پیروزی دست یابد، اما به قیمتی که برایش گران تمام خواهد شد و به مخاطبان بین‌المللی اثبات خواهد کرد که معترضان در متهم کردن او به تعصب، نابردباری و استبداد محق هستند.

گاردین: در حالی که تنها چند روز از اعتراضات مردم ترکیه در استانبول می گذرد، روزنامه انگلیسی "گاردین" از بهار ترکی نوشته است. ریچارد سیمور نویسنده گاردین اعتراضات اخیر را آغاز نبرد مردمی علیه دولت ترکیه می داند.

معترضان ترک از چهار روز پیش در پارک قزی در حاشیه میدان تقسیم در مرکز استانبول تحصن کرده‌ بودند. معترضان از برنامه ساخت و ساز در اطراف این میدان، خشمگین هستند. با وجود اینکه دادگاهی در استانبول برنامه قطع درختان را تعلیق کرده بود اما تحصنی که برای حفاظت از محیط زیست برپا شده بود به اعتراضات سیاسی تبدیل شد.

نارضایتی گسترده‌ از رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، اعتراض ها را به آنکارا، کشاند و اینگونه شهرهای دیگر مانند بادروم، قونیه و ازمیر نیز درگیر شدند.

به گفته گزارشگران خشونت بی حد پلیس ترکیه باعث گسترش این تظاهرات شد. نیروهای پلیس از همان ابتدا برای متفرق کردن مخالفان از گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش استفاده کردند.

در جریان درگیری‌های شدید روز جمعه، شمار زیادی از معترضان، از جمله چند خبرنگار و نماینده مجلس زخمی و عده‌ای بازداشت شدند. سازمان عفو بین‌الملل پلیس ترکیه را متهم کرده که در برخورد با یک حرکت اعتراضی مسالمت‌آمیز افراط کرده است. تشکل‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر نیز دولت ترکیه را متهم می‌کنند که حقوق شهروندی را نقض کرده و با اعتراض مسالمت‌آمیز شهروندان با خشونتی نامتناسب برخورد کرده است.

نخست‌وزیر ترکیه اخیرا گفته است پروژه‌ احداث مرکز تجاری در محل پارک گزی، به رغم اعتراض‌ها عملی خواهد شد. تشکل‌های اپوزیسیون دولت اردوغان را متهم می‌کنند که به خواسته‌ها و منافع دیگر گروه‌های سیاسی و اجتماعی اعتنایی نمی‌کند.

ریچارد سیمور نویسنده گاردین به هشدار اردوغان به لیبرال ها در ماه آوریل اشاره کرده و می نویسد: حزب عدالت و توسعه سیاست های پوپولیستی عجیب و غریب و محافظه کارانه ای دارد که پایه های آن در دهه گذشته توسط محافظه کاران بورژا و مسلمان گذاشته شد این محافظه کاران پس از تورگوت اوزال و از دهه ۱۹۸۰ ظهور کردند. حزب عدالت و توسعه با وجود اینکه انکار می کند که یک حزب برخاسته از مذهب است اما برای بدست آوردن پایگاه مردمی از سیاست های مذهبی استفاده می کند.

اکنون بسیاری از معترضان دولت حاکم را متهم می‌کنند که با سیاست‌های اقتدارگرایانه قصد اسلامی کردن جامعه ترکیه را دارد. یکی از معترضان خشمگین جمعه شب به خبرگزاری آلمان گفت: «من خودم وکیلم و اینجا می‌بینیم که فاشیسم اسلامی اردوغان چگونه عمل می‌کند.»

به گزارش دویچه وله:دولت اردوغان در موارد دیگر نیز با مخالفان و معترضان با خشونت رفتار کرده است. بازداشت دانشجویان معترض به افزایش شهریه‌ها و روزنامه‌نگاران منتقد در دولت اسلامگرای حاکم امر کم سابقه‌ای نبوده است.

مطابق گزارش نهادهای بین‌المللی حقوق بشری، ترکیه در کنار ایران و چین از جمله کشورهایی است که بیشترین روزنامه‌نگار زندانی را دارند. افزایش قوانین محدود کننده‌ حقوق شهروندی، از جمله مسائلی است که منتقدان اردوغان آن را نشانه شتاب گرفتن اسلامی کردن کشور ارزیابی می‌کنند.

با این همه با روی کار آمدن دولت کنونی، ترکیه به یکی از قدرت‌های اصلی منطقه و بازیگران عرصه سیاست بین‌المللی بدل شده و اقتصاد رو به رشد و شکوفایی پیدا کرده است.

گروه‌های اپوزیسیون، احزاب لیبرال و چپ و تشکل‌های سکولار از روند تحولات کنونی ناخشنودند و معتقدند دولت اوضاع اقتصادی را بهبود بخشیده اما حقوق شهروندان را مدام محدودتر می‌کند.

ناظران اعتقاد دارند، به رغم محبوبیت اردوغان، ادامه‌ بحران و درگیری‌های اخیر می‌تواند موقعیت او را به خطر بیندازد. اعتراض به رفتار خشونت‌آمیز پلیس ترکیه نه تنها به دیگر شهرهای این کشور که به برلین نیز رسیده است. جمعه شب پایتخت آلمان، به عنوان بزرگترین مرکز تجمع مهاجران ترک، شاهد تظاهرات بزرگی در همبستگی با معترضان این کشور بود.

این در حالی است که خبرگزاری دولتی ترکیه می‌گوید پلیس از میدان تقسیم استانبول عقب نشینی کرده و به معترضان اجازه داده وارد این میدان شوند.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه خواهان پایان فوری اعتراضات شده اما با این وجود گفته است که طرح ساخت پارک ادامه خواهد یافت. او در عین حال گفته است که در مورد اتهام توسل بیش از حد پلیس به زور علیه معترضان، تحقیق خواهد شد. اردوغان گفته است معترضان نمایندگی اکثریت جامعه را به عهده ندارند و آنها را متهم کرده که درصدد افزایش تنش‌ها هستند.

روز شنبه پلیس در استانبول برای متفرق کردن معترضان به استفاده از هلی‌کوپتر و گاز اشک‌آور متوسل شد اما همچنان تعداد زیادی از معترضان در حال حرکت به سوی میدان های اصلی شهر هستند. پل های شهر به روی رفت و آمد خودروها بسته شده و وسائل نقلیه عمومی کار نمی کنند. معترضان عمدتا جوان هستند و دولت ترکیه را به استبداد و تلاش برای اسلامی کردن کشور متهم می‌گویند.

آمریکا از نحوۀ برخورد مقام‌های ترکیه با تظاهرات استانبول و زخمی شدن معترضان اظهار نگرانی کرده است. معمر گولر، وزیر کشور ترکیه، قول داده که به اتهاماتی که علیه نیروی پلیس مطرح شده، رسیدگی کند. گفته می‌شود تا کنون بیش از ۳۰۰ نفر توسط پلیس مجروح شده‌اند.

توییتر در ترکیه فیلتر شد

خبرگزاری آنا: دولت ترکیه دقایقی پیش در راستای جلوگیری از گسترش اعتراضات مردمی در شهر‌های این کشور شبکه اجتماعی توییتر را فیلتر کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا، شهرهای ترکیه از روز گذشته به صحنه درگیری بین مخالفان دولت ' رجب طیب اردوغان' و نیروهای پلیس و امنیتی این کشور تدبیل شده است.مخالفان سیاست های داخلی و خارجی اردوغان به دنبال درگیری نیروهای پلیس و امنیتی با هواداران محیط زیست در شهر استانبول از عصر دیروز به خیابان ها آمدند و علیه این سیاست ها تظاهرات کردند.

مخالفان دولت اردوغان علاوه بر استانبول در شهرهای کوجاعلی، مرسین، آنکارا، ازمیر، زونگولداک، تونجعلی؛ آدانا، قونیه، موغلا، آفیون، بولو و اسکی شهیر به خیابان آمدند.

پلیس ترکیه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به سوی آنان گاز اشک آور پرتاب کرد.

گفتنی است که دولت ترکیه دقایقی پیش در راستای جلوگیری از گسترش اعتراضات مردمی در شهر‌های این کشور شبکه اجتماعی توییتر را فیلتر کرد.در شبکه های اجتماعی ترکیه همواره اخباری از تظاهرات در شهرهای مختلف ترکیه به همراه تصاویر درگیری های تظاهرکنندگان با پلیس منتشر می شود.

درگیری های پلیس و نیروهای امنیتی ترکیه با تظاهرکنندگان در خیابانهای منتهی به میدان تقسیم شهر استانبول شب گذشته نیز ادامه داشت و هنوز از تعداد زخمی ها و یا کشته های احتمالی اطلاعی در دست نیست

رادیو فردا: ر حالی که زد و خورد میان پلیس و معترضان در ترکیه وارد دومین روز خود شده، نخست وزیر این کشور از معترضان خواست تا به اعتراض‌ها پایان دهند. طبق گزارش‌ها، این اعتراض‌ها تاکنون «هزار» مجروح بر جای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان روز شنبه، ۱۱ خردادماه، در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش می‌شد، از تظاهرکنندگان خواست تا هرچه سریع‌تر به اعتراض‌های خود و به گفته وی آسیب رساندن به بازدیدکنندگان، افراد پیاده و مغازه‌داران حوالی میدان تقسیم پایان دهند.

وی همچنین تأکید کرد که دولتش پروژه‌ ساخت و ساز در فضای اطراف میدان تقسیم را دنبال خواهد کرد.

اعتراض‌ها در استانبول، دوشنبه هفته گذشته، پس از آن آغاز شد که دولت برخی از درخت‌های پارک «گِزی»، در میدان تقسیم را از ریشه درآورد. مسئولان می‌گویند که هدف از این پروژه «آسان کردن رفت و آمد» در اطراف میدان است. طبق گزارش‌ها، طرح ایجاد یک مرکز تجاری به جای فضای سبز موجود نیز بخشی از این پروژه است.

این اعتراض‌ها اگرچه در ابتدا در مخالفت با این پروژه دولت آغاز شد، در ادامه به اعتراض‌هایی علیه دولت عدالت و توسعه گسترش پیدا کرد و به شهر‌های دیگر چون آنکارا و ازمیر نیز کشیده شد.

از روز جمعه نیروهای پلیس برخورد شدید با معترضان را آغاز کرده‌اند و، به گزارش خبرگزاری رویترز، مسئولان پزشکی می‌گویند تاکنون هزار تن در اثر این برخوردها زخمی شده‌اند و شش تن نیز به دلیل برخورد محفظه گاز اشک‌آور، بینایی خود را از دست داده‌اند.

علی‌رغم سرکوب‌ها، اعتراض‌ها روز شنبه نیز ادامه دارد و، به گفته رویترز، معترضان در شعارهای خود، دولت را به «فاشیسم» متهم می‌کنند و خواستار منحل شدن آن هستند.

وزارت خارجه ایالات متحده نسبت به شمار مجروحان ابراز نگرانی کرده است. پارلمان اروپا و عفو بین‌الملل نیز از استفاده «مفرط» از نیروی پلیس انتقاد کرده است..

العربیه:عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی حکومت سوریه از حکومت ترکیه برای بکار بردن خشونت جهت سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم این کشور انتقاد کرد و گفت مردم ترکیه سزاوار اینهمه خشونت نیستند.

رویترز:مخالفان دولت تركیه برای دومین روز پی‌در‌پی با پلیس ضد شورش درگیر شدند.

پلیس ضد شورش تركیه و صدها تن از معترضان خشمگین برای دومین روز در شهر استانبول به شدت با هم درگیر شدند.

یك شاهد عینی گفت كه پلیس ضد شورش تركیه برای جلوگیری از رسیدن صدها تن از معترضان به میدان «تقسیم» كه روز گذشته -جمعه- شاهد درگیری‌های خشونت‌بار معترضان و پلیس بود، از گاز اشك‌آور و خودروهای آب‌پاش استفاده كرد.

این شاهد عینی افزود كه معترضان كه برای مقابله با گاز اشك‌آور ماسك زده بودند، شعار می‌دادند: «وحدت علیه فاشیسم» و «دولت باید استعفا دهد».

از طرف دیگر، معترضان در منطقه «بشیكتاش» در سواحل «بسفور» نیز به شدت با پلیس ضد شورش درگیر شدند. این معترضان نیز تلاش می‌كردند خود را به میدان تقسیم برسانند.

برخی منابع نیز اعلام كردند كه در درگیری خشونت‌بار روز گذشته یك گردشگر مصری و یك زن تركیه‌ای فلسطینی‌تبار در اثر اصابت بمب آتش‌زا به آنها به شدت زخمی شده و حال آنها وخیم است. همچنین 12 تن به شدت زخمی شدند كه یكی از نمایندگان كرد در پارلمان تركیه و تصویربردار خبرگزاری رویترز نیز در میان زخمی‌ها دیده می‌شوند. صدها تن دیگر نیز در اثر استنشاق گاز اشك‌آور دچار خفگی شدند.

برخی منابع نیز تعداد زخمی‌های درگیری روز گذشته در استانبول را بیش از 100 تن اعلام كردند.

در همین حال، «رجب طیب اردوغان» با به چالش كشیدن معترضان گفت كه طرح تغییر در میدان تقسیم به رغم اعتراض‌ها ادامه پیدا می‌كند.

اردوغان افزود كه اعتراض‌ها در استانبول هیچ توجیهی ندارد و معترضان نیز دفاع از محیط زیست برایشان اهمیت ندارد.

نخست‌وزیر تركیه در ادامه تاكید كرد كه طرح قطع درختان به سود استانبول بوده و در راستای ساخت پل در این شهر است.

بنا بر این گزارش، درگیری‌ها در مركز استانبول بعد از آن آغاز شد كه دولت تركیه قصد داشت میدان تقسیم را تخریب كرده و درختانی كه ده‌ها سال عمر دارند را ریشه‌كن كند.

راشا تودی: پلیس ترکیه مجددا از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد.

براساس این گزارش، این اعتراضات در حال تبدیل شدن به یک تظاهرات سراسری در ترکیه میشود.

خبرنگار الجزیره دقایقی پیش گزارش داد که پلیس برای پراکنده کردن هزاران نفر از معترضان در آنکارا پایتخت این کشور از گاز اشک آور استفاده کرده است.

میدان تقسیم استانبول مرکز تجمع معترضان طی چند روز گذشته بوده است.

خبرگزاری فرانسه لحظاتی پیش گزارش داد که شمار بازداشت شدگان این اعتراضات به 1700 نفر رسیده است.

درگیریهای تازه در حالی رخ میدهد که بعد از دو روز درگیری گسترده پلیس با معترضان آرامش نسبی برقرار شده بود.

این درگیری‌ها خشونت‌بارترین درگیری‌ها از سال 2002 تا کنون به شمار می‌آید که حزب «عدالت و توسعه» به رهبری «رجب طیب اردوغان» قدرت را در این کشور به دست گرفته است.

این درگیری‌ها از جمعه گذشته در اعتراض به طرح دولت ترکیه برای تبدیل بوستان تاریخی «قیزی پارک» به یک مرکز فرهنگی و تجاری در استانبول آغاز و به برخی شهرهای دیگر از جمله، ازمیر و آنکارا نیز کشیده شد.