سیستم قضایی گلستان با کمبود نیرو مواجه است

زرین نامه: رئیس کل دادگستری استان گلستان گفت: تعداد قضات گلستان در طی این چند سال علاوه بر اینکه افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش داشته است و به‌طور طبیعی این امر در سیستم قضایی بر سرعت، دقت و کیفیت کار تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش زرین نامه؛ احمد فاضلیان اظهار داشت: در سال 1391 تعداد 27 هزار پرونده در دادسراها، محاکم بدوی و تجدید نظر و اجرای احکام وارد شده است.

وی ادامه داد: از این 27 هزار پرونده وارده برخی به صورت تکراری است، یعنی برای مثال پرونده‎ای در دادگاه برای بررسی ثبت شده است و دوباره برای بررسی به تجدید نظر وارد شده و برای اجرای حکم به اجرای احکام فرستاده شده که هر کدام در هر مرتبه به صورت جداگانه ثبت می‎شود و بدین صورت به صورت تکراری در این آمار گنجانده شده است.

فاضلیان متذکر شد: در صورتی که این پرونده‎های تکراری که مورد برسی قرار می‎گیرد را از آمار جدا کنیم در حدود 180 هزار پرونده جدید وارد سیستم شده قضایی در استان شده است.

وی ادامه داد: از 27 هزار پرونده که به سیستم قضایی استان وارد شده 98 درصد آن مختومه شده و در دو ماهه سال جاری نیز تعداد 46 هزار پرونده وارده داشته‎ایم که 42 هزار پرونده یعنی حدود 90 درصد مختومه شده است.

گلستان از لحاظ حجم ورودی پرونده به سیستم قضایی در جایگاه سوم قرار دارد

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: نسبت به پرونده‎های وارده به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت حدود 12 هزار و 585 فقره پرونده وجود دارد که میانگین کشوری آن 10 هزار و 406 فقره است که بر اساس این آمار استان گلستان از لحاظ حجم ورودی پرونده به سیستم قضایی در جایگاه سوم قرار دارد.

وی افزود: میزان پرونده‎های وارده به شعب فعال یک‌هزار و 496 پرونده وارده داریم که میانگین کشوری این آمار یک‌هزار و 402 فقره است و در این حوزه نیز بعد از استان اصفهان و البرز، استان گلستان در جایگاه سوم قرار دارد.

فاضلیان بیان کرد: در خصوص پرونده‎های وارده هر کدام از قضات یک‌هزار و 214 فقره بوده که میانگین کشوری آن یک هزار و 85 فقره است.

هر ساله 5 درصد بر حجم ورودی پرونده‎ها افزوده می‎شود

رئیس کل دادگستری استان گلستان خاطرنشان کرد: از سال 1386 تا سال 1391 با وجود افزایش رسیدگی به پرونده‎ها و حجم وسیعی از پرونده‎های مختومه و رسیدگی شده هر ساله تعداد پرونده‎های ورودی به سیستم قضایی استان گلستان رشد داشته است و به صورت میانگین ما هر ساله شاهد پنج درصد رشد پرونده‎های ورودی به سیستم قضایی استان هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه تعداد قضات ما در طی این چند سال علاوه بر اینکه افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش داشته است و به‌طور طبیعی این امر در سیستم قضایی بر سرعت، دقت و کیفیت کار تاثیر خواهد گذاشت.

فاضلیان ابراز داشت: این کاهش نیرو و افزایش چشمگیر پرونده‎ها به نوعی فشار سه‎برابری را بر قضات وارد می‎کند و به طور طبیعی این امر موجب اطاله دادرسی، کاهش دقت و سرعت و مسائلی از این دست در سیستم قضایی خواهد شد.

وی عنوان کرد: در خصوص کاهش پرونده‎های ورودی؛ دستگاه قضایی به تنهایی نمی‎تواند تاثیرگذار باشد چون ما موظف هستیم به تک تک پرونده‎های ورودی رسیدگی کنیم و در این امر دستگاه‎های دیگر و خود مردم با رعایت هر چه بیشتر قوانین باید یاری رسان دستگاه قضایی و جامعه باشند.

رئیس کل دادگستری استان گلستان متذکر شد: در سیستم قانون‎گذاری نیز زمانی که قانون‎گذار قانونی را وضع می‎کند باید با نگاه پیشگیرانه باشد تا موجب این شود که آن قانون به صورت فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی از قوانین به جای اینکه مشکلات مردم را برطرف کند بر مشکلات مردم می‎افزاید و آنها را افزایش می‎دهد.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه