مداوا و رها سازی یک بهله سار گپه در علی آباد کتول

زرین نامه: رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان علی آباد کتول از مداوا و رها سازی یک بهله پرنده شکاری سار گپه در زیستگاه طبیعی کبودوال خبر داد.

علی بیانی در گفتگو با خبرنگار زرین نامه گفت: این پرنده شکاری توسط یکی از دوست داران طبیعت به نام محسن شمس آبادی از روستای مارنکلاته به اداره حفاظ محیط زیست شهرستان علی آباد کتول تحویل داده شد.

وی بیان داشت: کارشناسان این اداره پس از مداوا و شناسایی سار گپه، آن را در جنگل کبودوال رها کردند.

بیانی اظهار داشت: سال گذشته تعداد 25 نوع و در سال جدید 7 نوع پرنده و جانور توسط دوستداران محیط زیست به این اداره تحویل شد که کارشناسان ما پس از شناسایی گونه و مداوای این حیوانات، آن ها را به زیستگاه اصلی خود رها کردند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان علی آباد کتول خاطر نشان کرد: حیواناتی که علیرغم مداوا از بین می روند یا به صورت بی جان با جسدی سالم به این اداره تحویل داده می شوند، بصورت تاکسی درمی، در موزه های حیاط وحش استان و شهرستان قرار می گیرند.

بیانی در پایان گفت: دوستداران محیط زیست در صورت یافتن حیوانات و پرندگان بیمار یا نیمه جان می توانند آن ها را بدون هیچ نگرانی درخصوص توبیخ یا بازخواست به اداره محیط زیست شهرستان تحویل دهند.

به گزارش زرین نامه: سارگپه پرنده‌ای شکاری است کوچک‌تر از عقاب با جثه‌ای متوسط و تو پُر، سری کوچک و گرد روی گردنی کلفت، بال‌های پهن و دم کوتاه. رنگ پر و بال بسیار متنوعی دارد.

سارگپه قلمرو طلب و اغلب تک‌همسر است و معمولاً تا پایان عمر همسرش با او می‌ماند. این ویژگی در پرنده‌های شکاری ایران کم پیش می‌آید.

سارگپه از راستهٔ شاهین‌سانان (Falconiformes)، خانواده قوشیان (Accipitridae) است.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه