نقشه راه همکاری آموزش و پرورش و حوزه تدوین شود

زرین نامه: مدیر حوزه های علمیه با اشاره به لزوم تدوین نقشه راه همکاری آموزش و پرورش و حوزه، گفت: رسالت این دو نهاد مقدس، ادامه راه انبیاست.

به گزارش‌ زرین نامه به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، امروز در هفتمین همایش سالانه همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد، برگزاری این همایش‌ها را گامی ارزشمند در مسیر ترویج مکتب اهل‌بیت‌(ع) دانسته و گفت: رسالت حوزه و آموزش و پرورش، ادامه رسالت انبیای الهی است؛ از این رو همکاری این دو نهاد مقدس امری ضروری می‌باشد.

وی، در کنار هم قرار گرفتن حوزه و آموزش و پرورش را بدون اجبار و از روی عشق، درک مشترک و انگیزه و احساس مسئولیت عنوان کرد و ادامه داد: حوزه و آموزش و پرورش باید براساس رسالت و انتظاراتی که مقام معظم رهبری از این دو نهاد دارند، به تحول در عرصه همکاری ها بیاندیشند.

عضو خبرگان رهبری به الزامات این تحول اشاره کرد و گفت: در مرحله اول باید کارهای مبنایی در این عرصه را بر مبنای باور و اعتقاد به همکاری، نهادینه کرد؛ زیرا اگر اعتقاد و باور وجود نداشته باشد، هر چند در این راه به توفیقاتی دست یابیم، ولی از هدف اصلی باز خواهیم ماند.

امام جمعه قم با تاکید بر این که حوزه و آموزش و پرورش به سوی مقصد واحدی حرکت می کنند، ابراز داشت: این باور و اعتقاد باید به صورت فرهنگ در جامعه ساری و جاری باشد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که اگر آموزش و پرورش درست شود، آینده نظام اسلامی تثبیت می گردد، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در تربیت نیروهای انسانی مورد نیاز نظام نقش‌آفرین است؛ بنابراین باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به نقش معلمان در تربیت این نیروها اشاره کرد و گفت: آنچه در فرآیند تعلیم و تربیت دیده می شود، تنها معلومات و مهارت‌های معلم نیست، بلکه در کنار آن، صفات خلقیات، رفتارهای ظاهری،‌ حالات نفسانی و... از معلم به دانش‌آموز منتقل می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه، به فعالیت های گسترده در آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ دینی در مدارس اشاره کرد و ادامه داد: البته در کنار این فعالیت‌ها، کارهای انجام نشده فراوانی وجود دارد از جمله این که در کنار حرکت به سمت مفاهیم دینی، ممکن است به سراغ اصطلاحات دینی رفته باشیم و همین مسئله ما را از فرهنگ دینی غافل کرده باشد.

وی، ارائه برنامه جامع و ترسیم نقشه راه را ضروری دانسته و یادآور شد: باید وظایف و نقش حوزه و آموزش و پرورش به صورت جدی و روشن مشخص شود؛ در این راستا تدوین سند چشم‌انداز تحول آموزش و پرورش کار مبارکی است که شاخصی را در مسیر چنین فعالیت‌هایی قرار می‌دهد.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با اشاره به فعالیت دانشگاه فرهنگیان، تاکید کرد: این دانشگاه می‌تواند نقطه کلیدی در همکاری حوزه و آموزش و پرورش باشد؛ حوزه باید برای تمامی این معلمان برنامه جدی داشته باشد و مبلغانی به همین منظور، به سراسر کشور اعزام شوند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که مبلغان اعزامی باید آموزش‌های لازم را بگذرانند، به محتوای دروس آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: تاکنون کارهای ارزشمندی در این زمینه از سوی معاونت تبلیغ حوزه‌ و با همکاری آموزش و پرورش انجام شده است و امیدواریم از ظرفیت‌های حوزه در تمامی عرصه‌ها استفاده شود.

اخبار بیشتر

آرشیو
نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه