روستای مارونکلاته  از دریچه میراث فرهنگی +تصاویر

زرین نامه: ما ادعا داریم تپه تل خاک نیست بلکه انباشت لایه های فرهنگی پس از گذشت هزاره ها و قرن ها است.

هر زمان که به تپه می نگریم باید در برابر تاریخ خضوع کنیم. کسانی آمدند و در برابر جبر محیطی آثار مصنوعی از خود ابداع نموده و حال عواملی چون جنگ، سیل، زلزله، خشکسالی، آتش سوزی و... این محل را تبدیل به تل خاکی نموده که ما به آن تپه می گوییم. تپه در دل خود قصه های ناگفته ای دارد که می بایست توسط اهل فن سروده شود. قرار گیری و محل انتخابی تپه ها خود حرف ها برای گفتن دارد.

حال روستایی را می نگریم که چند هزار سال سابقه و قدمت دارد و امروزه به آن مارون کلاته می گویند.

این روستا در شمال شهرستان علی آباد کتول قرار گرفته است. مارونکلاته دارای تعداد 3 اثر تاریخی و باستانی با نام های تپه قبرستان، یونس تپه، تپه دنکوب می باشد.

این 3 اثر به ترتیب 2 اثر در سال 1383 به شماره ثبت 11302 و 11187 و یک اثر در سال 1390 به شماره 30652 با همت اداره کل میراث فرهنگی استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بررسی های سطحی و گاهنگاری نسبی بر روی آثار باستانی قدمت این روستا را به دوره پیش از تاریخ می رساند.

شرایط زیستی مناسب ازقبیل آب فراوان، خاک مناسب، آب و هوای معتدل باعث شده روستای مارونکلاته از دوره زمان پیش از تاریخ تا به امروز پیوسته محل اسکان و استقرار انسانی باشد. اقتصاد معیشتی مبتنی برکشاورزی در اطراف تپه ها و آثار باستانی خود زمینه ساز تزلزل و تخریب محوطه است.

این اداره بنا بر وظایف ذاتی و به استناد مواد 560 و 563 قانونی مجازات اسلامی می کوشد که بتواند پاسدار مواریث فرهنگی باشد، زیرا رعایت موارد حفاظتی- ابلاغی از سوی میراث فرهنگی شهرستان در اطراف تپه ها و رعایت حرایم تپه ها می تواند کمک شایانی در راستای پاسداری و حفاظت این یادمان های تاریخی نماید.

از تمامی علاقه مندان و دوستداران میراث فرهنگی تقاضا می شود چنانچه از هرگونه تحرکات سوء اعم از تخریب، تصرف، تجاوز، ساخت و ساز و حفاری غیر مجاز و همچنین قاچاق اشیای تاریخی در حوزه شهرستانی اطلاعی دارند مراتب را سریعا، به اداره میراث فرهنگی شهرستان با شماره 01736225698 اعلام نمایند.

یاسر قندهاری
سرپرست اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری علی آباد کتول

IMG_3142.JPG - 114.29 کیلو بایت

IMG_3170.JPG - 93.80 کیلو بایت

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه