ناحیه صنعتی فاضل آباد در بن بست سرمایه گذاری

زرین نامه: در کیلومتر هشت جاده فاضل آباد حد فاصل روستای شیرینگ علیا ناحیه صنعتی استقرار یافته که پس از گذشته سال ها هنوز هیچ واحدی صنعتی در آن به بهره برداری نرسیده و همچنان در حد یک تابلو باقی مانده است.

به گزارش زرین نامه؛ پیشنیه ساخت ناحیه صنعتی فاضل آباد به سفر اول دولت در گلستان بر می گردد و با اینکه کار دولت دهم رو به پایان است، تعداد قراردادهای صنعتی این شرکت بسیار اندک باقی مانده و تنها سه واحد تولیدی در حال ساخت در این ناحیه وجود دارد.

به گفته اهالی و روستاییان حاشیه ناحیه صنعتی فاضل آباد، این ناحیه صنعتی سالها راکد بوده و آغل دام تبدیل شده و در حد یک تابلو مانده است و به تازگی چند شرکت برای سرمایه گذاری به این ناحیه صنعتی ورود پیدا کرده اند.

به اعتقاد اهالی با توجه به شمار جوانان بیکاری منطقه، رونق ناحیه صنعتی فاضل آباد می تواند در جذب جوانان بیکار و اشتغالزایی بیش از 500 نفر اقدام داشته باشد.

در حال حاضر سه کارخانه تولیدی در ناحیه صنعتی فاضل آباد در دست ساخت قرار دارد که به گفته متولیان امر احتمالا تا یکماه آتی یکی از واحدها بهره برداری می شود.

شرکت شهرکهای صنعتی گلستان متولی ایجاد زیرساختها، صنعت، معدن و تجارت متولی جذب و هدایت سرمایه گذار در شهرکها و نواحی صنعتی است.

نمی توانیم سرمایه گذار را مجبور به سرمایه گذاری کنیم

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت علی آبادکتول در پیگیری خبرنگار مهر درباره دلایل رکود ناحیه صنعتی فاضل آباد با تایید این مطلب این سازمان متولی جذب و هدایت سرمایه گذار بوده، می گوید: خود سرمایه گذار باید رغبت برای سرمایه گذاری در منطقه ای داشته باشد و ما نمی توانیم آن را مجبور کنیم که حتما در جایی سرمایه گذاری کند.

Golestanema228

جعفر کرامتی افزود: این سازمان محوز سرمایه گذاری را صادر می کند ولی سرمایه گذار هرجایی که بخواهد و شرایطش مناسب و زیرساختهایش فراهم باشد، انتخاب و اقدام به سرمایه گذاری می کند و ما نمی توانیم اجبارش کنیم.

وی با بیان اینکه ما مجوز صادر می کنیم تصریح کرد: سرمایه گذار برای سرمایه گذاری آیتمهای را در نظر می گیرد که شامل معافیتهای مالیاتی، فاصله مکانی، منطقه محروم و فراهم بودن زیرساختها و ... است.

کرامتی یادآور شد: درباره ناحیه صنعتی فاضل آباد پیگیری و تلاشهای لازم صورت گرفته و تاکنون چند سرمایه گذار را معرفی کرده ایم ولی هنوز ورود پیدا نکرده اند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت علی آبادکتول با تاکید براینکه زیرساختها در شهرکها ناحیه صنعتی باید فراهم باشد، گفت: زیرساختها از نظر ما داشتن آب، برق، گاز، راه، جدول کشی، قطعه بندی زمین و ... است و تا سرمایه گذار راغب به سرمایه گذاری باشد.

زیرساختهای ناحیه صنعتی فراهم است

نیما بیرودیان مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی گلستان نیز درباره ناحیه صنعتی فاضل آباد می گوید این ناحیه صنعتی در سفر دولت به استان ایجاد شد و زیرساختهایی نظیر آسفالت، برق، راه دارد.

وی اظهار داشت: مقوله کنونی این ناحیه ایجاد زیرساخت نیست بلکه جذب سرمایه گذار است و شرکت شهرکهای صنعتی تنها متولی ایجاد زیرساختهاست و ایجاد امکانات زیرساختی در ناحیه صنعتی، مشوقی برای جذب سرمایه گذار خواهد بود.

بیرودیان بیان داشت: در ناحیه صنعتی فاضل آباد حدود هفت قرارداد منعقد کردیم و همت مسئولان و سرمایه گذاران را می طلبد که داخل این ناحیه صنعتی سرمایه گذاری کنند.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی گلستان یادآورشد: یک واحد موجود در این ناحیه صنعتی که در زمینه فرآورده های غذایی است تا یکماه دیگر به بهره برداری می رسد و در زمینه کانی های غیر فلزی نیز جذب سرمایه گذار داشته ایم و فکر می کنیم امسال در بحث فاضل آباد بتوانیم در جذب سرمایه گذار تلاشهای خوبی داشته باشیم.

در عین حال رمضان بهرامی رئیس خانه، صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز معتقد است تنها تعداد شهرکها و نواحی صنعتی نمی تواند ملاک مناسبی برای جذب سرمایه گذار باشد.


وی اظهار داشت: به عنوان نمونه اگر شهر صنعتی فاضل آباد و آق قلا را در نظر بگریم، رغبت بخش خصوصی به شهرک آق قلا بیشتر بوده زیرا امکانات بیشتری دارد.

بوروکراسی شدید اداری برای سرمایه گذاری

وی تصریح کرد: برای جذب سرمایه گذار باید اراده قوی در زمینه سرمایه گذاری وجود داشته باشد و بخش خصوصی تاکنون در نمایشگاه ها و همایشهای مختلفی شرکت کرده تا بتواند در این حوزه اقدام کند ولی باید پرسید که آیا فضا در استان برای جذب سرمایه گذار وجود دارد یاد خیر.

بهرامی افزود: بوروکراسی شدید اداری موجود در استان سبب می شود تا برخی سرمایه گذاران رغبت نداشته باشند و از سوی دیگر نیاز به این نیست که حتما سرمایه گذار را از خارج استان داشته باشیم بلکه پتانسیل های زیادی در درون استان نیز وجود دارد و باید در کارگروههای استانی، دستگاههای دولتی ورود پیدا کنند و نگاه باز به سرمایه گذاری داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در تمام کشورها در مواقعی که دچار تورم می شوند بهترین حالت برای برون رفت توجه به تولید است ولی در کشور در لحظه آخر توجه به تولید می شود.

23 شهرک و ناحیه صنعتی در گلسان فعالیت دارند./ مهر

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه