مخاطرات تالابهای گلستان/ حال یک تالاب بین المللی بد است

زرین نامه: گلستان 17 منطقه تالابی دارد که این مناطق از جمله تالابهای بین المللی استان با مخاطراتی روبرو بوده و حال یک تالاب آب وخیم است.

 

به گزارش زرین نامه به نقل از گلستان ما ، کاهش وسعت مناطق تالابی و حجم آب از مهمترین مخاطراتی است که تالابهای بین المللی استان گلستان را تهدید می کند.

مجموعه تالابهای آلاگل،آجی گل و آلماگل در استان گلستان در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان در فاصله ی نزدیکی نسبت به هم در بخش داشلی برون واقع شده اند.

آلاگل با دوهزار و 500 هکتار وسعت،آجی گل 320 هکتاردر شمال شرقی تالاب آلاگل وتالاب الماگل با مساحت 207 هکتار در شمال تالاب آجی گل قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: مناطق تالابی استان گلستان شامل، سد وشمگیر، دریاچه بی بی شیروان، سد ایمر،آب بندان انبار الوم، تالاب اینچه،آب بندان صوفیکم ودریاچه شور است.

محمد ممشلی افزود: تالاب آلاگل،تالاب آجی گل،تالاب آلماگل،استخرهای پرورش ماهی ابگشت،استخرهای پرورش ماهی شهید مدنی،سد دانشمند،سد گلستان،سد نومل،تالاب گمیشان وساحل شرق خلیج گرگان از دیگر مناطق تالابی استان است.

وی اظهار داشت: تالاب های بین المللی آلاگل که این مجموعه سایت های سرشماری پرندگان مهاجر آبزی نیز است.


ممشلی درباره تالای گمیشان گفت: در حاشیه شرقی دریای خزر ودر 35 کیلومتری گرگان و در حوالی شهر گمیشان باریکه نواری شکلی از شن زار وماسه زارهای ساحلی توسط نی زارهای انبوه ودیگر گیاهان بن در آب نظیر لویی و..از دریا جدا شده است که از دیر باز زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی وسایر زیستمندان آبزی است.

وی افزود: این تالاب در سال 1382 به شماره 76 به ثبت دفتر کنوانسیون رامسر رسید که از ان تاریخ تحت عنوان تالاب بین امللی گمیشان خوانده می شود.

وی به مخاطرات و عوامل تهدید کننده تالابها اشاره کرد و گفت: شکار و صید غیر مجاز، توسعه بی ضابطه آبزی پروری، بهره برداری بیش از اندازه از منابع آب بویژه برای کشاورزی و نباشته شدن تالابها از رسوبات رودخانه اترک و بروز خشکسالی از جمله مخاطرات است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان یادآورشد: چرای بی رویه دام در تخریب مراتع اطراف تالابها و تشدید فرسایش خاک و در نهایت انتقال رسوبات آن به تالاب و کاهش حجم مفید تالاب از دیگر تهدیدهاست.

وی عنوان کرد: قطع گیاهان برای مصارف خوراک دام و حصیر بافی نیز از دیگر عوامل مخاطرات است.

محمد ممشلی یادآور شد: بعلت ریزشهای جوی مناسب وضعیت آب تالابهای بین المللی آلاگل ،الماگل و آجی گل در شرایط مناسبی بوده به نحوی که سرریز تالاب آلاگل حتی در تابستان سال جاری نیز جریان داشته است.

وی افزود: وضعیت آب تالاب گمیشان به دلیل نوسانات دوره ای آب دریای خزر در وضعیت نامناسبی قرار داشته و وسعت آن شدیدا کاهش پیدا کرده است.


تالابها صندوق جواهرات سیستم اکوسیستم و منابع طبیعی ارزشمندی هستند که به رغم زییایی فراوان در گلستان به حال خود رها شده و در معرض تخریب قرار گرفته اند.

تالابها، علاوه برای جلوه های روح پرور ظاهری، سودمندیهای فراوانی دارند که می توان به مهار سیلابها، تثبیت خط، حفظ ذخایر آبهای زیرزمینی و پالایش آب اشاره کرد.

گلستان در مجموع 17 تالاب کوچک و بزرگ دارد که چهار تالاب آلاگل، آجی گل، گمیشان و آلماگل در فهرست تالابهای بین المللی ثبت شده اند.

 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه