ثبت 33 هزار اثر ثبتی کشور در سطح جهانی و منطقه‌ای

زرین نامه: مدیر کل ثبت آثار ملی و جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: 33 هزار اثر ثبتی در کل کشور در سطح جهانی و منطقه‌ای به ثبت رسیده است.

به گزارش زرین نامه به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، ساسان قاسمی در نخستین نشست روند ثبت دیوار بزرگ گرگان اظهار داشت: دیوار تاریخی گرگان، به عنوان یک ثروت جهانی مطرح است و اهمیت ثبت جهانی آن از لحاظ تاریخی اثبات شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم سازمان میراث فرهنگی حفظ تمامیت فرهنگی کشور و جلوگیری از تعرض به این تمامیت است، افزود: ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان در یونسکو درراستای حفظ این تمامیت فرهنگی است و با توجه به سوابق جمهوری اسلامی ایران در ثبت آثار، این پرونده قطعا رای خواهد آورد.

مدیر کل ثبت آثار ملی و جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه 33 هزار اثر ثبتی در کل کشوردر سطح جهانی ومنطقه ای به ثبت رسیده است، ادامه داد: تمامی آثار ثبتی در فهرست جهانی یونسکو از ثروت‎های جهانی مطرح هستند و دیگر تنها به یک کشور و یا یک جامعه تعلق ندارد بلکه مالکیت آنها جهانی است.

قاسمی به اهمیت مدیریت داخلی در حفظ تمامیت ارضی کشور اشاره داشت و افزود: استاندار گلستان می‎تواند مدیریت را نظارت داشته باشد و همانطوری که با مدیریت خوب در راستای حفاظت و مدیریت فرهنگی و تاریخی برج قابوس گنبدکاووس پس از ثبت جهانی اقدام شد، درخصوص مدیریت دیوار تاریخی گرگان نیز همین انتظار می‎رود.

وی ادامه داد: همه آثار تاریخی کشور اگر قرار است در جوامع بین‎المللی به عنوان تمامیت ارضی مطرح شوند، قطعا باید توسط جوامع محلی حفاظت شوند.

قاسمی همچنین حفاظت از دیوار بزرگ گرگان را با توجه به طولانی بودن این دیوار (200 کیلومتر) کاری مشکل‎تر عنوان کرد و بر تلاش بیشتر بر این مهم تاکید داشت.

وی اذعان داشت: بارها استان گلستان به عنوان استان نمونه کشوری در بحث آثار تاریخی و حفاظت از آنها مطرح شده است و امیدواریم با ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان و حفاظت این اثر مهم تاریخی وفرهنگی، بار دیگر شاهد افتخاری ملی وجهانی در این سرزمین باشیم.