دشمن آلزايمر در بدن شتر!

زرین نامه: محققان آمريکايي توانستند يک نوع آنتي بادي را در بدن شتر کشف کنند که مي‌تواند با بيماري آلزايمر مبارزه کند.
تيم محققان آمريکايي در جريان تحقيقات علمي تازه خود به اطلاعات جديد و قابل توجهي درباره شتر و نقش يک آنتي بادي استخراج شده از آن در مبارزه با بيماري آلزايمر دست يافتند.

محققان گفتند: آنتي بادي کشف شده قادر است که از سد خوني مغزي عبور کرده و بدون اجراي هرگونه تغيير شيميايي در ترکيب آن، به مغز برسد.

سد خوني مغزي يا در اصطلاح پزشکي (BBB) محدوده? جدا کننده بين مايع برون‌سلولي مغز در سيستم اعصاب مرکزي و جريان خون گردشي در بدن است به طوري که اگر مواد رنگي به‌درون خون تزريق شود مي‌توان مشاهده کرد که از اين ماده درون مغز اثري ديده نمي‌شود.

اين پرده يا سد از مويرگ‌ هاي ويژه تشکيل شده که بر خلاف ساختار عادي در مويرگ‌ ها داراي منافذ معمول نبوده و اتصال بين سلولي در آنها از نوع اتصال‌ محکم است و در نتيجه بسياري از ملکول‌ ها و ريز ملکول ‌ها و همچنين باکتري‌ ها قادر به گذشتن از آنها (از طريق ديفيوژن) و رسيدن به مايع مغزي نخاعي در مغز نيستند.

متقابلاً سطح اندوتليال اين مويرگ ‌ها از پروتئين‌هاي ويژه پوشيده شده که توسط آنها ورود گلوکز به مغز به عنوان تغذيه امکانپذير مي‌شود همچنين تبادل گازي (اکسيژن- دي ‌اکسيد کربن) بين خون گردشي و مغز از اين سد بدون مشکل قابل انجام است.

محققان آمريکايي افزودند: نتايج اين تحقيقات افق هاي تازه اي براي توليد داروهاي درمان بيماريهاي صعب العلاج نظير آلزايمر و تومورهاي مغزي خواهد گشود.

به گفته اين محققان، شتر به توانمندي در طي مسافت هاي طولاني و بردن انسانها به مناطق دور در صحرا مشهور است اما اين تحقيقات ثابت کرد که شتر همچنين از طريق آنتي بادي خود مي‌تواند داروها را منتقل کرده و آنها را به بخش هاي داخلي و دور در مغز برساند.

منبع:شهرخبر

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه