روزه یا رمز جوانی

زرین نامه: امروزه یکی از مشکلات انسان ها مبارزه با چاقی است که برای از بین بردن چربیهای اضافی اقدام به گرفتن رژیم های متداول از جمله گیاه خواری یا خام خوری ،رژیم های تک غذایی ،رژیم با مصرف کالری کم ،آب میوه و...نموده اند.

به گزارش زرین نامه؛ به طور کلی اطلاع در مورد آنها را دانش طولانی کردن عمر (از راه رژیم غذایی) یا میکروبیوتیک می نامند. میکروبیوتیک در واقع خیلی بیش از یک رژیم غذایی و در حد یک فلسفه است و راهی به سوی زندگی بهتر و سلامتی است به طور اختصار عمر طولانی بیان می شود. اما برای کسانی که به مرحله چاقی رسیده اند ویا می خواهند از چاق شدن جلوگیری کنندویا اینکه همیشه سالم بمانند، در صورتی که در شرایط مناسب باشند ،روزه گرفتن یکی از بهترین و مهمترین رژیم های غذایی است،به طوری که پیامبر بزرگ اسلام (ص)می فرمایند: "روزه بگیرید تا سالم بمانید."

دانشمندان طب می گویند فوائد روزه برای سلامت بدن،بسیار است. برخی مربوط به حالت روانی روزه دار است وسلامت آن را تاُمین می نماید، زیرا روزه نقش بسیار مهمی را در معالجه اضطرابهای روانی و عاطفی دارد وروزه دار را نیرو می بخشد و عواطف او را لطیف می کند و به کار نیک و دوری از جدال وتجاوز طلبی گرایش می دهد ودر همین حال تعالی روانی و فکری می بخشد و در نتیجه تقویت و تحکیم شخصیت روزه دار را به دنبال می آورد و شک نیست که این وضعیت در سلامت انسان اثر مستقیم دارد.

بعد دیگر فوائد بهداشتی روزه ،نقشی است که در معالجه بسیاری از بیماریهای جسمی دارد.از جمله بیماریهای دستگاه گوارش مانند التهاب حاد معده ،ناراحتی های مقعد ،امراض کبد ،سوء هاضمه، چاقی ،تصلب شراین، فشار خون ،تنگی نفس ،آرتروز و امثال اینها .پزشک سوئیسی بارسیلوس می نویسد :گرسنگی در معالجه بیماری ها چندین برابر داروها موُثر است.

در زمان باستان هم روزه یکی از درمان های آسان برای حصول سلامت وتندرستی بوده است .بقراط پدر علم طب روزه گرفتن راتجویز نموده است و هم چنین جالینوس ،پاراسلسوس و سایر پزشکان قدیمی چنین عمل می کردند. پاراسلسوس روزه را یکی از بهترین داروها برای درمان هر نوع بیماری نامیده است.

امروزه نیز پزشکان در این خصوص شروع به تحقیقات نموده اند، دانشمندان زیادی در کلینیک های خود مخصوصاً در اروپا در باره روزه و اثر درمانی وحاصل آن برای طولانی شدن دوران جوانی شروع به بررسی نمودند. موُسسه کارولیناکا در استکهلم یکی از مشهورترین مراکز تحقیقاتی پزشکی در این باره تحقیقاتی را روی 55 روز روزه دار انجام دادند.نتایجی که از این تحقیقات بدست آمد این بود که دریافتند روزه علاوه بر اینکه هیچگونه خطری برای بدن ندارد، دارای منافعی از قبیل دوباره جوان شدن دستگاه های بدن می باشد و همچنین اطلاعات مفیدی درباره سلامتی افراد سالم و به همین نسبت در مورد افراد بیمار ارائه شد. افراد سالم با روزه دوباره جوان شدند و افراد بیمار با روزه بهبودی حاصل نمودند. این آزمایش موجب شد که روزه یک وسیله درمانی برای افراد بیمار شود. از طرف دیگر تحقیقات نشان داده انسان می تواند بدون غذا برای مدت زمان آزمایشی زنده بماند و حتی قادر است حرکات ورزشی سختی را در زمان روزه داری انجام دهد.بنابراین با روزه نه تنها کسی ضعیف یا تهی نخواهد شد بلکه پس ازروزه قویتر و جوانتر می شود و تمام اعضاء و جوارح در وضعیت سالم خود قرار می گیرند. و ظرفیت کاری بدنی و فکری به نسبت زیادی افزایش حاصل می کند و اینها تماماً به علت اثری است که روزه بر روی تمام غدد مترشحه داخلی که مسوُولیت سیستم کار کلیّه دستگاه های بدن را بعهده دارند، می گذارند.

چرا به روزه شفا دهنده شماره اول و رژیم دوباره جوان شدن اطلاق می شود

1) همانطوری که قبلاَ اشاره شد علت عمده مرض وپیری را کند شدن تدریجی و مداوم متابولیسم سلولی و دوباره بوجود آمدن آن یافته اند. پیری وقتی فرا می رسد که پیشرفت تدریجی و بوجود آمدن هماهنگ مداوم سلول ها وبازسازی آنها، آهسته شود.آهسته شدن این عمل موجب جمع شدن مواد زائد در بافتها می گردد تغذیه سلول را بر هم می زند. هر سلولی در بدن شما با متابولیسم خود به طور کامل زندگی می کند. سلول به مقدار ثابتی اکسیژن وغذا به شکل هایی که به آن مواد غذایی گویند نیاز دارد. وقتی در ارتباط با غذایی نا مناسب، بهم خوردگی متابولیسم، یکنواختی زندگی، زیاد خوردن و هضم نشدن غذاها و بر هم خوردن جذب غذا و هوای نامناسب و عدم وجود تمرین ورزشی و استراحت باشد سلول ها از تغذیه مورد احتیاج خود محروم می شوند، در یک چنین وضعی آنها شروع به شکسته شدن واز بین رفتن می کنند وروال عادی سلولی که باید سلولهای جدید بسازد از بین می رود و بدن شروع به فرسایش می کند و مقاومت خود را در مقابل امراض مختلف از دست می دهد. این عمل در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. بنابراین براثربه هم خوردن متابولیسم سلول های بدن، توانایی آن از دست می رود .

2) تقریباً نیمی از سلول های بدن شما در ارتباط با پیشرفت و زنده ماندن و وضعیت کار می باشند و یک چهام آنها معمولاً درارتباط رشد و پیشرفت هستند و بقیّه در مراحل مردن ویا دوباره سازی هستند. تداوم زندگی هر موجود زنده به طور سالم وسلامتی آن وقتی تاُمین است که توازنی کامل بین سلول های از بین رفته و سلول هایی که بوجود میایند برقرار باشد.

اگر شکستن سلول یا مردن آن بیش از مقدار باشد که ساخته می شود پیری زودرس فرا میرسد . همچنین این امر برای حیات مهم است که سلول ها چنان توانایی راداشته باشند که سلول های مرده را از خود بزدایند.

هر چقدر سلول های مرده سریعتر زدوده شوند بیشتر تحریک شده تا سلول های جدید بسازند و رشد دهند. بنابراین توسط روزه سلول می تواند خود را باز سازی کند و باعث شود که بدن سالمتر و جوان تر گردد. در زمان روزه داری عمل حذف سلولهای مرده سریعتر انجام می پذیرد وساختن سلول های جدید سرعت میگیردو همزمان مواد مترشحه فاسدی که از تغذیه سلول حاصل شده به طور موُثرتر دفع می گردد وسلول های قویتر وسرشارتری از اکسیژن بوجود می آیند.

در دوره ای که روزه ادامه پیدا کند (پس از سه روز روزه دار بودن) بدن از مواد موجود خودش به عنوان غذا استفاده می کند، وقتی در موقعیت کمبود غذایی قرار گرفت بدن بافتهای خودش را می سوزاند و هضم می کند که این عمل اوتولی سیس(خود هضمی) بوجود می آورد.

اما بدنتان هیچگونه تبعیضی در مورد سوزاندن قائل نمی شود. از این نظر روزه داری اثر موُثری در خلاقیت دوباره جوان شدن دارد،چون که بدن، سلول ها وبافتهایی را که بیمار،آسیب دیده ، پیر یا مرده هستند ابتدا تجزیه کرده، بعد می سوزاند. بدن خودش رااز مواد داخلی شامل همان سلول های مرده و موادی که نباید در سلول تجمع نمایند مانند تومور،بافت های آسیب دیده و چربیهای ذخیره شده و...تغذیه می نماید.

اسید های آمینه که وظیفه ساختن توده های سلولی را به عهده دارند ضایع نخواهند شد، اما از تجزیه سلول های آنها برای دوباره سازی سلول های حیاتی جوان استفاده می شوند. فواید روزه را در همین جا به پایان میبریم . بیاییم و برای بدن خود ارزش قائل شده و آن را در سلامتی حفظ کنیم چرا که به فرموده مقتدای تمام ورزشکاران ایران زمین علی (ع) ارزش بدن شما به قدری است که بهایی جز بهشت برای آن وجود ندارد،پس آن را با چیز دیگر معاوضه نکنید.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه