برخی سریال های رمضان در سطح فارسی وان است/ داستان های ماورایی را چه شد!

زرین نامه: نویسنده و منتقد سینما با انتقاد از سیاست گذاری سال به سال مدیران سیما و شتابزدگی حاکم بر ساخت سریال های ماه رمضان گفت: کیفیت برخی تولیدات امسال تلویزیون در سطح سریال های ماهواره ای است.

به گزارش زرین نامه؛ تورج زاهدی، نویسنده و منتقد سینما درباره عدم واقع گرایی در سریال های ماه مبارک رمضان گفت: در سریال‌های ماه مبارک رمضان امسال همیشه راه افراط و تفریط می‌رویم، یا سریال را بر اساس ستاره‌های و بازیگران مطرح در کلیه شبکه ها با هم بنا می‌کنیم، یا به دلیل فقدان منابع مالی یا سیاستگذاری به ناگهان در هیچ‌کدام از سریال‌ها یک بازیگر نام‌آور که مردم به آن علاقه‌مند باشند، وجود ندارد. در سال‌های گذشته آقایان نصیریان، امین تارخ و فرامرز قریبیان گاهی همزمان در سه شبکه این بازیگران بودند، اما امسال گویی سیاست در این بود که از بازیگرانی که شهرت عام دارند، استفاده شود.

این منتقد سینما با اشاره به مشخص نبودن خط داستانی سریال های تلویزیونی، خاطر نشان کرد: امسال اگرچه سریال‌ها خوب است ولی نمی‌دانم چرا در هر سه سریال خط داستان در قسمت اول یا دوم مشخص نیست، سریال درست است که معرفی موضوع و شخصیت دارد، اما باید در قسمت اول مشخص شود که موضوع سریال چیست.

تورج زاهدی با ذکر این نکته که جای سریال های ماورائی رمضان امسال در تلویزیون خالی است، اظهار داشت: در سریال های تلویزیونی ماه رمضان جای سریال رازورانه خالی شده است، نمی‌دانم چه سیاست‌هایی در کار است که امسال از این ژانر استفاده نشده است، انگار بیم دارند، باید حتما معیشت مردم و مسایل روزمره وارد سریال ها شود، نمی‌دانم چرا سریال‌های ماورایی حذف شدند و سریال ها به روزمرگی دچار شدند.

این منتقد سینما سرعت و شتابزدگی در ساخت برنامه های تلویزیونی را عامل بی کیفیتی محتوای سریال ها خواند و یاد اور شد: مباحثی در سریال ها مطرح می‌شود که نمی‌دانم به سرعت و شتاب زدگی در برنامه‌سازی برمی گردد که باعث شده بعضی از شوخی‌ها و صحنه‌ها آن‌قدر بیننده را دست‌کم بگیرد که بیننده احساس توهین کند و به خود بگوید من این‌قدر دست‌کم گرفته شدم که این برخورد را باور کنم. من نمی‌دانم مردم در عالم واقع این‌طوری برخورد می‌کند که در سریال‌های رئالیستی این‌طوری به تصویر کشیده می شود. در ست است مردم شخصیت‌های محبوب‌شان را دوست دارند اما نمی‌توانند هر شوخی از جانب آنها را بپذیرند.

تورج زاهدی افزود: بسیاری از صحنه‌های ناپخته در این سریال‌های ماه رمضان دیده می شود که نشان می دهد در نوشتن فیلم نامه دقت به خرج نداده‌اند یا وقت نداشته‌اند یا مشاور انتظامی این فیلم‌نامه را خوانده و گفته آیا این رفتارها همین‌طور در کلانتری و پلیس اتفاق می‌افتد.

این نوسینده با بیان اینکه شتاب‌زدگی بر سریال‌های ماه رمضان حاکم است، اذعان کرد: البته یک سنتی هم وجود دارد که وقتی ما نظر می‌دهیم این باعث نشود که زحمات دوستان دست‌اندرکار تولید را نادیده می‌گیرم، به هر حال نقاط مثبت و منفی سریال ها را منتقدان می‌گویند.

زاهدی تصریح کرد: ما یک زمانی وقتی که سریال‌های کلمبیایی از شبکه‌ فارسی‌وان و ماهواره‌ای پخش می‌شد دوستان ما در سریال‌ها در صدا و سیما چقدر به این سریال ها ایراد می‌گرفتند، ما با دیدن این سریال‌های صدمن‌ یه غاز این شبکه‌ها می‌ گفتیم چقدر بچه‌های فیلم ساز فیلم‌نامه‌های درستی می‌نوشتند، اما متأسفانه در این چند سریال‌ ماه رمضان بچه‌ها زحمت کشیدند اما تولید آنها در حد سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای هستند و از نظر محتوا غنی نیستند.

این منتقد سینما از تولید کنندگان فیلم و سریال خواست که بر محتوای غنی این تولیدات بیشتر توجه کنند و گفت: انتظار داریم از نظر محتوا این سریال ها از فیلم های شبکه‌های ماهواره ای غنی‌تر باشند. ما سریال‌های که سال های گذشته در صدا و سیما تولید می شد را برتر از سریال های این شبکه‌های ماهواره ای می‌دانستیم./ شبستان

اخبار بیشتر

آرشیو
نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه