تعامل مدیران با خبرنگاران به اثربخشی نظام می انجامد

زرین نامه: یکی از خبرنگاران مطرح استان از مسئولین خواست که در مراقبت از تخلفات و کاستی ها با خبرنگاران همکاری کنند ، چرا که فواید این کار به رضایت مندی مردم و اثر بخشی نظام می انجامد.


به گزارش زرین نامه؛ به مناسبت فرا رسیدن 17 مرداد (روز خبرنگار ) سایت استرآباد گفتگویی را با عبدالجواد عموزادخلیلی خبرنگار هفته نامه استانی پژواک سخن برگزار نموده است که متن این گفتگو بدین شرح است :

لطفا خودتان را بیشتر معرفی می کنید ؟

عبدالجواد عموزاد خلیلی متولد سال ۵۹ روستای سرکلاته در ۱۷ کیلومتری گرگان، دوران ابتدایی را در همان روستای سرکلاته گرگان و راهنمایی را در شهید هاشمی نژاد یا همان خاقانی سابق خطیرآباد و دوران متوسطه را در دبیرستان باهنر گرگان گذراندم. در سال ۷۹ وارد دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در رشته مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات شدم .

چه شد که به خبرنگاری و نویسندگی روی آوردید ؟

همه چیز از یک دیدار شروع شد . اولین روزهای دانشگاه با چند تن از بچه های بسیج دانشجویی علامه طباطبایی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان اشنا شدم . حسن خلق و فضای زیبای حاکم بر آن ، باعث جذب ما شد .

بعد از آن به پیشنهاد سید جواد مرتضوی و علی اسدی که الان رئیس شورای هیئات مذهبی گرگان است مسئولیت روابط عمومی نشریه میثاق دانشجو را پذیرفتم و در سال سوم و چهارم دانشگاه عنوان سردبیری ان را بر عهده گرفتم .

در دوران دانشگاه حدود ۴۰ مقاله و تعداد زیادی خبر تولید کردم و در آن سالها بود که نشریه میثاق دانشجو چندین مقام کشوری آورده بود .

بعد از دانشگاه چکار کردید ؟

بعد از دانشگاه برای انجام خدمت سربازی وارد هیئت رزمندگان اسلام شدم و در آنجا نیز نشریه هیئت با عنوان طنین عشق را راه اندازی کردیم و همزمان در ستاد راهیان نور استان نیز در زمینه استخراج نشریات مناسبتی همکاری می کردم .

چرا شما در زمینه ایثار و شهادت این همه مطلب و خبر می زنید ؟

آشنایی من با این عرصه از سال ۸۵ و با ورود به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس شروع شد . خواندن وصیت نامه ها و خاطرات شهدا بطور روزمره در من تحولی عجیب ایجاد می کرد . در چنین فضایی نوع نگرش انسان به دنیا و وقایع پیرامون خیلی تغییر می کند و من این دیدگاه را پیدا کرده بودم و خواه ناخواه در میان اخبار و مقالاتم رگه هایی از آن دیده می شد .

کار رسمی خبرنگاری را از چه سالی شروع کردید ؟

در سال ۸۸ با نشریه پژواک سخن آشنا شدم . مدیر مسئول آن آقای سید مهدی حسینی انصافا آدم خوبی بود . از آن دست مدیر مسئولان شجاع و نترس و درضمن ب ابصیرت و مسلط به علم روز روزنامه نگاری و در این زمینه سابقه کار زیادی داشت و البته خود از یادگاران جبهه و جهاد بود .

به نظر شما یک خبرنگار باید چه خصوصیاتی داشته باشد ؟

ویژگیهای یک خبر نگار را می توان در مواردی چون شجاعت انتقاد کردن ، به روز بودن ، وام دار و بدهکار نبودن به فرد یا جریان خاص ، موقعیت شناسی ، بصیرت و بینش عمیق ، سوژه یابی های خاص و نو ، افزایش توان تخصصی ، روابط عمومی بالا ، حسن خلق ، جامع نگری نسبت به قضایا ، بیان خوبیها و بدیها ، نگارش مناسب و عامه فهم خبر و گزارش جستجو کرد .

یک خبرنگار باید صدای رسای مردم باشد نه اینکه تریبون ادارات و نهادها و سازمان ها شود . معضلی که ما امروز شاهدیم که در بسیاری از هفته نامه ها و خبرگزاری ها وجود دارد .

نکته مهم دیگر مطالبه گری خبرنگار است که باید در شالوده و خون وی باشد . یعنی اگر یک مسئولی یک بار قولی را داد و عمل نشد دفعه بعد هم سراغ وی برود و مجددا آن قضیه را مطالبه کند .


شنیدیم کتاب هم نوشته اید ، درست است ؟

بله ، ۳ کتاب در زمینه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت . در سال ۸۹ خدا توفیق داد اولین کتاب خود را با نام فاتحان خرمشهر (خاطرات امیر مشایخ بخش فرمانده توپخانه لشکر ۳۰ گرگان در عملیات بیت المقدس ) را گردآوری کنم . بعد از آن در سال ۹۰ مجموعه ای از خاطرات سردار شهید محمد رضا عسگری جاشنین لشگر ۲۵ کربلا را با هزینه شخصی با انتشارات ریحانی منتشر کرد . در سال ۹۱ هم کتاب عروج در جنگل که خاطرات و مروری بود بر نحوه شهادت حبیب الله شریعتی فرد و پسرش که در سال ۶۰ در جاده آمل به شهادت رسیده بودند . توفیق باشد کتاب های دیگری هم می نویسم .

چرا به مسائل شهری اینقدر انتقاد می کنید ؟

بنظر من خبرنگار باید برای یک هدفی کار کند . این که عده ای بگویند در این شغل درآمد است سخن به گزاف است . شاید برای عده ای یک شغل موقت و گذرا و برای بیرون آمدن از خانه باشد ولی خبرنگاری یک وظیف خطیر است که شاید در استعداد و توان خیلی ها نباشد. داشتن هدف مهمترین عنصر پیش برنده یک خبرنگار است .

بنده هم در همان ابتدای کار دو هدف گذاری عمده کردم که برای اسلام و مردم کار کنم . در مسائل شهری اگر جایی انتقاد کردیم نشان از ضعف و تخلف مسئولین شاید نبود ولی مطمئنا آن عمل سودی برای مردم نداشت که هیچ بلکه ضرر هم داشت .

یکی از این موارد افزایش کرایه های تاکسی بود که تبعات منفی زیادی حتی بر روستاهای اطراف گرگان داشت و مصوبه ای بود که روی آن نظارت نشد و امروز می بینیم که از شهرداری تا کاخ ۳۰۰ تومان می گیرند . من خودم چندین بار بابت این صحنه ها با رانندگان بحث کردم اما بحث تا کی با راننده تاکسی باید ادامه داشته باشد .

در مورد پارک موزه دفاع مقدس استان گلستان خیلی دفاع کردید . چرا ؟

به نظر بسیاری از کارشناسان جانمایی پارک موزه دفاع مقدس در مکان فعلی خوب است چرا که فضایی را به ان صورت اشغال نمی کند و درختان قابل توجهی هم قطع نمی شوند . برخی ها احساس می کنند بیناد حفظ آثار به درختان بی توجه است در حالیکه من خودم بارها یددم که بیشترین حساسیت را به این قضیه داشته اند و قطع چند تا درخت هم برای چنین پروژه فرهنگی بزرگی نمی تواند جندان نامطلوب باشد .

دفاع امثال من از پارک موزه به دلیل شدت هجمه به آن و ماهیت انتقاد کنندگان بود که بایستی به یک سری از شبهات موجود توسط رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها پاسخ داده می شد .

البته دغدغه برخی از منتقدان هم جای تقدیر داشت اما بایستی به فواید این طرح هم اندیشید . از طرفی آن مکان به دلیل وجود هشت شهید گمنام این ظرفیت را داشت که به مکان فرهنگی شایسته برای معرفی سرداران و مشاهیر استان گلستان تبدیل شود .


در مورد انتخاب خبرنگاران برتر و مراسم روز خبرنگار امسال چه نظری دارید ؟

بنظر من یک سردرگمی در بین مسئولین ارشاد استان برای این کار وجود دارد . انتقاد شخص خودم به دکتر منتظری مدیر کل ارشاد اینست که الان بعد از حدود هشت سال که از مدیریت وی می گذرد هنوز بانک اطلاعاتی جامع خبرنگاران استان به معنای واقعی نداریم که مشخص کند چه کسی خبرنگار است و چه کسی نیست .

در چنین اوضاعی برخی ها که فامیل یا دوست برخی مدیران مسئول یا افراد ذی نفوذ هستند خود را در این آب گل آلود می اندازند تا قلاب هدیه ها به آنها گیر کند .

برای این کار یک راه وجود دارد و آن اینکه درون مجموعه ارشاد استان و یا خانه مطبوعات یک تیم تخصصی بوجود بیاید و ماهانه اخبار تولیدی هر خبرنگار را بر اساس چندین آیتم بررسی کند .

این کار حسن های زیادی دارد چرا که اولا خبرنگار فعال شناسایی می شوند ، دوما خبرنگار برتر مشخص می شود ، سوما یک بانک اطلاعاتی جامع از خبرنگاران بدست می آید و چهارما قول می دهم ظرف شش ماه خبرنگاران کاذب براحتی از این مجموعه دفع می شوند و ارشاد استان دیگر در روز خبرنگار مجبور نباشد به همه این افراد هدیه روز خبر نگار دهد ، افرادی که نمی دانند حتی مناسبت این روز چیست.

البته این کار باعث ناراحتی خبرنگاران فعال و زحمتکش این عرصه شده است که امیدواریم مسئولین ارشاد استان و خانه مطبوعات با جدیت و صلابت پای این قضیه مهم بایستند چون حیات خبرنگاری در استان به همین موارد بستگی دارد .