امکان ثبت ملی حمام های خزینه ای علی آباد کتول در سال جاری

زرین نامه: سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان علی آبادکتول با اشاره به مستند سازی از آثار حمام های سیاه مرزکوه، مایان، الستان و غریب آباد توسط شورای ثبت استان گفت: در صورت احراز شرایط در سال جاری حمام های خزنیه ای علی آبادکتول در فهرست آثار ملی به ثبت خواهند رسید.

یاسر قندهاری در گفتگو با خبرنگار زرین نامه بیان داشت: حمام های خزینه ای پس از اسلام در تمام محله ها در کنار مساجد ساخته می شد و دارای عناصری چون مدخل، سربینه، حوض، آتشدان، کانال دفع دود، دیگ مسی، واجبی خانه بوده است.

یاسر قندهاری اظهار داشت: حمام ها بصورت زوجی مردانه و زنانه در کنار هم ساخته شده و اذان صبح زمان استفاده از حمام بوده است.

وی  افزود: حمام های خزنیه ای با حضور شبکه های لوله کشی در چند دهه اخیر جای خود را به حمامهای عمومی و سپس حمام های خانگی داده است.

پیشنهاد برای ثبت ملی حمام های خزینه ای

قندهاری بیان داشت: در شهرستان علی آباد کتول تعدادی از این فرم حمام ها در روستاهای الستان، مایان، غریب آباد و سیاه مرز کوه موجود است.

وی تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی علی آباد کتول با علم به اهمیت بنای حمام ها اقدام به تهیه پرونده ثبت و پیشنهاد به معاونت میراث فرهنگی استان برای قرار گیری این اماکن در فهرست آثار ملی، بصورت متکوب ارسال کرده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی علی آبادکتول افزود: با توجه به مستند سازی از آثار مذکور توسط شورای ثبت استان در صورت احراز شرایط در سال جاری حمام های خزنیه ای علی آبادکتول در فهرست آثار ملی به ثبت خواهند رسید.

قندهاری خاطر نشان کرد: معقوله ی نظافت در تمام ادیان، مقدس و دارای جایگاه ویژه ای می باشد و در دین مبین اسلام نیز به طور مکرر به اهمیت نظافت و غسل اشاره شده است.

وی با اشاره به ادوار تاریخی و زمانی که شرایط و امکانات امروزی در اختیار بشریت نبود، گفت: مردم در زمان های گذشته از آب رودخانه ها، دریاچه ها و چشمه سارها بعنوان محل هایی برای استحمام استفاده می کردد.

قندهاری افزود: با نگاهی به این معقوله از دریجه باستان شناسی می بینیم، محیط زیست برای انسان تعیین تکلیف می کند چرا که انسان به دنبال رودخانه ها، دریاچه ها و ... می رود، اما از زمانی که انسان استقرار و یکجا نشینی را تجربه می نماید، سریعا راه تمدن پیموده و جهت استحمام خود دست به نوآوری زده و در برابر محیط اطراف از خود واکنش نشان می دهد.

این کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: انسان برای هدایت آب از رودخانه مسیر کانال کشی را انتخاب و برای غلبه بر جاذبه زمین و سرمای زمستان حوض هایی را در داخل زمین حفر و سپس برای گرم کردن از آتش استفاده می کند که اگر تمام این جوانب را کنار هم قرار دهیم، تماما مفهوم حمام خزینه ای را به ما گوشزد کرده است.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه