چارت سازمانی معاونت پرستاری ابلاغ شد

زرین نامه: رئیس کل سازمان نظام پرستاری از تصویب چارت سازمانی معاونت مراقبت و پرستاری وزارت بهداشت شامل دو دفتر "ارتقاء سلامت و خدمات بالینی و پرستاری" و "دفتر توانمندسازی و ارتقاء بهره وری سرمایه انسانی پرستار" در وزارت بهداشت خبر داد.

به گزارش زرین نامه؛ محمد میرزابیگی افزود: به رغم دغدغه ای که نسبت به چگونگی تعیین چارت معاونت مراقبت و پرستاری وزارت بهداشت وجود داشت، بالاخره چارت این معاونت با امضای معاون رئیس جمهور و وزیر بهداشت به عنوان تایید کنندگان نهایی چارت های سازمانی مصوب شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه جایگاه معاونت مراقبت و پرستاری در بین معاونتهای وزارت بهداشت تثبیت شده است و بر اساس چارتی که به عنوان زیر مجموعه این معاونت مصوب شده است، دو دفتر تحت عناوین دفتر ارتقاء سلامت و خدمات بالینی و پرستاری و دفتر توانمندسازی و ارتقاء بهره وری سرمایه انسانی پرستار برای این منظور لحاظ شده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، جایگاه "دفتر" را به لحاظ تشکیلاتی بالاتر از "اداره کل" برشمرد و گفت: اداره کل فقط مسئول امور اجرایی است اما دفتر ضمن داشتن مسئولیت اجرایی، کار کارشناسی و علمی نیز انجام می دهد.

وی در تشریح اهداف "دفتر ارتقاء سلامت و خدمات بالینی و پرستاری" گفت: هدف این دفتر ارائه خدمات به پرستارانی است که در سطوح پیش بیمارستانی و عرصه پیشگیری فعال می شوند زیرا ما معتقدیم که پرستاری باید در تمام عرصه های ارتقاء سلامت، پیشگیری از بیماری ها و درمان بیماری ها فعال شود.

میرزابیگی اضافه کرد: امیدواریم با وجود این دفتر در معاونت مراقبت و پرستاری، عرضه و ارائه خدمات پرستاری به مردم در سطوح پیشگیری و ارتقاء سلامت گسترش پیدا کند و در این راستا ضمن آنکه خدمات بالینی پرستاری با نظارت و مدیریت بهتری ساماندهی شود، مردم نیز در سالهای آتی احساس رضایتمندی بیشتری از این خدمات داشته باشند.

وی افزود: در مورد شرح وظایف دفتر ارتقاء سلامت و خدمات بالینی و پرستاری، با حوزه تحول اداری وزارت بهداشت به موافقت رسیده ایم و با کمک یکدیگر تقریباً کار آن را به اتمام رسانده ایم.

خدمات سلامت با سرپنجه پرستاران به مردم ارائه می شود

وی با اشاره به تشکیل دفتر دیگر تحت عنوان "دفتر توانمندسازی و ارتقاء بهره وری سرمایه های انسانی پرستاری" در معاونت مراقبت و پرستاری، گفت: با توجه به جمعیت حدود ۲۵۰ هزار نفری گروه پرستاری در کشور و تأثیرگذاری حوزه پرستاری در نظام سلامت به نظر می رسد این موضوع غیر قابل انکار است که در نظام سلامت آن سرپنجه ای که خدمت را به مردم می دهد، همین گروه پرستاری است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: وقتی برای این جمعیت عظیم پرستاری کشور که به قولی معادل نیروی انسانی یک وزارتخانه است، به صورت اختصاصی برنامه های ویژه ای به لحاظ آموزش، ارتقاء علمی، نظارت و امثالهم دیده نشود، وضعیت همین می شود که شاهدیم. یعنی نه سیستم سلامت، نه مردم و نه سازمان نظام پرستاری و نه حتی خود پرستاران از نحوه ارائه خدمت به مردم رضایت ندارند.

وی ادامه داد: البته این حرف به معنای کم کاری پرستاران نیست زیرا پرستاران در نهایت ایثار و از خود گذشتگی در حال کار و تلاش و ارائه خدمت به مردم هستند منتهی به دلیل برخی مشکلات زیر ساختی محصولی که به دست مردم می رسد آن چیزی نیست که مورد رضایت خود پرستاران باشد.

میرزابیگی اظهار داشت: حال معاونت مراقبت و پرستاری با ۲۵۰ هزار مخاطب در کنار سازمان نظام پرستاری بایستی فعل پرستاری را آنچنان توانمند و کارآمد کنند که ما دیگر شاهد وضعیت کنونی نباشیم و در این میان مردم به عنوان اولین اولویت ما هستند و رضایتمندی آنها به عنوان شاخص عملکرد ماست.

وی اضافه کرد: هر زمان که مردم از خدمات پرستاری احساس رضایتمندی کردند آن موقع است که ما نیز از کارآمدی سیستم معاونت مراقبت و پرستاری و سازمان نظام پرستاری به یک رضایت نسبی می رسیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با تاکید بر اینکه "دفتر توانمند سازی و ارتقاء بهره وری سرمایه انسانی پرستار" فقط در حوزه پرستاری است، گفت: این موضوع شامل نیروهای سایر حوزه ها نیست و تمام پرستارانی که در نظام سلامت اعم از بخش های دولتی و خصوصی فعالیت می کنند می توانند از آن منتفع شوند و این مأموریتی مهم و بزرگ است.

وی افزود: در مورد شرح وظایف و حوزه های کاری این دفتر نیز با حوزه معاونت منابع انسانی وزارت بهداشت توافقات انجام شده است و امید است که معاونت مراقبت و پرستاری هم با سرعت نیروهایشان را ساماندهی کرده و بتواند به صورت توانمند از این حوزه ها استفاده کند تا کار مردم نیز با سرعت بیشتری پیش برود.

میرزابیگی با اشاره به رویکردهای وزیر بهداشت جدید و ارتباط مناسب وی با جامعه پرستاری گفت: دکتر قاضی زاده هاشمی به هیچ عنوان مخالفتی با دستاوردها، مصوبات و قوانینی که تا به امروز در حوزه پرستاری مصوب شده است، نداشته است و به باور بنده با حمایتهای وی در دوره او، دروه بسیار خوبی را در عرصه پرستاری تجربه خواهیم کرد./مهر

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه