20 پیشنهاد برای شکوفایی دوران عقد

زرین نامه: دوره‌ی عقد دوره‌ی شناخت های عمیق تر است. در این دوران دیگر کمرویی های دوران نامزدی نیست و دختر و پسر از نظر عرفی و شرعی، زن و شوهر هستند.

این رابطه، کم دغدغه تر و نزدیک تر است و در مقایسه با دوران نامزدی، دو خانواده درگیر هستند و کل فرایند شناخت در بستر تعاملات دو خانواده شکل می گیرد، اما در عین حال که عقد کرده اند یک گوشه از ذهنشان هنوز دوست دارند اطلاعات تازه تری را کسب کنند و اگر بخواهند خود را از این اطلاعات محروم کنند بعدها احساس پشیمانی خواهند کرد. این که شما به دنبال کسب خلق و خوی طرف مقابل خود باشید و این که با دقت در جزئیات یا محبت های اطرافیان سعی در شناخت بهتر همسر خود دارید به شما فرصت می دهد تا به شناخت عمیق برسید. این اتفاقات به شما فرصت این شناخت را می دهد. سعی کنید با ذهن باز در مقابل این اطلاعات قرار بگیرید؛ امتیاز دیگر این است که شما می توانید در موقعیت های مختلف، فرصت شناخت همسر خود را بیایید، چون انسان ها در موقعیت های مختلف یاد گرفته اند که بنا بر آموزه های خویش، رسانه ها و یا تربیت خانوادگی رفتار خاصی را بروز بدهند و قرار گرفتن در این موقعیت ها برخی خصوصیات افراد را ظاهر می کند. این مشاهده کردن ها و تجربه ها در موقعیت های مختلف از ویژگی های دوران عقد است. چون از یک آرامش روانی برخوردارید و هنوز تعهدات زندگی مشترک را نیز ندارید. این آرامش به شما برای بسیاری از مسائل در شناخت و تغییرات مطلوب در زندگی مشترک کمک می کند.
اصل سازگاری در زندگی مشترک بسیار اساسی است ولی سازش نه. سازگاری، انرژی مثبت دارد و سازش بار منفی، در سازش با هر شرایطی که هست خود را وفق می دهید اتفاقی که نباید هرگز در دوران عقد بیافتد، بلکه باید سازگاری باشد، یعنی در جهت شناخت یکدیگر، سعی کنید به سازگاری بیشتری برسید. سازگاری، مستلزم تغییر است هم خودتان تغییر کنید، هم در همسرتان تغییرات مطلوب را به وجود آورید و هم شرایط را تغییر دهید؛ این سازگاری است، این دوران سرآغاز فرآیندی است که باید در کنار یکدیگر رشد کنید. برای تغییرات مطلوب، این رشد لازم است، زیرا رشدی زیباست. ویژگی اصلی ازدواج، رشد است که در قرآن نیز با لفظ رحمت و مودت آمده است. اما برای این دوران چه رفتاری را در پیش بگیرید تا این نهال به درختی بارور تبدیل شود؟ بهترین کار و نخستین راه حل، پیشگیری است. باید نکاتی را رعایت کرد:
1- نخستین نکته در این دوران داشتن ظاهر آراسته است، این آراستگی را برای یکدیگر تعریف کنید تا نه دچار سوء تفاهم شوید و نه در آینده بفهمید که علایق یکدیگر را نمی دانید.
2- برای ملاقات های خویش برنامه ریزی کنید و زمان این دیدارها را به خانواده ها نیز اطلاع دهید تا عزت و تکریم خود را نیز حفظ کرده باشید.
3- وقتی به دیدار خانواده ی همسرتان و خانه ی او رفتید چند ساعت اول را با خانواده بگذرانید. این احترام به پدر و مادر همسرتان باعث بالا رفتن جایگاه شما خواهد شد. بدانید همسر شما دست پرورده همان پدر و مادری است که شما به دیدارشان رفته اید.
4- در این ملاقات ها سعی کنید با عبارات مثبت و خوب شروع کنید سعی کنید انرژی مثبت و خوب شروع کنید سعی کنید انرژی مثبت ساطع کنید.
5- نخستین برخوردتان در هر جلسه، یک پیام مثبت کوتاه باشد با یک لبخند یا با برق چشمانتان. سعی کنید پیام غیرکلامی بدهید، 80 درصد کسانی که با آن ها ارتباط برقرار می کنیم از برخوردهای غیرکلامی ما به جای کلام، برداشت های خود را شکل می دهند، پس انرژی مثبت بدهید.
6- وقتی در مجلسی هستید، نزدیک هم بنشینید و طرف همسرتان نه در مقابل یکدیگر، در کنار هم بودن نیز از برخوردها و پیام غیرکلامی است.
7- نوازش و ابراز محبت رفتاری و عملی از جانب هر دو طرف باشد، این بار را بر دوش یک نفر نیندازید.
8- سکوت را نگذارید زیاد طولانی شود، سکوت را بشکنید حتی با تعریف لطیفه ای باشد.
9- برای گلایه کردن ها و انتقادها سعی کنید از راه درست وارد شوید. شروع این صحبت ها با بار مثبت و انرژی مثبت باشد تا در مقام پاسخگویی و جبهه گیری قرار نگیرد او را با محبت، خلع سلاح کنید تا هم به انتقاد شما گوش کند و هم در خاطرش باقی بماند.
10- در صحبت ها صریح باشید و دو پهلو حرف نزنید تا هر چه خواستید از حرف های شما برداشت کنند. پس وقتی صریح حرف می زنید به طور قاطع نظر خود را ابراز کرده اید و جای برداشت ها از میان رفته است.
11- گذشته را چراغ راه آینده کنید نه وسیله ای برای کند و کاوها و جستجوی بی نتیجه.
12- سعی کنید بین گفتار و کردارتان هماهنگی وجود داشته باشد. اختلال شخصیتی همان ناهماهنگی بین گفتار و اعمال است که متأسفانه در دوره ی عقد بسیار زیاد اتفاق می افتد. اگر می توانید عمل کنید بگویید، اگر نمی توانید بگویید آرزو دارید . . . در غیر این صورت شخصیت شما مضمحل می شود و برای همسرتان متزلزل جلوه خواهید کرد.
13- خانم ها از اطاله کلام و آقایان از اختصار کلام جداً پرهیز کنند، چون بعد از چند وقت که از ازدواج گذشت این اطاله کردن ها و یا اختصار بیش از حد در زندگی، شما را دچار مشکل و فاصله و سردی خواهد کرد.
14- برای یکدیگر خسته کننده نباشید و از سخنان تکراری بپرهیزید.
15- از واژگان زیبا و کلام لذت بخش استفاده کنید و در گفتارتان صداقت داشته باشید. دروغ، ام الفساد است. پایه ی زندگی خود را اگر روی صداقت قرار دهید مطمئن باشید فرونخواهد ریخت.
16- به خانواده ی یکدیگر احترام بگذارید، زیرا نفوذ و قدرت خانواده را نباید دست کم گرفت.
17- از قهر و بی اعتنایی به شدت پرهیز کنید، چون اتفاق های خوب در قالب گفتگو رخ می دهد و تمام سوء تفاهم ها در قهر و سخن نگفتن ها. با حرف زدن مشکل را خواهید یافت و می توانید به حل آن بپردازید.
18- اسرار زندگی همسرتان را حفظ کنید، زیرا اسرار او اسرار شماست.
19- از مقایسه ی همسرتان با دیگران بپرهیزید، چون انتخاب شما بهترین انتخاب است و همسر شما بهترین خواهد بود؛ چرا که خود شما او را انتخاب کرده اید پس حق مقایسه ندارید.
20- از مشاوری غیر از افراد خانواده استفاده کنید که هم تخصص و هم شخصیت کاری او را تأیید کرده اید. این به معنای ناتوانی شما نیست به معنای درک شما از موقعیت هایی است که می دانید باید حل شود نه اینکه صورت مسأله پاک شود.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه