بازخوانی تحولات سوریه پس از حمله شیمیایی تاکنون/ فروکش کردن جنجال حمله نظامی به سوریه

زرین نامه: صبح روز چهارشنبه 30 مرداد، رسانه‌های حامی تروریست‌های تکفیری فعال در سوریه، همزمان با آغاز عملیات ارتش سوریه برای پاکسازی محله الغوطه الشرقیه در حومه دمشق مدعی شدند که ارتش از سلاح شیمیایی در این منطقه استفاده کرده ،اما غیر از جنجال رسانه‌ای هیچ سندی برای اثبات ادعاهای خود نیافتند.

به گزارش زرین نامه؛ صبح روز چهارشنبه 30 مرداد، رسانه‌های حامی تروریست‌های تکفیری فعال در سوریه، همزمان با آغاز عملیات ارتش سوریه برای پاکسازی محله الغوطه الشرقیه در حومه دمشق مدعی شدند که ارتش از سلاح شیمیایی در این منطقه استفاده کرده است که این حمله شیمیایی به کشته‌شدن بیش از هزار و 300 نفر منجر شد. البته مخالفان سعی کردند برای افزایش فشار سیاسی بر دمشق، دولت بشار اسد را به انجام این حمله متهم کنند اما غیر از جار و جنجال رسانه‌ای هیچ سندی برای اثبات ادعاهای خود نیافتند. از سوی دیگر، طرف سوری استنادات زیادی در بی‌گناه بودن خود در این حمله و همچنین انجام‌شدن این حمله از سوی تروریست‌های تکفیری در دست دارد.

در گزارش زیر به اختصار به بازخوانی مهمترین تحولات سوریه از روز انجام حمله شیمیایی تا روز گذشته (جمعه) می پردازیم:

چهارشنبه ۳۰ مرداد:

- گروه های مخالف حکومت سوریه اعلام کردند که نیروهای دولتی شهرک زملکا، واقع در حومه شرقی پایتخت را زیر آتش سنگین گرفته‌اند که در اثر آن، بیش از یکصد نفر کشته شده‌اند. منابع مخالف حکومت سوریه به نقل از شاهدان عینی گزارش کرده‌اند که در این عملیات، گاز سمی نیز به کار رفته است و برخی منابع مخالف دولت سوریه شمار تلفات حملات روز چهارشنبه را چند صد نفر گزارش کرده اند.

- سازمان ملل متحد در پی انتشار خبرها مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، یک نشست فوری تشکیل داد. سخنگوی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد بعد از این جلسه، در بیانیه ای گفت که آقای بان از شنیدن خبرها مبنی بر استفاده از این سلاح ها "شوکه" شده است.

پنج شنبه 31 مرداد:

-محکومیت بین‌المللی حمله شیمیایی در حومه دمشق که صدها کشته در پی داشته، افزایش یافت. انگلیس، فرانسه و ترکیه خواهان واکنش بین‌المللی قاطعانه به ادعای حمله شیمیایی روز چهارشنبه در سوریه شده اند.

- محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با احمد داووداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفته است که چنانچه موضوع استفاده از سلاح شیمیایی صحت داشته باشد "قطعاً توسط گروه‌های تروریستی و تکفیری انجام شده است که در عمل نشان داده‌اند از هیچ جنایتی رویگردان نمی‌باشند."

-داووداوغلو که از مخالفان سرسخت دولت سوریه است، امروز +در دیدار از آلمان گفته است که تمام خطوط قرمز در سوریه نقض شده اند ولی شورای امنیت قادر به اتخاذ تصمیم نبوده است.

- نمایندگان ٣۷ کشور عضو سازمان ملل، از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه که از مخالفان سرسخت دولت سوریه هستند، نیز خواستار اعزام بازرسان ویژه سازمان ملل به محل حادثه شده اند. اما هنوز علامتی حاکی از آنکه بازرسان سازمان ملل اجازه یابند از محل دیدن کنند، به چشم نمی خورد.

-لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفته است اگر ثابت شود که دولت سوریه دست به حمله شیمیایی زده، باید به زور متوسل شد.

-یان الیاسون، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است که ادعای حملات شیمیایی که سبب مرگ صدها نفر در نزدیکی دمشق شده، نشانه افزایش جدی سطح مناقشات است.

-وزارت امور خارجه روسیه: ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی، آن هم درست در زمانی که دولت بازرسان سازمان ملل را در سوریه پذیرا شده است، می تواند نشانه ای از برنامه‌ریزی قبلی برای تحریک افکار عمومی علیه دولت سوریه باشد.

-دولت سوریه با رد ادعاهای شورشیان سوری، این ادعاها را غیر منطقی و ساختگی عنوان کرده و اعلام کرد که مخالفان دولت، خود در چندین نوبت از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم و سربازان استفاده کرده اند.

جمعه اول شهریور:

-آژانس های وابسته به سازمان ملل متحد: شمار کودکان سوری که به دلیل درگیری‌ها مجبور به فرار از این کشور شده‌اند به یک میلیون نفر رسیده است.

-روسیه اعلام کرد که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد شورشیان مخالف دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی روز چهارشنبه ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) درحومه دمشق، پایتخت بوده‌اند. بنابر اعلام وزارت خارجه روسیه، یک راکت حامل مواد شیمیایی از یکی از مناطق تحت کنترل شورشیان پرتاب شده و شورشیان حتی قبل از انجام حمله، جزییات مربوط به مسئول دانستن دولت سوریه را در این حمله در اینترنت گذاشته بودند.

-باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا: ادعاها در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی در حومه دمشق توسط نیروهای دولتی سوریه را "به شدت نگران کننده" دانست. اوباما در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان گفت که ادعای مخالفان دولت سوریه مبنی بر کشته شدن صدها نفر به دلیل حمله شیمیایی در نزدیکی دمشق جدی تر از ادعاهایی است که قبلا علیه رژیم بشار اسد مطرح شده است.

شنبه 2 شهریور:

-چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا : نیروی دریایی ایالات متحده در آب های نزدیک‌تر به سوریه مستقر می شود تا در صورت دستور باراک اوباما برای اقدام نظامی علیه سوریه، آمادگی داشته باشد. پس از انتشار گزارش‌های مربوط به استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان، اوباما از پنتاگون، وزارت دفاع، خواسته است گزینه های متفاوت نظامی را در نظر داشته باشد.

-ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس: گفتگوهایی با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل و وزرای خارجه آمریکا و قطر داشته ام. در این گفتگوها بر دسترسی فوری تیم سازمان ملل به این منطقه تاکید شد.

-لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه: در صورتی که استفاده از تسلیحات شیمیایی تایید شود، فرانسه باید واکنشی شدید در این باره از خود نشان دهد.

-آنگلا کین، نماینده ارشد سازمان ملل در امور خلع سلاح برای متقاعد کردن دولت سوریه به دادن اجازه دسترسی و بازرسی از حومه دمشق که ادعا شده مورد حمله شیمیایی قرار گرفته، وارد این کشور شد.

- تلویزیون دولتی سوریه: نیروهای نظامی در تونل های واقع در منطقه جوبر در حومه دمشق که در کنترل شورشیان سوری بوده، مقادیری مواد شیمیایی پیدا کرده اند.

-سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد: بیمارستان‌های مرتبط با این سازمان در سوریه حدود ۳۶۰۰ بیمار را که دچار "عوارض گازهای اعصاب" بوده‌اند، تحت درمان قرار داده‌اند و از میان آنها ۳۵۵ نفر جان باخته‌اند.

-ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه در مکالمه تلفنی با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود کاربرد سلاح شیمیایی از سوی حکومت بشار اسد را رد و مخالفان را به استفاده از این گونه تسلیحات متهم کرد. وی گروه های "تکفیری و تروریستی" را مسئول کاربرد تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان سوری عنوان کرد و از همکاری دولتش با هیات تحقیق سازمان ملل متحد برای بازدید از مناطقی که این گونه سلاح ها در آن استفاده شده، خبر داد.

-سرتیپ مسعود جزایری، معاون ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران، به آمریکا هشدار داد: مداخله نظامی احتمالی در سوریه "پیامدهای شدیدی" برای ایالات متحده خواهد داشت. آمریکا محدوده خط قرمز جبهه سوریه را می‌داند و هرگونه عبور از خط قرمز سوریه پیامدهای شدید برای کاخ سفید در پی خواهد داشت.

-عمران زعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه: سوریه با دوستانی که در منطقه دارد قدرتمند باقی خواهد ماند. "احتمال حمله نظامی به سوریه ضعیف است، چرا که سوریه هنوز کشوری قدرتمند است.
وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با اشاره به قدرت نهادها و ارتش و متحدان منطقه‌ای این کشور گفته حمله به سوریه "مثل قدم زدن در پارک نخواهد بود.

-بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی: اسرائیل آماده است که اگر خطری تهدیدش کند به اقدامات لازم دست بزند.

-جهاد مقدیسی، سخنگوی سابق و فراری وزارت خارجه سوریه در گفتگو بی‌بی‌سی: اگر واقعا حکومت سوریه به حمله شیمیایی دست زده باشد، این کار شبیه به خودکشی است.
وی افزود: دخالت خارجی و موشکها مشکلی را حل نمی‌کنند و تنها سطح درگیری را بالا می‌برند.

-بیانیه کاخ سفید: هر گونه تصمیم سوریه برای دادن دسترسی دیرهنگام به تیم سازمان ملل به این منطقه دیر است زیرا طی پنج روز اخیر به دلیل گلوله باران منطقه توسط نیروهای دولتی و دیگر اقدامات عمدی، آثار حمله از بین رفته است. آمریکا تردید ناچیزی درباره این دارد که دولت سوریه هفته گذشته از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. نتیجه‌گیری آمریکا بر اساس گزارش‌های مربوط به تعداد قربانیان، علائم حمله شیمیایی بر بدن افراد کشته شده یا مجروح و اظهارات شاهدان عینی است.

-دولت سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به تیم بازرسی سازمان ملل متحد اجازه می‌دهد از محلی در حومه دمشق که گفته می‌شود چهارشنبه گذشته هدف حمله شیمیایی قرار گرفت، بازرسی کنند. دولت سوریه همچنین موافقت کرد که آتش‌بسی موقت در منطقه مورد بحث برقرار شود تا بازرسان سازمان ملل امنیت لازم برای انجام تحقیقاتشان را داشته باشند.

یکشنبه 3 شهریور:

بی بی سی: در حالی که آمریکا حضور نظامی خود را در شرق دریای مدیترانه تقویت کرده و روسیه از سوریه، تنها متحد عرب خود در منطقه هم چنان سرسختانه حمایت می کند، پیش بینی بد بینانه بعضی از کارشناسان منطقه درباره جنگ جهانی سوم دیگر چندان دور از واقعیت بنظر نمی رسد.

- جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با ولید معلم در باره بحران جاری سوریه مستقیما تماس گرفت. ظاهرا با ابراز تمایل سوریه به همکاری، فعلا آمریکا و متحدانش بهانه ای برای گریز از اقدام فوری به دست آورده اند.

-دوشنبه 4 شهریور:

-بازرسان سازمان ملل متحد امروز تحقیقات خود را درباره "حملات شیمیایی" در حومه دمشق آغاز کردند.

-ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس: با توجه به گذشت ۵ روز از حمله شیمیایی، زمان برای تحقیقات بازرسان رو به اتمام است. "ممکن است بخش عمده ای از شواهد به دلیل حملات توپخانه از میان رفته باشد. امکان اینکه باقی شواهد هم در طول چند روز گذشته دستکاری یا کم تاثیر شده باشد وجود دارد.

-دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در گفتگوی تلفنی با رییس جمهوری فرانسه درباره وضعیت سوریه گفتگو کرد. سخنگوی دفتر نخست وزیری گفت که دو طرف معتقدند حمله شیمیایی به مردم سوریه در این سطح نیاز به پاسخی قاطع از سوی جامعه بین الملل دارد و این جنایت نباید پنهان بماند. کامرون در گفتگوی تلفنی با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به نتیجه مشابهی رسیده است.

-احمد داوداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه: اگر توافقی گسترده و در سطح شورای امنیت سازمان ملل برای اقدام به حل بحران سوریه شکل نگیرد، ترکیه به هر ائتلاف بین‌المللی دیگر علیه سوریه خواهد پیوست.اولویت ما همیشه با عمل مشترک با جامعه جهانی و بنا به تصمیمات سازمان ملل است. اما اگر شورای امنیت سازمان ملل برای نتواند برای چنین امری تصمیم بگیرد، بدیل‌های دیگر در دستورکار قرار خواهند گرفت. وی افزود:

هم‌اکنونی گروهی متشکل از ۳۶-۳۷ کشور مشغول رایزنی درباره راه‌های مداخله در بحران سوریه هستند و "اگر در خلال این روند ائتلافی ضد سوریه شکل بگیرد، ترکیه جای خود را در آن ائتلاف خواهد داشت.

-جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد که یک دیپلمات برجسته آمریکایی است، در تهران با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد. در جریان این دیدار، وزیر امور خارجه ایران گفت که "تنها راه‌حل بحران سوریه راهکار سیاسی است و ایران برای همکاری کامل با سازمان ملل متحد در پیگیری این روند آمادگی دارد.ظریف افزود که ایران با به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی "از سوی هر کس و جریانی مخالف است.
فلتمن هم ضرورت پیگیری راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه را تایید و بر حمایت سازمان ملل متحد از حضور کلیه کشورهای کلیدی در روند حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران تاکید کرد.

-تیم بازرسان سازمان ملل برای تحقیق در مورد احتمال حمله شیمیایی وارد حومه دمشق شده بود، پس از سه ساعت این محل را ترک کرد. در همین رابطه بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل گفت که این کارشناسان از دو بیمارستان بازدید کرده و با شاهدان، بازماندگان و پزشکان دیدار کرده و نمونه هایی از محل را جمع آوری کردند.

- ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس در گفتگو با بی بی سی از احتمال پاسخ نظامی، بدون مجوز سازمان ملل در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه خبر داد.

- سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است که هر گونه مداخله نظامی در سوریه بدون مجوز سازمان ملل ناقض قوانین بین المللی است.

-بشار اسد در گفتگو با روزنامه روسی ایزوستیا ضمن رد اتهامات وارده مبنی بر دست داشتن نیروهای دولتی در این حمله، به آمریکا در مورد مداخله نظامی در این کشور هشدار داد. اسد گفت: اگر کسی قصد دارد تا سوریه را به عروسک خیمه شب بازی غرب تبدیل کند، باید بگویم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

-جان کری، وزیر خارجه آمریکا: آنچه هفته پیش در سوریه شاهد بودیم باید وجدان جهان را تکان دهد. زیرا از هرگونه معیار اخلاقی تجاوز می کند. دولت آمریکا اطلاعات اضافی در مورد آن حمله دارد که در روزهای آینده علنی خواهد کرد.وی افزود: تاخیر در دادن اجازه به بازرسان سازمان ملل برای بازدید از محل حمله نشانه آن است که دولت سوریه می خواهد چیزی را پنهان کند.حمله به این ناحیه، گلوله باران و تخریب نظام مند شواهد، رفتار دولتی نیست که چیزی برای پنهان کردن نداشته باشد. تصمیم دیرهنگام سوریه در دادن اجازه دسترسی (به محل حمله) دیرتر از آن صورت می گیرد که اعتباری داشته باشد.

-نشریه آمریکایی فارن پالیسی ، در گزارشی اعلام کرد که ایالات متحده در جریان جنگ ایران و عراق با اطلاع از این که عراق از سلاح‌های شیمیایی استفاده خواهد کرد، کمک‌های اطلاعاتی در اختیار عراق گذاشته بود. این گزارش بر اساس اسناد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که به تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند، تنظیم شده است.

-بازرسان سلاح های شیمیایی سازمان ملل که برای بازدید از محل حمله به اطراف دمشق می رفتند هدف تیراندازی تک تیراندازها قرار گرفتند که کسی در آن آسیب ندید. تیم بازرسان پس از حادثه به محل اقامتش در دمشق بازگشت اما بعد از ظهر دوشنبه سفر را به محله معظمیه در غرب دمشق از سر گرفت.

سه شنبه ۵ شهریور

-جان کری وزیر خارجه آمریکا آنچه را که او "قباحت اخلاقی" دولت سوریه در استفاده از سلاح های شیمیایی علیه مردم خود خواند، محکوم کرد. کری افزود: تصاویر حمله با آنچه به نظر می رسد حمله با سلاح شیمیایی به نقطه ای در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه باشد "واقعی و قانع کننده" و "غیرقابل انکار" است. باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا درحال بررسی چگونگی واکنش نشان دادن به این واقعه است.

- جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، کاربرد اسلحه شیمیایی علیه یکی از مناطق حومه دمشق، پایتخت سوریه را محکوم دانسته و گفته است که "تردید چندانی وجود ندارد" که حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، عامل این حمله بوده است.

-ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه با رد انجام حمله شیمیایی توسط نیروهای نظامی سوریه گفت: صدای طبل‌های جنگ را پیرامون خود می‌شنویم. ولید معلمانجام حمله شیمیایی را "بهانه‌ای" برای اقدام نظامی علیه سوریه خواند. او همچنین تاکید کرد دولت سوریه همه همکاری‌های لازم برای تحقیقات بازرسان سازمان ملل را انجام داده است.

-نیروهای نظامی بریتانیا در حال بررسی چگونگی مداخله احتمالی در سوریه هستند. سخنگوی دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، گفته او امروز درباره درخواست از پارلمان برای بررسی مداخله نظامی احتمالی در سوریه تصمیم می‌گیرد.

-سخنگوی وزارت خارجه روسیه : اقدام نظامی خارجی علیه سوریه "پیامدهایی فاجعه‌بار" برای خاورمیانه و جامعه جهانی خواهد داشت. از شرکای آمریکایی خود و همه اعضای جامعه جهانی می‌خواهیم محتاطانه عمل کنند و قوانین بین‌المللی را مد نظر قرار دهند.

-عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران: مساله حمله شیمیایی بهانه‌ای برای آغاز جنگ علیه سوریه است. آمریکایی‌ها سیاست دوگانه‌ای درباره کشورها دارند و درحالی اکنون از وقوع حمله شیمیایی اظهار تاسف می‌کنند که در مقطع جنگ ایران و عراق، به صدام حسین برای انجام حملات شیمیایی کمک‌های اطلاعاتی داده‌اند.

-احمد رمضان، یکی از اعضای کمیته سیاسی "ائتلاف مخالفان سوریه": مخالفان حکومت سوریه پیش‌بینی می‌کنند ظرف چند روز آینده حمله‌ای نظامی علیه حکومت بشار اسد انجام شود.وی افزود: مخالفان درباره اهداف احتمالی به قدرت‌های غربی در این باره مشورت داده‌اند. وی افزود: زمان این حمله مشخص نیست اما می‌توان با قاطعیت از یک مداخله نظامی بین‌المللی سخن گفت.

-شورشیان افراطی حاضر در سوریه به افراد خود درباره تبعات حمله احتمالی آمریکا و متحدانش به سوریه هشدار دادند. آنها احتمال می‌دهند که در صورت وقوع حمله خارجی به سوریه، علاوه بر نیروهای حکومتی، آنها نیز هدف آمریکا و متحدانش قرار گیرند. در یکی از سایت‌های مرتبط با جبهه النصره، از گروه‌های مرتبط با القاعده، توصیه شده که اعضا از برگزاری جلسه‌های بزرگ خودداری کنند.

- باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در تعطیلات آخر هفته با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا مدت ۴۰ دقیقه گفتگوی تلفنی داشت و بعد از آن با رئیس جمهور فرانسه صحبت کرد.

-بی بی سی: تنها انگلیس و فرانسه در اروپا اراده و توانایی لازم برای شرکت در عملیات نظامی علیه سوریه را دارند.

-یکی از رهبران کردهای سوریه که به عنوان یکی از مخالفان حکومت سوریه در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد: نمی‌توان بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی تلقی کرد.

چهارشنبه 6 شهریور

-اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه: اقدام نظامی احتمالی در سوریه باید به تایید شورای امنیت سازمان ملل برسد. چنانچه ایالات متحده و یا روسیه سندی دارند که نشان می‌دهد چه کسی مسئول حمله شیمیایی در حومه دمشق بوده است، باید آن را در اختیار سازمان ملل و بازرسانش قرار دهند. فکر می‌کنم حقوق بین‌الملل در این باره کاملا روشن است. بنا به قوانین بین‌المللی اقدام نظامی باید پس از تصمیم شورای امنیت سازمان ملل انجام شود.

-معاون نخست وزیر روسیه در مطلبی در توییتر نوشت: غرب مانند میمونی نارنجک در دست وارد بازی با جهان اسلام شده است.

- "کومسومولسکایا پراودا"،یکی از پرخواننده‌ترین روزنامه‌های روسیه: حمله به سوریه می‌تواند به تکرار رویارویی خطرناک شرق و غرب، مانند ماجرای بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ منجر شود. اگر افرادی خوشبین در پنتاگون تصور می‌کنند که روسیه، همانگونه که در جریان حمله غرب به عراق و یوگوسلاوی روی داد، واکنش خود را به هشدار لفظی و ابراز خشم محدود می‌کند، باید بدانند که اشتباه کرده‌اند.

-باراک اوباما: اطمینان داریم حمله شیمیایی کار حکومت سوریه بوده است. درباره مداخله نظامی در سوریه هنوز تصمیمی نگرفته ایم. اوباما افزود: یک حمله "محدود" به عنوان "یک اخطار" در این باره، می‌تواند تاثیر مثبتی بر بحران سوریه بگذارد و جلوی استفاده از این تسلیحات را در آینده بگیرد. من همچنین به این نتیجه رسیده‌ام که مداخله نظامی مستقیم، مداخله در جنگ داخلی سوریه، به وضعیت کمکی نمی‌کند. این است که دستمان خیلی بسته بوده. هرچند از نظر دیپلماتیک، خیلی فعال بوده‌ایم.‏

-ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس: ما معتقدیم حتی بدون تایید شورای امنیت هم باید اقدامی علیه حکومت سوریه انجام شود. انگلیس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌برد تا این شورا مجوز "اقدامات لازم برای حفاظت از غیرنظامیان" در سوریه را صادر کند. هیگ افزود: بریتانیا تردیدی ندارد که حکومت سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است.

-بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، گفته است بازرسان سازمان ملل نمونه‌های ارزشمندی برای تحقیقات خود یافته‌اند و با قربانیان و شاهدان نیز گفت‌‌وگو کرده‌اند، اما آنها برای ادامه کارشان نیازمند زمان هستند.

پنج شنبه 7 شهریور:

-بی بی سی: عملیات نظامی فوری علیه سوریه محتمل به نظر نمی‌رسد. در حالیکه مقامات ارشد چند کشور غربی، به ویژه فرانسه، انگلیس و آمریکا، حکومت سوریه را به کاربرد اسلحه شیمیایی علیه غیرنظامیان آن کشور متهم کرده و وعده عملیات تنبیهی علیه امکانات نظامی آن کشور را داده‌اند، اقدام سریع در این مورد با مخالفت‌هایی در داخل و خارج این کشورها مواجه شد.

- پنج عضو دائم شورای امنیت - آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه - نتوانستند بر سر پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا برای واکنش نسبت به کاربرد اسلحه شیمیایی در سوریه به توافق برسند.

-روزنامه لبنانی السفیر: حمله به سوریه تقریباً قطعی شده و مسئله فقط این است که کی این حمله رخ می دهد. حال برای دیدن افق حمله، چشمها به تهران دوخته شده که آیا این حمله به جنگی منطقه ای بدل خواهد شد.

-بشار اسد: در مقابل هر حمله‌ای از خود دفاع می‌کنیم. تهدیدهای کشورهای غربی برای تجاوز مستقیم به سوریه تنها عزم سوریه را در پیروی از اصولش استوارتر خواهد کرد.

-دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در جلسه پارلمان این کشور، از نمایندگان خواست از طرح حمله به سوریه حمایت کنند با این حال او تایید کرد که اطلاعات حاکی از مقصربودن حکومت سوریه در استفاده از تسلیحات شیمایی "صد در صد قطعی" نیست. کامرون افزود: پیش‌نویسی که بریتانیا مطرح کرده، جانب طرفین درگیر در سوریه را نمی‌گیرد و به معنی اشغال خاک آن کشور و تغییر حکومت در سوریه نیست.بریتانیا تنها می‌خواهد مانع از استفاده مجدد تسلیحات شیمیایی شود.

-حزب کارگر بریتانیا، حزب مخالف دولت، اعلام کرده است که به طرح دولت بریتانیا برای مداخله نظامی در سوریه رای منفی خواهد داد.

-دبیرکل سازمان ملل: تحقیقات بازرسانمان در سوریه جمعه تمام می‌شود

-مجلس نمایندگان بریتانیا پنجشنبه شب پس از برگزاری جلسه ای علنی و شنیدن دلایل دولت و نظرات موافق و مخالف، به مشارکت در حمله نظامی به سوریه، رای منفی داد.

- فیلیپ هاموند وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرد این کشور در هیچ اقدام نظامی علیه سوریه مشارکت نخواهد کرد. این تصمیم پس از مخالفت پارلمان بریتانیا با مشارکت لندن در حمله نظامی به سوریه اتخاذ می شود.

-رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: رای‌ منفی پارلمان انگلیس به حمله نظامی علیه سوریه، نشان‌دهنده درک انگلیسی‌ها از خطرات اقدام نظامی است.

-نیویورک تایمز: مخالفت پارلمان انگلیس با حمایت از حمله احتمالی آمریکا به سوریه نشان دهنده تردیدها درباره ادعای واشنگتن درباره استفاده رژیم سوریه از سلاح های شیمیایی است.

-در پی رای منفی پارلمان بریتانیا به اقدام نظامی در سوریه در رای گیری اولیه، دیوید کامرون، نخست وزیر این کشور گفته است که تصمیم نمایندگان را نقض نخواهد کرد.

-خبرنگار بی بی سی عربی در دمشق: ساکنان دمشق ممکن است مضطرب باشند ولی نشانه های وحشت در آنها دیده نمی شود و کارهای روزانه خود را انجام می دهند. اداره های دولتی هم در حال انجام فعالیت معمول خود هستند.

جمعه 8 شهریور

-جان کری، وزیر خارجه آمریکا در پی رای منفی پارلمان بریتانیا به پیشنهاد دولت برای فراهم کردن زمینه مشارکت این کشور در عملیات نظامی علیه سوریه گفت: "ما نمی توانیم مسئول سیاست خارجی دیگران باشیم.

-فرانسوا اولاند: رای پارلمان بریتانیا بر اراده فرانسه علیه سوریه تاثیر ندارد

-با رای پارلمان بریتانیا و تردیدهای جدید در واشنگتن از اقدام شتاب زده، تا حدی جنب وجوش حمله نظامی به سوریه فروکش کرده است و خانم مرکل و مشاورانش تلاش می کنند تا راه مناسبی برای به تاخیرانداختن تصمیم متحدان غربی خود و در نتیجه عبور آلمان از انتخابات را پیدا کنند.

-گیدو وستر وله وزیر امور خارجه آلمان: آلمان در عملیات نظامی علیه سوریه شرکت نمی کند. دولت آلمان مصرانه خواهان آن است تا شورای امنیت سازمان ملل متحد به یک دیدگاه مشترک دست یابد و اینکه در حد امکان کار بازرسان به پایان خود برسد.

-جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ۱۴۲۹ نفر در حمله شیمیایی هفته گذشته نیروهای دولت سوریه در حومه دمشق کشته شده‌اند که از میان کشته شدگان ۴۲۶ نفر کودک بودند.

-باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا: در خصوص واکنش آمریکا به حمله شیمیایی هفته گذشته در سوریه تصمیم قطعی نگرفته ایم. واکنش ما به این حمله "اقدامی محدود" خواهد بود و آمریکا تعهد به اقدامات دراز مدت ندارد.

-زبیگنیو برژینسکی، سیاست‌شناس آمریکایی و مشاور امنیتی اسبق کاخ سفید ضمن انتقاد از پیشنهاد آمریکا برای حمله نظامی به سوریه اعلام کرد: واشنگتن را فاقد استراتژی روشن در منطقه است./دانا

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه