رونمایی از 2 رقم جدید گندم و یک رقم سویا در گلستان

زرین نامه: سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان از رونمایی دو رقم گندم و یک رقم سویا در هفته پژوهش خبر داد و گفت: میزان تولید این ارقام هفت تن در هکتار است.

به گزارش زرین نامه؛ مختار مهاجر اظهار داشت: ارقام جدید در نیمه دوم آذر سال‌جاری در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت البته نامگذاری ارقام جدید هنوز نهایی نشده و از طریق هیئت داوران صورت خواهد گرفت.

وی رسیدن به تولید پایدار را یکی از مهمترین اهداف ارائه ارقام جدید برشمرد و تصریح کرد: سال گذشته رقم سویای کتول برای کشاورزان گلستان معرفی شد به دلیل اینکه غلافبندی نامناسب این محصول یکی از معضلات اساسی به شمار می‎رفت.

اصلاح بذور یکی از وظایف اولویت‎دار سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی

سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان؛ روند پیشرفت بخش کشاورزی را مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران اتفاقات بزرگی در بخش کشاورزی مخصوصاً غلات رقم خورد در حالی که در زمان رژیم طاغوت تمام ژرم پلاست‎ها و بذور محصولات کشاورزی از خارج کشور تامین می‎شد.

مهاجر با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی واردات بذور گندم خارجی به کشور قطع شد، خاطرنشان کرد: محققان مرکز تحقیقات کشاورزی پس از آنکه مشاهده کردند میزان تولید به یک سوم کاهش پیدا کرد بر این باور بودند که می‎توانند در یک برنامه درازمدت تولید را نجات دهند و راهکارهای اساسی را شناسایی کنند.

وی ادامه داد: یکی از وظایف اولویت‎دار سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی بر مبنای اصلاح بذور موردنیاز کشور قرار گرفت و در طی 33 سال با توجه به سرمایه‎گذاری در زمینه نیروی انسانی و متخصصان زبده و نیز سرمایه‎گذاری در آزمایشگاه‎های بذر و نهال و ایستگاه‎های تحقیقاتی، با وجود مشکلات فراوان بعد از 15 سال کشور توانست بهترین بذور را پایه‎گذاری کند.

افزایش تولید در واحد سطح یکی از موفقیت‎های بخش کشاورزی است

سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه اصلاح نژاد بذور و غلات برای نخستین بار حداقل 15 سال به طول انجامید، اذعان کرد: متخصصان با رنج فراوان توانستند تولیدات خود را سال به سال افزایش دهند و بر اساس معایب و فواید انتخاب پایدار برای هدف درازمدت برنامه‎ریزی کنند به گونه‎ای که اکنون می‎توانیم در گلستان ادعا کنیم بذوری مقاوم به رنگ گندم، نماتد، ورس و برخی بیماری‎ها داریم.

مهاجر افزایش تولید در واحد سطح را از دیگر موفقیت‎های بخش کشاورزی برشمرد و بیان داشت: تلاش محققان و متخصصان بخش کشاورزی سبب شده تا اکنون در بخش کشاورزی به رتبه‎های خوب و قابل توجهی برسیم./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه