وزیر خارجه انگلیس: مشتاق جنگ با سوریه نیستیم

زرین نامه: وزیر خارجه انگلیس با تاکید بر اینکه لندن مشتاق اقدام نظامی علیه سوریه نیست گفت که استفاده از سلاح شیمیایی یک اقدام شیطانی است وما باید به هر شیوه ممکن در برابر آن بایستیم.

به گزارش زرین نامه؛ ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی سی تاکید کرد که آمریکا به روابط به اصطلاح ویژه با انگلیس به رغم رای منفی پارلمان به اقدام نظامی علیه سوریه" بسیار پایبند" است.

قرار است هیگ فردا (دوشنبه) با جان کری،‌ همتای آمریکایی خود در لندن دیدار کند.

هیگ گفت که مصمم است این تضمین را بدهد که انگلیس در جهان آینده نقش کمتری نخواهد داشت.

وی افزود: من درک می‌کنم که افکار عمومی در خصوص مداخله خارجی چندان راحت نیست اما این تضمین را می‌دهم که ما از عراق درس گرفتیم ما نباید به دنبال افتادن در مسیر جنگ‌ها در خاورمیانه باشیم. ما اکنون باید برای شیوه‌ای کاملا متفاوت تصمیم گیری کنیم.

هیگ تاکید کرد: ما دولتی نیستیم که برای اقدام نظامی اشتیاق داشته باشد اما انگلیس نباید علیه خودش اقدام کند.

وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد: انگلیس تاثیر مثبت و بزرگی در جهان دارد و ما باید اطمینان یابیم که این تاثیر حفظ خواهد شد. من همچون نخست وزیر مصمم هستم که نقش کشورمان در این راستا افول نکند. دولت تصمیم ندارد که بار دیگر برای یک رای گیری دیگر به مجلس عوام برود. البته اگر شرایط تغییرات اساسی داشته باشد همه به دنبال راه حل متفاوتی خواهند بود. با این حال وی تاکید کرد که هیچ تضمینی وجود ندارد که حزب کارگر نخواهد تصمیم فرصت طلبانه و حزب گرایانه دیگری برای مخالفت با طرح‌های دولت بگیرد.

هیگ گفت: مساله اساسی صلح و امنیت بین‌المللی است. مخالفان باید این مساله را در صدر امور قرار دهند. بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده آنها نخواهند رفتاری مشابه داشته باشند.

به گفته وزیر خارجه انگلیس بهترین راه برای لندن ارسال تجهیزات غیر کشنده برای ائتلاف ملی سوریه است.

وی گفت: رخدادهای بسیار وحشتناکی برای هر دو طرف درگیر در سوریه اتفاق افتاده است اما این بدان معنی نیست که همه در سوریه شیطان هستند. نظیر هر کشور دیگری میلیون‌ها تن از مردم در این کشور زندگی می‌کنند که فقط صلح، دموکراسی و آزدی می‌خواهند. ما باید اطمینان یابیم که آنها از بین نمی‌روند؛ که به آنها نقشی داده می‌شود، در غیر این صورت صلحی برای سوریه وجود نخواهد داشت. ما برای این مردم سلاح می‌فرستیم ما سلاح‌های کشنده ارسال نمی‌کنیم بلکه فقط تجهیزاتی که به نجات زندگی‌ها کمک کند به سوریه می‌فرستیم.

وزیر خارجه انگلیس در آستانه دیدارش با همتای آمریکایی خود گفت: آنها از رای پارلمان ما ناامید شدند اما ما یک دموکراسی هستیم و بنابراین به نتیجه آراء احترام می‌گذاریم. آمریکایی‌ها نیز این موضوع را کاملا می‌فهمند وبه آنچه که ما آن را روابط ویژه می‌نامیم پایبندند و این روابط ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تبادل اطلاعات در آینده بسیار گسترده‌تر خواهد شد./ایسنا

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه