تیغ تیز بیل ها بر جان مزارع فاضل آباد/ به مطالبات کشاورزان توجه شود

زرین نامه: اجرای یک پروژه ملی در محدوده فاضل آباد، تیغ تیز بیل های مکانیکی و بولدوزرها بر جان محصولات کشاورزان منطقه و دروی بی ثمر محصولات کشاورزی شده است.

به گزارش زرین نامه؛ طرح انتقال آب از شهرهای شرقی گرگان برای برخی کشاورزان محدوده این طرح دردسرساز و به قیمت خسارت به محصولات کشاورزی تمام شده است.

پروژه آبرسانی به شهر گرگان، پروژه ملی و مربوط به شرکت آب منطقه ای گلستان بوده و طبق قانون برای اجرای طرح باید اراضی محدوده طرح از کشاورزان منطقه خریداری تا نسبت به کانال کشی اقدام شود.

این درحالی است که بر اساس اعلام آب منطقه ای گلستان، اراضی محدوده طبق مقررات از کشاورزان خریداری و نسبت به پرداخت بخشی از وجه اقدام شده است.

در عین حال جمعی از کشاورزان معتقدند که تاکنون نسبت به پرداخت وجه اراضی که در محدوده طرح انتقال آب از فاضل آباد به گرگان قرار دارد، اقدامی نشده است.

همچنین به گفته برخی کشاورزان، اجرای عملیات لوله گذاری با هدف تامین آب شرب گرگان در این فصل از سال که مزارع زیر کشت محصولات از جمله سویا رفته اند، مناسب نیست.

دیلم یکی از مالکان مزرعه محدوده فاضل آباد در این زمینه گفت: متولیان امر قبل از این در اراضی محدوده فاضل اباد و محمدآباد چندین حلقه چاه حفر کرده اند که مردم هم جهت همکاری زمین در اختیارشان قرار دادند، ولی تاکنون نسبت به پرداخت مطالبات مردم اقدام نشده است.

سید عظیم موسوی دیگر کشاورز فاضل آبادی نیز با بیان اینکه اجرای عملیات لوله گذاری در مزارع برای انتقال آب در این فصل از سال به صلاح نبوده، تاکید کرد: باید در این زمنیه تجدید نظر شود.

تکلیف اراضی کشاورزان مشخص شود

وی اظهار داشت: همچنین باید تکلیف اراضی محدوده طرح برای اجرای طرح آبرسانی مشخص شود و دستگاه های متولی نسبت به پرداخت حق و حقوق زارعان اقدام کنند.


عیدی محمد کمر کشاورز فاضل آبادی که در روزهای گذشته بخشی از مزارع سویا اش تسطیح و کانال کشی شد، نیز گفت: از زمان حفر چاه زمین تحویل داده ام، اما هنوز مطالبات را دریافت نکرده ام.

حاج محمد دیلمی کشاورز محمدآبادی که در زمین استیجاری اقدام به کشت سویا کرده است، بیان داشت: باید متولیان انتقال آب پس از تعیین خسارت و پرداخت کامل وجه با توافق مالکان اقدام به اجرای طرح در داخل مزارع کنند.

وی افزود: با توجه به این که انتقال آب باعث تخلیه سفره های زیر زمینی منطقه می شود، لازم است آب منطقه ای در بعضی از چاه ها شیر فلکه جهت تامین آب مزارع اطراف در مواقع ضروری تعبیه کند.

حفر کانال بعد از برداشت محصول انجام شود

حسین حاجی آبادی مدیر جهاد کشاورزی علی آباد کتول نیز گفت: در صورت امکان متولیان امر باید حفر کانال را پس از جمع آوری محصول انجام دهند، همچنین اراضی باید با رضایت مردم و تامین خسارت از این حالت خارج شود.

حاجی آبادی با اشاره به این که متاسفانه اراضی کشاورزی  با اجرای طرح های این چنینی تغییر کاربری می دهند، بیان داشت: باید دستگاه های متولی به گونه ای عمل کنند، که اراضی کشاورزی از گردونه کشت و کار خارج نشوند.

حسینی مدیر اداره آب علی آباد کتول گفت: شبکه آبرسانی تنها مختص گرگان نیست ودر صورت لزوم برای شهرها و روستاهای مسیر هم استفاده خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس قوانین حقوقی حق و حقوق و خسارت های مالکین پرداخت می شود.

کار غیرقانونی در اجرای پروژه انجام نشده است

فرمانی مدیر روابط عمومی آب منطقه ای گلستان نیز در این پیگیری ها، درباره طرح آبرسانی گرگان و خط انتقال آب که از مزارع کشاورزان می گذرد، یادآور شد: این پروژه یک پروژه ملی است که طبق قانون و بر اساس مقررات درحال اجرا می باشد.

وی اظهار داشت: در اجرای این طرح به هیچ وجه کار غیر قانونی صورت نخواهد نگرفت و اراضی محدوده طرح طبق قانون و با رضایت مالکان خریداری شد و بخشی از مطالبات پرداخت شد و مابقی نیز در دست اجرا است.

وی عنوان کرد: تمام سعی بر این است که حقی از کشاورزان محترم منطقه ضایع نشود و کلیه اقدامات بر اساس قانون دردست اجراست.

به گزارش زرین نامه؛ کمبود آب در شهر گرگان از جمله مشکلاتی است که اهالی مرکز استان با آن مواجه هستند، از این رو اجرای طرح هایی نظیر آبرسانی و تامین آب شرب از مناطق مختلف حوزه گرگان در دستور کار متولیان قرار گرفته است.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه