آغاز کورس پاییزه اسبدوانی گلستان/پیستهایی که جان می گیرند!

کورس پاییزه اسبدوانی استان گلستان در مجموعه سوارکاری خراب و غیر استاندارد آق قلا آغاز شد.

به گزارش زرین نامه به نقل از مهر، درهفته اول این رقابتها که عصر جمعه برگزار شد، 74 راس اسب ورزشی در هفت دور به مسافت هزار متر طول به رقابت پرداختند و سرانجام 249 میلیون و 600 هزار ریال جایزه بین سوارکاران و مالکان اسبهای برتر توزیع شد.

در کورس اول اسبهای ورزشی پگاه با چابکسواری یایر جرجانی، آنالی با فیض الله رجال و مارال 39 با علی رجال، در کورس دوم اسبهای سکویا با یاسر جرجانی، آریاناز با نورمحمد بهادر و گورنر با متین آموت و در کورس سوم اسبهای گل قلاجق با نورمحمد بهادر، اسکوریت با مهران خجملی و شریکا با نادر صالح پور اول تا سوم شدند.

 

همچنین اسبهای ماکسیمای با یاسر جرجانی، عقاب کیا با کمال دالیجه عطاء و جهان تای با ابوطالب چاری زاده در کورس چهارم، اسبهای ورزشی گرگ سیور با چابکسواری یاسر جرجانی، شیر یلقی با قربان محمد اودک و آس گری با با متین آموت در کورس پنجم و اسبهای آسیا ون بوی با کمال دالیجه عطا، میس آسیا با ابوطالب چاری زاده و شین کیا با عبدالرحیم آرمیده برتر شدند.

در کورس هفتم نیز اسبهای ورزی اسی پورس با سوارکاری کمال دالیجه عطاء، امپراطور صحرا با فیض الله رجال و سلتیک با مهران خجملی اول تا سوم شدند.

حکیم ایگدری رئیس مجموعه سوراکاری گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کورس هفتم پدیده این دوره مسابقات بود که در آن اسب اسپی تورس با داشتن هشت سال سن و سن بالا نسبت به دیگر اسبها توانست به مقام قهرمانی دست یابد.

وی اظهار داشت: کورس اول این دوره مسابقه ویژه اسبهای ترکمن و سایر کورسها ویژه اسبهایی از نزاد دوخون بوده است.

به گزارش مهر، مسابقات سوارکاری پاییزه اسبدوانی گلستان درحالی آغاز شد که مجموعه های سوارکاری استان به دلیل فرسودگی نیاز شدید به مرمت دارند و پیشت های خراب و غیر استاندارد سلامت چابکسواران و اسبهای ورزشی را به خطر می اندازد.

رئیس مجموعه های سوارکاری گلستان در این زمینه با قدردانی از حضور و استقبال پرشور مردم از اولین مسابقه سواری پاییزه در آق قلا گفت: به دلیل نبود امکانات رفاهی در مجموعه سوارکاری شرمنده مردم هستیم.

ایگدری بیان داشت: به رغم نبود امکانات مناسب در مجموعه سوارکاری ، حضور مردم در این دوره مسابقه چشمگیر بود که نشان زا علاقه مردم به ورزش اسبدوانی دارد.

وی اظهار داشت: از مسئولان شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی استان می خواهیم تا نسبت به تجهیز و مرمت مجموعه های سوارکاری استان اقدام داشته باشد.

ایگدری گفت: وضعیت موجود مجموعه های سوارکاری بویژه رد آق قلا و بندرترکمن شایسته مردم فهیم و ورزش دوست استان و کشور نیست و تماشاگران مسابقات نیز تقاضای بهبود وضعیت مجموعه را دارند.

وی عنوان کرد: ما نیز مستاجر شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی هستیم و این شرکت باید نسبت به تجهیز و مرمت آن اقدام کند.

به گزارش مهر، گلستان سه مجموعه ورزشی دارد که کار بازسازی و مرمت مجموعه سوارکاری گنبدکاووس از چند ماه قبل آغاز شد و قرار است تا آذرماه به بهره برداری رسد.

نبود پیست های مناسب و استاندارد، سلامت چابکسوار و اسب های اصیل را به مخاطره می اندازد و هر سال شاهد آسیب سوارکاران و اسبهای ورزشی هستیم.

مجموعه سوارکاری گنبد کاووس در سال 1350 به دلیل عشق و علاقه فراوان مردم منطقه به اسب و اسبدوانی تاسیس شد و در آن زمان به عنوان بهترین مجموعه سوارکاری خاورمیانه به شمار می رفت.

تبدیل پیست خاکی فعلی به چمنی و یا ماسه ای با رعایت اصول زیرسازی، روشنایی و برق کشی مجموعه و ایجاد چند دکل پروژکتور در پیست به منظور برگزاری مسابقه در زیر نور در فصل گرم، حذف استطبل های فرسوده و قدیمی فعلی و احداث استطبل های سوله ای به همراه اتاق برای مربیان و چابکسواران از جمله نیازهاست.

حصارکشی دور محوطه به طول هفت هزار متر با آجر و سیمان به ارتفاع دو متر، حفر چاه عمیق به تعداد دو حلقه به روش روتاری به عمق 200 متر، مرمت و گسترش ساختمان تاسیسات قدیمی، احداث سرویس های بهداشتی موردنیاز، مرمت سیستم آبرسانی، احیا و ایجاد فضای سبز محوطه، خرید دپار و ماشین آلات ازدیگر نیازمندیهای پیست است./مهر