افزایش کشت برنج  در علی آبادکتول به قیمت کاهش سطح آب های زیر زمینی

زرین نامه: مسئله برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی در حالی برای اداره امور آب شهرستان علی آباد کتول به یک مشکل تبدیل شده که کشاورزان نیز پاسخ های حق به جانبانه ای در این زمینه دارند.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ در اين بين مسئولان جهاد کشاورزي و اداره منابع آب شهرستان علي آبادکتول نسبت به اين اقدام کشاورزان و شرايط فعلي ابراز نگراني کردند. اين در حالي است که کشاورزان نيز نسبت به اقدام خود دلايلي را اظهار داشته اند که ضرورت توجه مسئولان شهرستان و استان را مي طلبد.

پايگاه خبري – تحليلي زرين نامه در همين زمينه پيگير موضوع شده و آن را از زبان مسئولان و کشاورزان شهرستان علي آباد پيگيري کرده است.

به گزارش زرین نامه؛ حسین حاجی آبادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان علی آباد کتول در پاسخ به خبرنگار زرین نامه با بیان اینکه کشت شالی جزو الگوی کشت استان گلستان نیست، گفت: به سبب مصرف زياد آب ما نیز مخالف کاشت برنج در این شهرستان هستيم و نسبت به اين موضوع انتقاد داریم به همين دليل است که جهادکشاورزی علی آباد کتول تاکنون به غیر از نسق داران هیچ خدماتي به کشاورزان این شهرستان در خصوص کشت برنج ارائه نداده است.

وی در ادامه گفت: امسال در حدود 10 هزار هکتار برنج در اين شهرستان کشت شد که سهم نسق داران از اين ميزان فقط هزار هکتار بود، که رقم بسيار ناچيزي است.

حاجي آبادي افزايش بارندگي در سال 91، مکانيزه شدن مراحل کاشت،‌ داشت، برداشت و همچنين افزايش قیمت برنج در اين سال نسبت به سایر سایر محصولات کم آب طلب را مهمترين دليل توجه کشاورزان به کشت شالی (برنج) دانست و اظهار داشت: کشت برنج موجب آسیب رساني به بافت و ساختمان خاک و فشردگی لایه های مختلف آن شده و تسطیح زمین را از بین می برد.

وي ضمن درخواست از کشاورزان جهت کشت ساير محصولات کم آب طلب نظير سويا، ذرت و آفتابگران تصریح کرد: جهاد کشاورزی علی آباد کتول جهت تشویق و ترغيب کشاورزان به کشت محصولات کم آب طلب، حمایت هایی انجام داده است که از آن جمله مي توان به کاهش هزینه های تولید مانند مکانیزه کردن، مبارزه با آفات از طریق بیولوژیک، توزیع نهال های حمایتی و ارائه توصیه های فنی در مراحل کاشت، داشت و برداشت به کشاورزان اشاره کرد.

مدیر جهاد کشاورزی علی آباد همچنين افزود: خوشبختانه خرید محصولات رغیب برنج امسال نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته که امیدواریم زمینه ساز کاشت این محصولات و کاهش کشت برنج شود.

مُهر ممنوعيت کشت شالي در پروانه بهره وري از چاه ها

مهندس سید علی حسینی رییس اداره منابع آب شهرستان علی آباد کتول نیز در اين زمينه در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: در پروانه بهره برداری از چاه هاي آب زير زميني از حدود سال 74 به بعد، مُهر ممنوعیت کشت شالی (برنج) قید شده است.

وی خسارت هر مترمکعب اضافه برداشت بیش از تخصیص در نظرگرفته شده در پروانه بهره برداری چاه ها را براساس دستورالعمل و بخشنامه های منابع آب شهرستان را حدود 110 تومان عنوان کرد و افزود: هر هکتار کشت برنج موجب استفاده بیش از 19 هزار مترمکعب در نوار شمالی، 17 هزار مترمکعب در نوار میانی و 14 هزار مترمکعب در نوار جنوبی می شود که متاسفانه بعضی از کشاورزان با کشت شالی در سطوح بسیار زیاد برنج، ضربه بزرگی را به منابع آب زیر زمینی وارد می کنند.

حسيني همچين با اشاره به اطلاع رسانی به کشاورزان در خصوص سیانت از سفره های آب زیرزمینی خاطر نشان کرد: در سال های 87 و 88 کارگاه های آموزشی سیانت از آب های زیر زمینی با هدف آگاهي مردم در خصوص استفاده بهینه از سفره های آب زیرزمینی و اطلاع رسانی در خصوص کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی پایینتر برگزار شده است.

وی با اشاره به محدودیت سفره های آب زیر زمینی شیرین خاطر نشان کرد: پیش روی آب شور به سمت سفره های آب زیرزمینی شیرین به علت استحصال بیش از حد آب، موجب شوری آب های سمت جنوب شوری اراضی کشاورزی شهرستان می شود.

کشاورزان را نيز دريابيد

علیقلی ایمانی دبیر خانه ی کشاورز استان گلستان به عنوان نماينده کشاورزان با بیان اینکه کشاورزان نیز در مراجعات مکرر خود به خانه کشاورز تخلف خود را قبول دارند، اذعان داشت: کشاورزان هزینه بالای تولید محصولات کشاورزی، عدم قیمت گذاری مناسب سایر محصولات و عدم تامین هزینه های کشاورزان را از دلایل افزایش کشت برنج در منطقه اعلام کرده اند.

وی با اشاره به برآورد خسارت هر هکتار کشت برنج و مصرف بيش از میزان تعیین شده در پروانه بهرهبرداری چاه های آب زير زميني به مبلغ يک میلیون و 800 هزار تومان گفت: قیمت بالای خرید برنج نسبت به سایر محصولات کم آب طلب، موجب روی آوردن کشاورزان منطقه به کشت برنج و استفاده غیر مجاز از سفره های آب های زیر زمینی شده است.

ایمانی خاطر نشان کرد: حمایت جهاد کشاورزی در زمینه تجهیز مزارع به آبیاری تحت فشار و مکانیزه و افزایش قیمت محصولات رقیب یقیناً موجب افزایش کشت آن محصولات و کاهش کشت برنج در منطقه خواهد شد.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه