گرمای کلافه‎کننده گلستانی‎ها را غافلگیر کرده / احتمال بارش برف از یکشنبه

زرین نامه: در این روزها که برگ‌های زرد خزان در گلستان خودنمایی می‎کنند و بر حسب ذات و تجربه، این فصل در این اوقات باید تداعی‎کننده سوز سرما باشد، گرمایی کلافه‎کننده گلستانی‎ها را غافلگیر کرده است.

به گزارش زرین نامه؛ به نظر می‎رسد، دمای بالای 40 درجه آن هم در این اوقات از فصل پاییز، شهروندان گرگانی را ناچار کرده تا کمتر در خیابان تردد کنند، اما به ‎هر حال زندگی در این شهر با وجود این گرمای آزاردهنده همچنان جریان دارد و مانع از کسب و کار نیست.

یک شهروند گرگانی با اشاره به گرمای بالای امروز گرگان گفت: این شدت گرما آن‎ هم در این فصل، سابقه نداشته و تصور می‎کنم نمی‎تواند یک پدیده طبیعی و عادی باشد.

احتمال بروز تغییرات جوی در استان بعد از گرمای شدید گلستان

یوسف‎علی مسعودی اظهار داشت: هرساله این موقع آب و هوای گلستان خودش را با بارش باران و سرمای پرسوز نشان می‎داد، اما حالا گرمایی را حس می‎کنیم که در تابستان به این شدت نبوده است.

وی ادامه داد: این تغییرات جوی احتمالا اوضاع جوی، دیگری را به دنبال خواهد داشت ولی امیدوارم زلزله نباشد.

یکی شهروند کلاله ای نیز با بی‎نظیر خواندن گرمای استان در این ایام اذعان داشت: به نظر می‎رسد زمان این گرمای طاقت‎فرسا طولانی نباشد.

محمد بکی‎زاده تصریح کرد: امیدوارم پیامد این دمای بالا، رویدادی چون بارندگی رگباری نباشد، چرا که ممکن است خساراتی را متوجه استان و به ویژه این شهرستان کند.

وی یادآور شد: تجربه می‎گوید، دمای غیرمتعارفی همچون این افزایش دما، ممکن است حادثه‎ای را در پی داشته باشد، هرچند امیدوارم این‎بار خلاف بارهای گذشته، شاهد چنین حادثه‎ای نباشیم.

از مغازه‎داری که در حوالی بازار سنتی نعلبندان مغازه دارد، از وضعیت آب و هوا پرسیده می‎شود، محمد ابری با بی‎سابقه خواندن دمای گرگان اظهار داشت: سالها است که در گرگان زندگی می‎کنم اما چنین گرمایی را آن هم در این فصل، مشاهده نکرده‎ام.

وی ادامه داد: این گرما تاثیر چندانی در بازار نداشته ولی امیدوارم که به درازا نکشد، چرا که ممکن است این گرما موجب فساد زودتر محصولاتی شود که عرضه می‎کنیم.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به اخطاریه‎های این اداره کل طی روزهای اخیر گفت: طبق این گزارش‎ها، چنین گرمایی در استان پیش‎بینی می‎شد و البته زودگذر خواهد بود.

قاسم سمیعی خاطرنشان کرد: براساس همین گزارش از صبح فردا، هوای استان با وزش شدید باد گرم دوباره دچار تغییر می‎شود و از عصر با افزایش ابر، بارندگی و سرمای محسوسی، استان را تحت‎تاثیر خود قرار می‎دهد.

دمای 42 درجه‎ای در کلاله

وی با اشاره به این موضوع که اکنون دمای گرگان حدود 40 درجه سانتی‎گراد است، تصریح کرد: براساس پیش‎بینی هواشناسی، به نظر می‎رسد برخی نقاط استان از جمله شهرستان کلاله، دمای 42 درجه یا حتی بالاتر از آن را تجربه کنند.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان اضافه کرد: در این شرایط تنها نگرانی ما وضعیت جنگل‎های استان است که امیدوارم این گرمای کم‎سابقه در این فصل، منجر به آتش‎سوزی در این عرصه‎ها نشود.

آماده‎باش نیروهای منابع طبیعی در سطح جنگل‎های گلستان

سمیعی ادامه داد: اکنون نیروهای منابع طبیعی استان آماده‎باش هستند و دایم عرصه‎های ‎طبیعی استان، به ویژه جنگل‎ها را رصد می‎کنند.

وی با اشاره به رطوبت 30 درصدی استان افزود: این رطوبت پایین بر خلاف تابستان تا حدودی تحمل گرما را آسان ساخته است.

کاهش 20 درجه‎ای دمای گلستان از روز یکشنبه هفته جاری

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آخرین وضعیت آب و هوایی استان یادآور شد: براساس گزارش هواشناسی استان و سازمان مدیریت بحران کشور از فردا یکشنبه دمای هوای استان بین 15 تا 20 درجه سانتی‎گراد کاهش خواهد یافت.

قاسم سمیعی اظهار داشت: این تغییرات جوی به دلیل نفوذ یک توده هوای سرد و بارش باران در گلستان روی خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: برآیند این تغییرات جوی علاوه بر کاهش دما، افزایش ابر، بارندگی توام با رگبار و رعد و برق خواهد بود.

سمیعی تصریح کرد: این سامانه ناپایدار تا اواخر روز دوشنبه 29 مهر ماه در استان گلستان فعال خواهد بود و سپس استان به تدریج، آسمانی صاف تا قسمتی ابری را تجربه خواهد کرد.

وی یادآور شد: طی این مدت به علت ریزش برف در ارتفاعات و وقوع یخبندان و مه، اختلال در تردد جاده‎ای معابر کوهستانی استان، دور از انتظار نیست.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان اضافه کرد: انتظار می‎رود با خروج سامانه بارشی از اواخر روز سه شنبه هفته آینده، وضعیت جوی استان به شرایط عادی و ثابت ماندن دما بازگردد.

وی توصیه کرد: با توجه به تغییرات جوی و کاهش دما، کشاورزان، محصولات خود را در مناطق مرتفع سردسیر برداشت کنند.

وی متذکر شد: کندو داران گلستانی نیز بهتر است که کندوهای زنبور عسل را از مناطق کوهپایه‎ای به مناطق گرم‎تر انتقال دهند.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آمادگی دستگاه‌های اجرایی استان برای مواجهه با حوادث احتمالی متذکر شد: در اخطاریه و اطلاعیه‌های ارسالی بر آمادگی تمامی دستگاه‌های عملیاتی، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها برای آمادگی لازم و مواجهه با حوادث احتمالی تأکید می‌شود.

سمیعی تصریح کرد: هماهنگی و تعامل مناسبی بین دستگاه‌های اجرایی و امدادی استان جریان دارد و انتظار می‌رود با وجود این تعامل، مشکلی در این شرایط حادث نشود.

هوای گرگان هم‌اکنون صاف و دمای هوا نیز بین 38 تا40 درجه سانتی‎گراد با 30 درجه رطوبت متغیر است.

استان گلستان با جمعیتی حدود یک میلیون و800 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد و به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی، این استان هرساله شاهد حوادث و بلایای متعدد طبیعی از جمله زلزله، سیل و آتش‎سوزی جنگل‎ها است./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه