کاخ رضاخانی در خوش ییلاق استان گلستان، خانه جهانگرد می شود

زرین نامه: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: بنای «کاخ رضاخانی» در جوار روستای خوش ییلاق از توابع شهرستان آزادشهر در محور آزادشهر- شاهرود، به عنوان دومین خانه جهانگرد استان گلستان، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

به گزارش زرین نامه به نقل از روابط عمومی این اداره کل قربان عباسی با اشاره به اینکه این بنا تملک شده است افزود: پس از اتمام عملیات مرمت و تجهیز، براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در نظر است دومین خانه جهانگرد این استان در این بنای تاریخی،آغاز به کار کند.

وی ادامه داد: اولین خانه جهانگرد استان گلستان، در پایگاه اطلاع رسانی نوکنده راه اندازی شده و این خانه کمک خواهد کرد تاجاذبه‌ها و امکانات استان گلستان به گردشگران بيشتر و بهتر معرفي شود.

عباسی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت تشکیل خانه جهانگرد دراستان گلستان و ضرورت ساماندهی فعالیت های گردشگری این استان، خانه جهانگردي استان گلستان از ظرفيت انجمن‌هاي دانشجويي براي معرفي استان به گردشگران استفاده مي‌کند و پکيج‌هاي معرفي استان مانند cd و بروشور دراین خانه به مسافران ارائه می شود.

وی با ذکر اینکه بنای کاخ رضاخانی در خوش ییلاق متعلق به دوره پهلوی است که به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار می گرفته، یاد آور شد : این بنا دارای مساحتی بالغ بر 250 مترمربع با پوشش سقف شیروانی از جنس حلب دریک طبقه درجهت شمالی جنوبی و برروی تپه ای(تپه خوش ییلاق) به ارتفاع حدوداً 8 متری ازسطح خیابان احداث شده است.

عباسی با اشاره به اینکه تپه خوش ییلاق با شماره 8663 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و قدمت آن به هزاره اول برمی گردد، اذعان داشت: مصالح به کار رفته درکاخ رضاخانی شامل چوب،آجر،گل آهک، سیمان، حلب می باشد و سازه بنا از جنس آجر است و درپوشش سقف بنا ازچوب استفاده شده و این بنا دارای تزئینات گچی و آهکی در ستون ها و سرستون ها می باشد.

وی درپایان تصریح کرد: قسمتی از این بنا(سقف، ستون های چوبی وتخته کوبی کف) درسال 86 و 87 با اعتبار 250 میلیون ریال مرمت شده و مرمت وتجهیز این بنا و راه اندازی دومین خانه جهانگرد استان در این بنا نیز از برنامه های این اداره کل می باشد.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه