حریق پارک ملی گلستان مهار شد / افزایش خطرپذیری جنگل‎ها با گرمای 42 درجه‎ای گلستان

زرین نامه: مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: با تلاش به‎ موقع نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست استان، حریق منطقه پارک ملی گلستان به طور کامل مهار شد.

به گزارش زرین نامه؛ قاسم سمیعی پیش از ظهر امروز در جلسه کارگروه شورای بحران استان گلستان اظهار داشت: این آتش‎سوزی از ساعت 14:00 عصر دیروز شنبه آغاز شده بود که با توجه به اقدامات نیروهای مستقر، امروز صبح به طور کامل اطفاء شد.

با گرمای 42 درجه‎ای خطرپذیری جنگل‎های گلستان افزایش یافته است

وی خاطرنشان کرد: براساس گزارش‎های رسیده، این آتش‎سوزی بیشتر در سطح زمین و علف‎زارهای منطقه اتفاق افتاده و با اقدام به موقع از انتشار آن به دامنه وسیع جنگلی جلوگیری شده است.

سمیعی با اشاره به گرمای بی‎سابقه گلستان طی دو روز گذشته اذعان داشت: با توجه به افزایش 42 درجه‎ای دما، در روز گذشته انتظار می‎رفت که جنگل‎های استان با کوچک‎ترین آتش‎سوزی در دامن طبیعت دچار حریق جدی شوند.

سهل‎انگاری انسانی عامل اصلی آتش سوزی‎های اخیر در عرصه منابع طبیعی گلستان

‎ وی ادامه داد: احتمالا این آتش‎سوزی بر اثر سهل‎انگاری افرادی که در این پارک تردد می‎کنند، رخ داده و با توجه به خشکسالی‎ و گرمای اخیر استان، شرایط برای توسعه حریق مهیا شده است.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان از مسافران و افرادی که در جنگل‎های استان تردد می‎کنند درخواست کرد: در این اوقات از سال ضمن رعایت نکات ایمنی از برافروختن آتش در جنگل‎ها، حریم جاده‎ها و تفرج‎گاه‎ها خودداری کنند.

حضور نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست گلستان در منطقه پارک ملی

سمیعی متذکر شد: هم اکنون نیروهای اطفای حریق محیط زیست در منطقه پارک ملی گلستان حضور دارند، تا مانع از هرگونه حریق احتمالی شوند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه از اواخر امروز بعد از ظهر با ابرناکی هوا، بارش باران و کاهش دما خطرپذیری حریق جنگل‎های استان کاهش خواهد یافت.

سمیعی با اشاره به حریق جنگل‎های استان طی سال‌های اخیر تصریح کرد: برای کاهش حریق، علاوه بر عوامل طبیعی برنامه‎های پیشگیری، آموزش و تجهیز نیروهای منابع طبیعی استان و حضور به موقع آنان در زمان بروز هر حریق موثر است.

وی با اشاره به نقش مردم در پیشگیری و مقابله با حریق در عرصه منابع طبیعی ادامه داد: طی سال‎های اخیر آموزش مردمان ساکن در حواشی جنگل‎های استان از برنامه‎های مهم دستگاه‎های ذیربط بوده است.

نقش رسانه‎ها در کاهش اثرات بلایای طبیعی

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان یادآور شد: در این مدت گزارشات به موقع مردمی و اطلاع‎رسانی سریع آنان به مرکز اطلاعات منابع طبیعی موجب شد تا از بروز حریق‎های گسترده جلوگیری شده و در همان لحظات اولیه آتش‎سوزی ها مهار شود.

سمیعی با تاکید بر نقش رسانه‎ها به ویژه صدا و سیما در کاهش آتش‎سوزی جنگل‎ها خاطرنشان کرد: آموزش فراگیر مردم در تمامی حوادث مرتبط با بلایای طبیعی به ویژه این عرصه با همت همه رسانه‎های جمعی به ویژه صدا و سیما میسر است.

وی تصریح کرد: موضوع حفاظت از منابع طبیعی تنها وظیفه یک دستگاه خاص نیست، بلکه علاوه بر دستگاه‎های اجرایی همه مردم باید این موضوع را جدی گرفته و در حفظ و صیانت از این سرمایه ملی برای نسل‎های بعد کوشا باشند.

استان گلستان با جمعیتی حدود یک میلیون و 800 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد و به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی، این استان هر ساله شاهد حوادث و بلایای متعدد طبیعی از جمله زلزله، سیل و آتش‎سوزی جنگل‎ها است./فارس