سازمان‏های آماری متخصصان قوی ندارند

زرین نامه: نماینده انجمن آمار ایران در استان گلستان با گرامیداشت هفته آمار گفت: متاسفانه سازمان‏های آماری متخصص قوی ندارند، به همین دلیل نتایج آماری متفاوت در اختیار مردم قرار می‏گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه؛ منوچهر بابانژاد صبح امروز در جمع کارشناسان آمار دستگاه‎های اجرایی استان گلستان اظهار داشت: هر کدام از این سازمان‏ها براساس دیدگاه‏های خود آمار و تحلیل‏های آماری ارائه می‏دهند.

وی افزود: دیوان محاسبات کشور، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، مرکز آمار و بانک مرکزی سازمان‏های متولی آمار هستند که به صورت موازی کار می‏کنند.

نماینده انجمن آمار ایران در استان گلستان دلایل دیگر متفاوت بودن نتایج آماری در کشور را به روز نبودن سیستم‏های نرم‏افزاری، کارآیی بالای این نرم‏افزارها در نهادهای آماری و مستقل بودن این نهادها از یکدیگر برشمرد.

بابانژاد پیشنهاد داد: برای به واقعیت رساندن نتایج آماری، فقط یک نهاد آن هم مرکز آمار متولی جمع‏آوری اطلاعات و آمار شود و حتی فراتر از آن یک نهاد غیردولتی منصف و متعهد مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد.

به گفته وی، علم آمار به دو گونه اعداد و ارقام حقیقی موجود و روش‏های تحلیل آماری تعریف می‏شود که در بعضی از کشورها از جمله ایران به معنای اول آن توجه می‏شود.

نماینده انجمن آمار ایران در استان گلستان تصریح کرد: اگر آمار را فقط آمار و ارقام حقیقی موجود بدانیم نگاه ما به آن صرفا ابزاری است در حالی که آمار فقط این نیست.

بابانژاد با تاکید بر اینکه ماهیت و ذات آمار، روش تجزیه و تحلیل داده‏هاست، اضافه کرد: این دو معنی جدا از یکدیگر نیستند، بنابراین باید به این دو معنی توجه همزمان شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم نسبت به آمارها تردید دارند، گفت: مسئولان بیش از مردم تمایل به ارائه آمار دارند، بنابراین باید مراقب باشند آمار دقیق و واقعی ارائه دهند./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه