نوسازی و به‎روزرسانی تجهیزات اطفای حریق باید در راس برنامه‎ها باشد

زرین نامه: مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: به‎روزسازی و نوسازی تجهیزات اطفای حریق باید در راس برنامه‌ دستگاه‎های متولی این بخش قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه؛ قاسم سمیعی پیش از ظهر امروز در جلسه کارگروه اطفای حریق استان گلستان اظهار داشت: دستگاه‎های عملیاتی استان باید تلاش کنند کمبودهای موجود خود را در حوزه پیشگیری و مقابله به دستگاه‎های کشوری خود منعکس کنند تا برای تامین اعتبار و تامین امکانات از آن مراکز تدبیری شود.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت بحران استان نیز تلاش خواهد کرد به نوبه خود و برحسب وظایف قانونی، چنانچه اعتباری را مرتبط با موضوعات حوادثی دریافت کند، بخشی از آن را به این حوزه اختصاص دهد.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان با تاکید بر آموزش به عنوان مهمترین روش برای برخورد با حوادث قهری طبیعی اذعان داشت: این آموزش باید با هدف تربیت افراد علاقه‎مند، کارآزموده و آشنا به نحوه مقابله با حریق در عرصه‎های منابع طبیعی باشد.

وی اضافه کرد: این نیروهای ماهر و متخصص باید همیشه آماده باشند تا در شرایط پیش و حین وقوع حریق با تجاربی که به دست آورده‎اند، بهترین عملکرد را در مقابله با این‎چنین حوادثی از خود بروز دهند.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان ادامه داد: دامنه این آموزش باید از یک یا دو دستگاه استانی فراتر رود و با انجام زون‎بندی خاص، دستگاه‎های عملیاتی دیگر و حتی عموم مردم را نیز در بر بگیرد.

سمیعی با‎ تاکید بر تعامل دستگاه‎های عملیاتی استان در زمان بحران یادآور شد: طبق قانون همه این دستگاه‎ها موظف هستند در زمان وقوع بحران امکانات خود اعم از نیرو و ماشین‎آلات را به مناطق بحرانی اعزام کنند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تعامل مناسبی بین دستگاه‎های عملیاتی استان در چهار چرخه مدیریت بحران وجود دارد که امیدوارم تعامل موجود بیش از گذشته تقویت شود.

سمیعی با اشاره به «طرح جامع اطفای حریق» در کشور و لزوم اجرای آن گفت: در این طرح وظایف دستگاه‎های اجرایی و عضو کارگروه تخصصی اطفای حریق استان‎ها برای پیشگیری و مقابله با حریق جنگل‌ها و منابع طبیعی در سطح کشور مشخص شده است.

لزوم اجرای طرح جامع اطفای حریق در سطح کشور

به گفته وی، این طرح به همت کارگروه کشوری اطفای حریق مرکب از سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان حفاظت محیط زیست کشور و ادارات کل مدیریت بحران استان‌هایی که عضو این کارگروه تخصصی هستند تهیه و تنظیم شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان تصریح کرد: این طرح به دنبال برنامه‎ریزی برای جلوگیری و کاهش اثرات خسارات ناشی از حریق در جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور و حفظ و صیانت از آثار و ذخایر منابع ملی است.

سمیعی با تاکید بر اهمیت آموزش و طرح‎های پیشگیرانه در حوزه منابع طبیعی تصریح کرد: علاوه بر برنامه‎های پیشگیری، آموزش و تجهیز نیروهای منابع طبیعی استان و حضور به موقع آنان در زمان حادثه به کاهش حریق کمک می‎کند.

وی با اشاره به نقش مردم در پیشگیری و مقابله با حریق در عرصه منابع طبیعی ادامه داد: طی سال‎های اخیر آموزش مردمان ساکن در حواشی جنگل‎های استان از برنامه‎های مهم دستگاه‎های ذیربط بوده است.

سمیعی یادآور شد: در این مدت گزارشات به موقع مردمی و اطلاع‎رسانی سریع آنان به مرکز اطلاعات منابع طبیعی موجب شد تا از بروز حریق‎های گسترده جلوگیری شده و در همان لحظات اولیه آتش سوزی‎ها مهار شود.

وی با تاکید بر نقش رسانه‎ها به ویژه صدا و سیما در کاهش آتش‎سوزی جنگل‎ها خاطرنشان کرد: آموزش فراگیر مردم در تمامی حوادث مرتبط با بلایای طبیعی به ویژه این عرصه با همت همه رسانه‎های جمعی به ویژه صدا و سیما میسر است.

سمیعی تصریح کرد: موضوع حفاظت از منابع طبیعی تنها وظیفه یک دستگاه خاص نیست بلکه علاوه بر دستگاه‎های اجرایی همه مردم باید این موضوع را جدی گرفته و در حفظ و صیانت از این سرمایه ملی برای نسل‎های بعد کوشا باشند./فارس