آمریکا؛ در مسیر تعامل یا تقابل با ایران؟

زرین نامه: درحالی که به نظر می‌رسید آمریکا به عنوان یکی از اعضای ۱+۵ از نتیجه مذاکرات ژنو خشنود است و قصد دارد مسیر گفت‌وگوها را هموار سازد اما واشنگتن به ناگاه موضع متفاوتی در پیش گرفت که ظاهراً تحت تاثیر لابی‌های اسرائیلی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه؛ «شفاف‌سازی»، کلیدی‌ترین و پر کاربردترین واژه‌ای است که سیاستمداران و نظامیان آمریکایی، هر بار درباره برنامه هسته‌ای ایران سخن می‌گویند، از آن استفاده می‌کنند و از تهران می‌خواهند بر سر مسئله هسته‌ای خود شفافیت به خرج دهد. اما اکنون، با توجه به آغاز دور تازه گفت‌وگوها میان تیم جدید هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱، نوبت خود آنهاست که «شفاف‌سازی» کنند که موضع واقعی آنها در قبال فعالیت‌های اتمی ایران چیست و از مذاکره با تهران به دنبال رسیدن به کدام نتیجه هستند.

هر چند، طی یک دهه گذشته، روشن و مشخص بودن اهداف آمریکایی‌ها حائز اهمیت بوده، اما در برهه کنونی، با توجه به رویکرد تازه تیم جدید هسته‌ای ایران و همچنین با توجه به پایان مثبت دو دور نخست مذاکرات میان ایران و ۱+۵ در نیویورک و سپس ژنو، شفافیت آمریکایی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه این موضوع به تبیین دورنمای مذاکرات کمک شایانی خواهد کرد.

اما ظاهرا قرار نیست این انتظارِ به‌جای طرف ایرانی برآورده شود زیرا، این بار هم مقامات آمریکایی به رویکرد «یکی به نعل، یکی به میخ» روی آورده‌اند. شاهد این مدعا، تلاش دولت باراک اوباما در روزهای اخیر بود که تمامی توان خود را به کار گرفت تا نمایندگان کنگره را متقاعد کند، از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران صرفنظر کنند. در این میان هم، به طور مشخص، وندی شرمن، رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گروه ۱+۵، بعد از پایان مذاکرات ژنو، از نمایندگان کنگره آمریکا خواست تا در تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران قدری تامل کنند و اجازه دهند، مذاکرات پیش رود.

اما همین فرد، چند روز مانده به برگزاری دور بعدی مذاکرات در ژنو، با شبکه ۱۰ اسرائیل مصاحبه کرده و گفته: « آمریکا هیچ گونه پیشنهادی برای کاهش تحریم‌ها به ایران ارائه نکرده و هیچ تحریمی را نیز لغو نمی‌کنیم»!

او به همین حد بسنده نکرده و در بخش دیگری از سخنان خود کوشیده خیال اسرائیلی‌ها را از بابت مذاکرات آسوده کند، از این رو، تاکید کرده: «منافع امنیتی اسرائیل در حین فرایند مذاکرات با ایران نادیده گرفته نمی‌شود».

علاوه بر شرمن، «لئون پانتا»،‌ وزیر دفاع سابق و همچنین رئیس سابق سیا در سخنرانی در یکصدمین نشست سالانه اتحادیه ضد افترا، اظهار داشت: «در حالیکه آمریکا تحریم‌های بی‌سابقه‌ای علیه ایران تحمیل کرده و به تهران فشار وارد کرده، بسیار محتمل است، واشنگتن برای پشتیبانی از سیاست خود مجبور به استفاده از نیروی نظامی شود».

او همچنین افزود: «آمریکا باید در زمان مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران شک و تردید خود را حفظ کند». پانتا نیز همچون شرمن کوشید با بیان این عبارت که «واشنگتن هیچ دوست و هیچ همپیمانی بهتر از اسرائیل در جهان ندارد»، به اسرائیلی‌ها دلگرمی دهد.

اینکه چرا آمریکایی‌ها در آستانه برگزاری دور سوم مذاکرات ایران و ۱+۵ به بیان چنین مواضع متضادی روی آورده‌اند، قطعا دلایل مختلفی دارد و می‌توان گمانه‌های متعددی درباره آن بیان کرد اما بهترین و دقیق‌ترین تحلیل‌ها در این زمینه را بهتر است در خود رسانه‌های آمریکایی جست‌وجو کرد.

پایگاه خبری «ولترنت» در مطلبی در این باره نوشت: «دور اول مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو، بدون تهمت متقابل برگزار شد و با ارزیابی خوشبینانه دو طرف به پایان رسید. دقیقاً‌ به دلیل واکنش مطلوب اولیه در بین شرکت‌کنندگان در این مذاکره بود که تل‌آویو تبلیغات منفی خود علیه ایران را آغاز کرد و سازمان‌های اسرائیل در کنگره آمریکا، رسانه‌ها و واحدهای اجرایی تلاش کردند تا فرایند صلح را تضعیف کنند».

این پایگاه تحلیلی به نفوذ لابی‌های اسرائیلی در آمریکا اشاره کرد و نوشت: « آمریکا تحت فشارهای اسرائیل اعلام کرد، در صورت شکست مذاکرات گزینه نظامی می‌تواند فعال شود که این مسئله موجب حملات موشکی و کمپین بمباران ۷۶ میلیون ایرانی برای تخریب دولت و اقتصاد آنها می‌شود».

ولترنت ضمن تأکید ویژه بر قدرت صهیونیست‌ها در کنگره آمریکا ادامه داد: «در حالیکه آمریکا و کشورهای دیگر گروه ۱+۵ در تلاشند با ایران مذاکره کنند، اما با موانع زیادی برای غلبه بر قدرت اسرائیل در کنگره آمریکا روبرو هستند. در واقع، در دهه‌های گذشته، سازمان‌های اسرائیلی توانسته‌اند حمایت اکثریت گسترده کنگره را خریداری کنند و آنها را به خود وفادار کنند و به آنها آموزش دهند که سیگنال‌ها و حرف و حدیث‌های‌ جنگ‌طلبان تل‌آویو را به رسمیت بشناسند و از آنها اطاعت کنند».

طبق تحلیل این پایگاه خبری، «محور جنگ» خسارات شدیدی بر جهان وارد آورده است که موجب مرگ میلیون‌ها نفر در جنگ‌های آمریکا در خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و آفریقای شمالی شده است. اگر کنگره تحت کنترل ساختار قدرت صهیونیست‌ها (ZPC)، یک مرتبه دیگر در تخریب مذاکرات بین آمریکا و ایران از طریق قطعنامه‌های جدید جنگی موفق شود، مردم آمریکا مجبورند هزینه‌های جانی و مالی زیادی را بپردازند.

ولترنت در پایان نتیجه‌گیری کرد: «مردم آمریکا به رهبران سیاسی واقعی و شجاع نیاز دارند که بتوانند فساد و فاسدان را از بین ببرند و اعضای منتخب مجلس نمایندگان و سنا را وادار کنند که نماینده منافع مردم آمریکا باشند».

با کنار هم قرار دادن این موضع‌گیری‌ها و تحلیل‌ها می‌توان این‌ گونه نتیجه‌گیری کرد که با توجه به نفوذ بالای لابی‌های اسرائیلی، لغو تحریم‌های آمریکا در آینده نزدیک بعید به نظر می‌رسد و آنها کماکان قصد دارند از موضع بالا و با استفاده از زبان زور در مسیر حل مسئله هسته‌ای ایران گام بردارند؛ مسیری که قطعا با توجه به مواضع طرف ایرانی و قاطعیت آنها در دفاع از حقوق اتمی ملت ایران، بار دیگر به بن‌بست خواهد رسید چراکه برداشتن گام‌های همزمان و متقابل، مهمترین شرطی است که تهران، وجود آن را برای ادامه مذاکرات و موفقیت آن لازم و ضروری قلمداد می‌کند./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه