بررسی روند اجرایی پروژه آبرسانی به شهر گرگان – بخش اول

زرین نامه: کمبود آب شرب شهر گرگان از سال‌های گذشته یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان استانی به ویژه شرکت آب منطقه‌ای گلستان بود و این مساله در جلسات مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه؛ در گزارش ذیل روند اجرایی شدن پروژه آبرسانی به گرگان از فاضل آباد را مورد بررسی قرار داده است.

طرح بلند مدت این پروژه 25 ساله است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در این رابطه گفت: براساس مطالعات انجام شده، طرح آبرسانی به شهر گرگان در قالب سه طرح کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت (25 ساله از 1395 تا 1420) تدوین شده است.

ایرج حیدریان افزود: در طرح کوتاه مدت به صورت فوری، تامین و انتقال آب شرب به میزان 600 لیتر بر ثانیه از محورهای سیاهتلو 150 لیتر، والش‌آباد 200 لیتر، فاضل آباد 200 لیتر و شصت کلاته 50 لیتر بر ثانیه صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در طرح فوری و اضطراری، حفر و تجهیز 73 حلقه چاه آب، 185 کیلومتر خطوط جمع‌آوری و انتقال و نیز ساخت 112 هزار مترمکعب مخزن در دستورکار قرار گرفت که تا کنون 64 حلقه چاه آب حفر و 56 حلقه نیز تجهیز شدند.

151 کیلومتر خطوط جمع‌آوری و انتقال آب اجرا شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان تصریح کرد: تاکنون 153 کیلومتر لوله برای اجرای خطوط جمع‌آوری و انتقال خریداری شد که 151 کیلومتر آن اجرا شده است.

حیدریان اظهار داشت: تاکنون ساخت 47 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب به اتمام رسیده و در حال بهره‌برداری است و 22 هزار متر مکعب دیگر در حال ساخت می باشد.

وی با بیان اینکه نیاز آبی گرگان در سال 1392، یک هزار و 590 لیتر بر ثانیه در نقطه پیک مصرف است، خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از تاسیسات ایجاد شده در شهر گرگان، محور سیاهتلو، شصت کلاته و والش‌آباد یک هزار و 300 لیتر بر ثانیه آن تامین شده است.

کمبود منابع مالی مهمترین مشکل طرح آبرسانی گرگان از فاضل‌آباد است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان تاکید کرد: کمبود حدود 290 لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز گرگان براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اجرای تاسیسات محور فاضل‌آباد تامین خواهد شد.

حیدریان مهمترین مشکل اجرای طرح آبرسانی به گرگان از فاضل‌آباد را کمبود منابع مالی ذکر کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار لازم، فاز اول محور فاضل‌آباد پاییز امسال و فاز دوم آن تا پایان سالجاری و سایر مراحل کار تا پایان شهریور ماه 1393 به بهره برداری می رسد.

به گفته وی، تا پایان سال 1391 مبلغ 468 میلیارد و 684 میلیون ریال از محل اعتبارات عمرانی و 195 میلیارد و 466 میلیون ریال از محل اوراق مشارکت برای طرح فوق هزینه شده است.

طرح آبرسانی گرگان از فاضل‌آباد در سال 1392، 230 میلیارد ریال اعتبار دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان منابع مالی لازم برای اجرای طرح آبرسانی گرگان از فاضل‌آباد در سال 1392 را 230 میلیارد ریال اعلام کرد و تصریح کرد: از مجموع این اعتبارات، 150 میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی و 80 میلیارد ریال از محل اوراق مشارکت به این طرح اختصاص داده شد.

حیدریان میزان اعتبار لازم برای اجرای این پروژه در سال‌های بعد را 190 میلیارد ریال در صورت تخصیص صد در صد اعتبار سالجاری عنوان و خاطرنشان کرد: با توج به اینکه در آینده طرح‌های آبرسانی به مجتمع‌های آبرسانی تبدیل خواهند شد و بخش عمده آب شرب شهر گرگان نیز از آب‌های سطحی تامین می شود، لذا آبرسانی به شهر فاضل‌آباد از طریق تاسیسات آبرسانی به گرگان که در فاضل‌آباد نصب و اجرا شده اند صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اکثر پروژه‌ها با مشکلات اجتماعی مواجه هستند، یکی از این مشکلات را قرار گرفتن زمین‌های کشاورزی در مسیر اجرای این پروژه‌ها عنوان و تصریح کرد: ما در تلاش هستیم تا میزان مشارکت مردم را در اجرای این پروژه ها افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان اضافه کرد: طرح‌هایی هم که در داخل شهرها اجرا می‌شوند به دلیل برخی محدودیت‌های قانونی، شهرداری مانع اجرای پروژه‌ها می‌شود.

در طرح میان مدت خرید شش هکتار زمین در «گرمابدشت» در دستورکار قرار دارد

مدیر طرح‌های آبرسانی به شهرهای استان گلستان با اشاره به طرح میان‏ مدت این پروژه اظهار داشت: در این طرح برای جمع‌آوری آب‏‌های سطحی از رودخانه «محمدآباد فاضل‌آباد»، «هشن»، «قرن‌آباد» و «جعفرآباد» گرگان که به سد «نومل» گرگان سرریز می‏ شوند خرید شش هکتار زمین در «گرمابدشت» به منظور احداث تصفیه‏خانه در دستورکار قرار دارد.

حسین جمشیدی اضافه کرد: در طرح درازمدت برای تامین آب گرگان، آب استان‏‌های همجوار به این شهرستان منتقل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: طرح فوری و اضطراری سال 1385 آغاز شد و قرار بود دهه فجر سال 1391 پایان یابد، اما به دلیل مشکلات مالی و اجتماعی تاکنون به طول انجامید.

در این طرح به «فاضل‌‏آباد» هم آبرسانی می‏ شود

مدیر طرح‌های آبرسانی به شهرهای استان گلستان با بیان اینکه این پروژه فقط برای آبرسانی به گرگان تعریف شده است، گفت: از آنجایی که در آینده طرح‌های آبرسانی به مجتمع‏‌های آبرسانی تبدیل می‌شوند در این طرح به «فاضل‌آباد» هم آبرسانی می‏شود.

جمشیدی ادامه داد: در طرح اضطراری تامین آب شرب گرگان تامین 600 لیتر در ثانیه آب پیش‏بینی شد که به دلیل مشکلات اجتماعی و برخی مشکلات دیگر حداکثر 450 لیتر آن تامین می‏شود.

ادامه دارد ...

--------------------------

گزارش از: ابوذر پورادیب

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه