۷ باور اشتباه در مورد روش‌های لاغر شدن

زرین نامه: بسياري از مردم بر اين باورند كه رژيم غذايي مناسب و موثر براي لاغر شدن اين است كه هر روز را با يك عدد سيب و كمي ماست سپري كنيد در حالي كه كاهش فاحش كالري دريافتي بدن براي بلند مدت موثر نيست و نتيجه دلخواه را نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه؛ شايعات بسياري در مورد لاغري و روش هاي مربوط به آن در ميان مردم پراكنده شده است. اين شايعات تا جايي پيش مي روند كه حتي مي توانند مانع افراد براي شروع سفر كاهش وزن شوند. مسلماً اگر روزي كسي به شما بگويد كه به مدت يك سال نبايد چيزي به جز سبزي و گياهان بخوريد و هر روز ۳ ساعت هم ورزش كنيد، قيد لاغري و كاهش وزن را خواهيد زد.

هميشه بايد احساس گرسنگي داشته باشيد و سير نشويد

بسياري از مردم بر اين باورند كه رژيم غذايي مناسب و موثر براي لاغر شدن اين است كه هر روز را با يك عدد سيب و كمي ماست سپري كنيد در حالي كه كاهش فاحش كالري دريافتي بدن براي بلند مدت موثر نيست و نتيجه دلخواه را نخواهد داشت. در ضمن هر چه ميزان كالري دريافتي روزانه بدن تان كاهش يابد و به حداقل برسد، احتمال آنكه زود خسته شويد و رژيم غذايي خود را كنار بگذاريد، بيشتر مي شود. پس چه بايد كرد؟ چاره كار اين است كه از غذاهايي استفاده كنيد كه به شما احساس سيري بيشتري مي دهند و هورمون هاي «من سير هستم» بدن تان را ترشح مي كنند؛ مثل پروتئين ها و چربي ها. برخي غذاهاي غلط انداز مثل شكر و رژيم هاي پر كربوهيدرات به شما احساس سيري براي مدت طولاني نمي دهند و ۳۰ دقيقه بعد از خوردن، بلافاصله هوس خوردن چيز ديگري مي كنيد. اگر باور نداريد مي توانيد امتحان كنيد. بايد تا جايي كه ممكن است از ايجاد احساس گرسنگي جلوگيري كنيد.

بايد از خوردن تمام غذاهاي خوشمزه چرب پرهيز كنيد

يكي از اشتباه ترين باورها كه بسياري از مردم به آن اعتقاد دارند اين است كه چربي بد است. مردم فكر مي كنند چربي مضر است و اگر آن را مصرف كنند، چاق خواهند شد. چربي ها به شما احساس سيري مي دهند و به رفع يبوست نيز كمك مي كنند. پروتئين و چربي مهمترين عوامل تحريك كننده هورمون هايي هستند كه پيام هاي سيري را مي فرستند. در ضمن چربي ها انواع مختلف دارند. برخي از آنها چربي هاي بسيار خوب و سالم هستند و براي افزايش سلامت و تندرستي بدن لازمند. مثل چربي موجود در ماهي هايي كه حاوي روغن امگا۳ هستند، روغن نارگيل، روغن زيتون و...

هر روز بايد چند ساعت ورزش كنيد

خيلي از مردم فكر مي كنند كه تنها راه لاغر شدن اين است كه زمان زيادي را در باشگاه هاي ورزشي و براي ورزش سپري كنند ولي حقيقت چيز ديگري است. در مورد بسياري از ما درست غذا خوردن بسيار موثرتر از ورزش كردن است. در واقع رژيم غذايي اهميت ويژه اي دارد. زماني كه عادت برنامه غذايي سالم را شروع كرديد، مي توانيد به آن ورزش كردن را نيز بيفزاييد.

استفاده از ترازو به عنوان وسيله اي براي پيشرفت و موفقيت بيشتر

ترازو به راحتي شما را فريب مي دهد چرا كه وقتي روي آن مي رويد، اينكه فرم بدن تان چاق و پر از چربي باشد يا عضلاني و محكم، برايش فرقي ندارد. شما مي توانيد چربي هاي بيشتري از دست بدهيد ولي به دليل عضلاني تر شدن وزن كم نكنيد. گاهي اوقات وزن بدن تان به طرز چشمگيري كاهش مي يابد و شما نيز از اين مسئله بسيار خوشحال و راضي مي شويد، حال آنكه در حال از دست دادن عضلات تان هستيد. قضاوت شما در مورد خودتان بهتر است كه از طريق نگاه كردن به آيينه يا حتي كمك گرفتن از مربي ورزشي باشد.

نوشيدن مقداري سركه در صبح و هنگام بيدار شدن از خواب، باعث لاغري مي شود

اين طرز فكر و باور بسيار غلط و خطرناك است. لاغر شدن بدن از نظر علمي زماني اتفاق مي افتد كه فرد كالري كمتري از طريق غذا دريافت كند و مقدار انرژي بيشتري را از طريق فعاليت هاي فيزيكي به مصرف برساند. برخي مي گويند سركه باعث كاهش قندخون مي شود و فرآيند احساس گرسنگي را كاهش مي دهد ولي تحقيقات نشان مي دهد كه سركه اثر برعكس دارد و باعث ايجاد احساس سيري براي مدت طولاني نمي شود و البته هيچ منفعتي هم براي معده و دستگاه گوارشي ندارد.

نوشيدن يك ليوان آب ولرم هر روز باعث كاهش وزن مي شود

اين حرف از نظر علمي ثابت نشده است و هيچ رابطه علمي بين كاهش وزن و نوشيدن آب ولرم وجود ندارد. آب يك عنصر حياتي براي بدن است و برخي از ويتامين هاي D قابل حل در آب هستند بنابراين مصرف آب براي جذب آن ضروري است ولي نوشيدن آب ولرم بعد از بيدار شدن از خواب باعث لاغري نمي شود بلكه باعث افزايش متابوليسم بدن مخصوصاً براي ورزشكاران و بالا رفتن فعاليت فيزيكي آنها مي شود. افرادي كه از يبوست رنج مي برند نيز بهتر است كه صبح ها يك ليوان آب ولرم بنوشند ولي نوشيدن آب ولرم به تنهايي باعث لاغري نمي شود.

صبحانه نخوردن و هر روز يك وعده غذا خوردن باعث لاغري مي شود

صبحانه يك وعده غذايي بسيار مهم است و براي كسب انرژي بعد از چند ساعت خواب و عدم دريافت انرژي از طريق غذاها، لازم است. تحقيقات بسياري نشان مي دهند صبحانه نخوردن باعث سخت تر شدن كاهش وزن مي شود چرا كه چند ساعت بعد به علت گرسنگي زياد اقدام به خوردن غذاهاي پر كالري خواهند كرد و ديگر به سلامت خودشان اهميت نمي دهند.

آرامش/ شماره ۱۸/ آذر ماه ۹۲/ مترجم: اعظم اسلامي مجد/ صفحه ۵۴

 


 

مخاطبان محترم زرين نامه مي توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاوير و هر آن چيزي که در قالب فرهنگ، هنر و اجتماع جاي مي گيرد را به آدرس zarinnameh@yahoo.com ارسال کنند تا در سريع ترين زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان يکي از مطالب ويژه زرين نامه منتشر شود.

همچنين مي توانند سوژه هاي خبري و مشکلات شهرستان را جهت پيگيري از طريق ايميل فوق يا سامانه پيامک 3000272008 با ما در ميان بگذراند.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه