آمار بالای تصادفات در گلستان/ رکوردداری تلفات موتورسیکلت

زرین نامه: سالانه حدود 500 نفر در گلستان بر اثر تصادفات جاده ای جانشان را از دست می دهند که این میزان 15 درصد از نُرم تصادفات کشور بالاتر است.

به گزارش زرین نامه به نقل از مهر، تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن درحال حاضر به صورت یک معضل بوده و سالانه درصدی از سرمایه های انسانی در گلستان بر اثر سانحه تصادف جانشان را از دست می دهند.

طبق آمار گلستان بیشترین شمار متوفیان تصادفات جاده ای گلستان را موتورسواران تشکیل می دهند و بیش از 50 درصد این افراد در گروه سنی 15 تا 22 سال قرار دارند.

سالانه بر اثر وقوع تصادفات 200 موتورسوار در استان کشته و 1500 نفر مجروح می شوند که این موضوع دغدغه خاطر خانواده ها و مسئولان استان را فراهم کرده است.

در این راستا و در هفته احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی همایشی ظهر یکشنبه در گرگان برگزار شد و در آن بر لزوم رعایت قوانین و پیشگیری از تخلفات برای کاهش حوادث جاده ای تاکید شد.

مرگ 30 گلستانی به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت

مدیرکل حمل ونقل و پایانه های استان گلستان گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی سال گذشته 520 نفر دراستان گلستان جان خود را بر اثر تصادفات رانندگی جان خود از دست دادند و بر این اساس، گلستان در تصادفات 15 درصد از نرم کشوری بالاتر است.

مهدی میقانی افزود: میزان عمر از دست رفته ایرانیان در تصادفات پنج برابر و مرگ و میر تصادفات درایران 11 برابر استاندارد جهانی است، هرچند تصادفات رتبه دوم پس از بیماریهای قلبی عروقی را در مرگ ومیر افراد دارد اما اگر به سال های عمر از دست رفته افراد نگاه کنیم، مهمترین علت مرگ ومیر است.

روزانه 55 ایرانی براثر تصادف می میرند

وی اظهارداشت: طبق آمار در ایران سالانه 20 هزار نفر و به عبارتی روزانه 55 نفر بر اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست می دهند و این مثل این است که هر روز دو هواپیما سقوط کند یا سالانه کلیه سکنه یک شهر 20 هزار نفری جان خود را از دست بدهند.

وی افزود: سازمان ملل دهه 2011 الی 2020 را دهه اقدام برای ایمنی جاده ها و نیز سومین روز ( یکشنبه) نوامبر هرسال را برای ادای احترام به درگذشتگان حوادث ترافیکی نامگذاری کرد و این روزعلاوه بر ادای احترام به درگذشتگان این حوادث فرصتی برای یک باز اندیشی در این واقعیت تلخ است که هزاران نفر روزانه در سراسر جهان جان خود را به خاطر یک اشتباه رفتاری یا سخت افزاری از دست می دهند.

میقانی اظهارداشت: در جهان روزانه سه هزار و500 نفر بر اثر آُسیب های ترافیکی فوت می کنند و بین 20 تا 50 میلیون نفر به آسیب دیدگی یا ناتوانی دچار می شوند و آسیب های ترافیکی اکنون در میان علل مرگ و میر در جهان رتبه یازدهم و در ایران رتبه دوم را دارا است.

گلستان رکوردار تلفات موتورسیکلت

سرپرست پلیس راه استان گلستان نیز گفت: مشکل ویژه ترافیکی گلستان نحوه استفاده از موتورسیکلت است که توجه این قشر به قوانین راهنمایی ورانندگی کم است و ما از حیث موتورسواران و تلفات آن در کشور اول هستیم.

سرهنگ علیرضا قدمی گفت: ما حتی از پایتخت و از استانهای پرجمعیت هم هستیم و هدف گذاری اولیه این جلسات باید در این خصوص باشد.

وی ادامه داد: ما در شش ماهه اول سال در استان 254 را در اثر حوادث ترافیکی ازدست دادیم که 70درصد آنان موتورسواران بودند.

وی ادامه داد: تمام تلاش و هم وغم مسئولان ترافیک و همه نهادهای مرتبط باید برای نهادینه کردن رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی دراستان باشد.

سرهنگ قدمی افزود: ما دچار تاخر فرهنگی در خصوص فرهنگ استفاده صحیح از وسایل نقلیه هستیم و فرهنگ استفاده صحیح از وسایل نقلیه در جامعه گسترش نیافته است.

وی تصریح کرد: تصادفات هنوز در بین عامه مردم یک تقدیر و سرنوشت است اما باید این نگاه تغییر کند و تغییر این نگاه هم نیازمند بازه زمانی بلند مدت است.

ناآشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی

وی با اشاره به اینکه اولین وآخرین عامل اجرای قوانین در کشور پلیس است گفت:223 ماده در آیین نامه های قوانین راهنمایی و رانندگی کشور وجود دارد اما 80 درصد مردم ما به غالب مواد آیین نامه آشنایی ندارند .

شناسایی 171 نوع تخلف

سرپرست پلیس راه استان با بیان اینکه 171 نوع تخلف را از دل قوانین راهنمایی ورانندگی بیرون آورده ایم گفت: در پلیس راه به اجرای قوانین به صورت قاطعانه روی آورده ایم وغالبا هم متخلفین از این اجرای قوانین به صورت قاطعانه دلخور هستند.

وی افزود: سازمان های فرهنگی ،روحانیون و ائمه جمعه باید صراحتا و جدی وارد این عرصه فرهنگ سازی شوند.

22 تا 28 آبانماه هفته احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی نامگذاری شده است.