انفجار بیروت چگونه انجام شد؟

زرین نامه: روزنامه السفیر به نقل از منابع امنیتی لبنان جزئیات جدیدی درباره انفجار دیروز در جنوب بیروت منتشر کرد که به کشته شدن ۶ نفر و زخمی شدن ۶۶ نفر دیگر انجامید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه؛ برخی منابع امنیتی به روزنامه السفیر گفتند: نتایج آزمایش "دی ان ای" از بقایای اجساد یافته شده در داخل خودروی منفجر شده در منطقه حاره حریک در ضاحیه در جنوب بیروت، روشن خواهد کرد که انفجار ناشی از عامل انتحاری بوده یا خودروی بمبگذاری شده پارک شده در خیابان.

اما منابع امنیتی بسیار آگاه به روزنامه السفیر گفتند: اطلاعات اولیه آنها براساس بررسی محل جنایت نشان می دهد که انفجار را یک عامل انتحاری مرتکب شد. این فرد سوار یک خودروی گراند دو دیفرنسیال بود که خودش را در وسط خیابان منفجر کرد.

این منابع افزودند: مواد منفجره در درب های خودرو جاسازی شده بود و ارتش لبنان ۱۲ روز پیش از انفجار در تلگرافی نظامی به همه دستگاههای امنیتی درباره وجود چنین خودرویی هشدار داده بود.

براساس اطلاعات روزنامه السفیر، این تلگراف نظامی نوع خودرو و رنگ و شماره پلاک آن را مشخص کرده بود و دیروز روشن شد که این مشخصات با مشخصات خودروی بمبگذاری شده مطابقت می کند.

افسران ذیربط درباره علت استفاده از ۲۰ تا ۳۰ کیلو مواد منفجره در این انفجار در مقایسه با مواد منفجره زیاد بکار برده شده در انفجارهای گذشته گفت: وزن مواد منفجره به یک علت اساسی کم بود و آنهم، نگرانی راننده از تفتیش و بازرسی.

برپایه این گزارش، مواد منفجره برای متوقف نشدن راننده در پست های بازرسی و تفتیش صندوق عقب خودرو، در درب های آن جاسازی شده بود و همانطور که می دانیم در درب ها نمی توان مواد زیادی جاسازی کرد.

اطلاعات روزنامه السفیر همچنین حاکی است: خودرو وارد سوریه شد و در یکی از مناطق خارج از کنترل نظام سوریه بمبگذاری شدد و نه -آنگونه که مطرح شده است- در شهرک عرسال لبنان.

برخی منابع رسمی لبنان گفتند: "ر.الف" آخرین فرد لبنانی است که خودرو را خریداری کرد و سپس آن را سه ماه پیش به برخی افراد در جناح مخالفان سوری به مبلغ ۲۹۰۰ دلار فروخت.

برپایه این گزارش، درحالی که محققان درحال جمع آوری فیلم دوربین های نظارتی و تجزیه و تحلیل آن برای تعیین مسیر حرکت مجری عملیات هستند اما دستگاه امنیتی لبنان با نهادهای مسئول پست های ایست و بازرسی باید به خطر نفوذ دیروز به ساختار امنیتی اذعان کنند زیرا چگونه این خودرو با پلاکی که قبلا به دستگاههای امنیتی اعلام شده بود، توانسته از ایست های بازرسی بدون تفتیش یا متوقف شدن عبور کند./فارس


مخاطبان محترم زرين نامه مي توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاوير و هر آن چيزي که در قالب فرهنگ، هنر و اجتماع جاي مي گيرد را به آدرس zarinnameh@yahoo.com ارسال کنند تا در سريع ترين زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان يکي از مطالب ويژه زرين نامه منتشر شود.

همچنین می توانند سوژه های خبری و مشکلات شهرستان را جهت پیگیری از طریق ایمیل فوق یا سامانه پیامک 3000272008 با ما در میان بگذارند.