ثبت ملی مراسم چهل منبر گرگان

زرین نامه: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان گفت: مراسم چهل منبرگرگان به عنوان میراث معنوی درفهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش زرین نامه به نقل از  روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، قربان عباسی با اعلام این مطلب افزود: این مراسم از مراسم آیینی ماه محرم درروز تاسوعا است که تنها در محلات قدیمی گرگان برگزار می شود.
وی درادامه با اشاره به اینکه این اثر با شماره 550 درفهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، مراسم چهل منبر را شرح داد وگفت: خانه های گرگانی منبر خود را بیرون از درب منزل قرار می دهند، تا هرکسی نذری دارد شمعی روشن کند و بر روی آن قرار دهد.
او خاطر نشان کرد: گرگانی ها اعتقاد دارند اگر کسی شمع روشن کند و بر روی چهل منبر بگذارد حاجتش برآورده می شود.
عباسی از مراسم چهل منبر به عنوان یک اثر معنوی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور یاد کرد و اذعان داشت: دسته های عزاداری در عصر روز تاسوعا مهیا می شوند و در خیابان ها و کوچه ها به ویژه به زنجیرزنی می پردازند. سپس مراسم پامنبری آغاز می شود و تا نماز مغرب و عشاء ادامه دارد.
وی افزود:در مراسم مذکور پخت حلیم نیز در عصر تاسوعا توسط زنان انجام می شود و عزاداران به سر دیگ حلیم یکدیگر می روند و اندکی آن را هم می زنند و پای دیگ شمعی برمی افروزند تا حاجت شان برآورده شود . پس از آماده شدن حلیم را تقسیم می کنند.
عباسی در پایان اذعان داشت: گلستان ازلحاظ میراث معنوی دارای غنای بالایی است که امید است بتوانیم جهت حفظ و صیانت از این آثار آن‌ها را به ثبت برسانیم . چرا که همگی این مواریث نمادی از فرهنگ و آیین مردمان استان می باشند و باید حفظ شده وبه آیندگان منتقل شوند.