تشریح ضرورت‌های حماسه اقتصادی

زرین نامه: معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح الزامات حماسه اقتصادی و لزوم تحول در روند صندوق‌های بازنشستگی گفت: شورای هماهنگی و راهبری امور اقتصادی این وزارتخانه در این راستا و برای ارتقای سطح بهره‌وری در این مجموعه تشکیل شده است.

به گزارش زرین نامه؛ اولین همایش جهت‌گیری‌‌های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجموعه‌های اقتصادی تابعه صبح امروز در مرکز همایش‌های صداوسیما آغاز به کار کرد.

در ابتدای این همایش سیدعباس حسینی با اشاره به چشم‌انداز امیدوارانه پیشرفت و تحرک ملت ایران در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی در سال جاری گفت: با همین نگاه رهبر معظم انقلاب امسال را سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام گذاری‌ کردند.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: بررسی اجمالی عناوین انتخاب شده توسط مقام معظم رهبری برای سال‌های گذشته نشان می‌دهد که دغدغه‌های اقتصادی از نگاه ایشان همواره اولویت دارد و به دفعات در این باره تأکید کرده است که البته این امر با توجه به تشدید تحریم‌ها از سال ۹۱ بسیار حائز اهمیت بوده و لزوم به کارگیری برنامه‌های تحول اقتصادی را به صورت بلندمدت بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نظر دارد با یک رویکرد جدید و با ظرفیت‌های ارزشمند خود صندوق‌های بیمه‌ای تحت پوشش خود را از وضعیت فعلی خارج کرده و فعالیت ‌آنها را در مسیر تعالی و رشد ساماندهی کند.

حسینی ادامه داد:‌ در واقع تلاش خواهیم کرد ضمن حرکت در مسیر کاهش وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه عمومی کشور فصلی جدید از حضور فعالیت‌های اقتصادی صندوق‌ها را با محور قرار دادن شاخص‌های اقتصادی و تأکید بر افزایش تولید ناخالص ملی و با توزیع ثروت و مردم‌نهاد کردن اقتصاد پی‌گیری کنیم.

دبیر اولین همایش جهت‌گیری‌های اقتصادی اظهار داشت: متأسفانه نگاهی اجمالی به وضعیت موجود صندوق‌های بازنشستگی و کسری خالص ارزش دارایی‌های آنها مبین آن است که ادامه فعالیت صندوق‌ها با روال گذشته امکان‌پذیر نیست و در عرصه تأمین مالی آنها را با مشکلات جدی مواجه می‌کند که قطعاً برون‌رفت از آن نیازمند اتخاذ تدابیر حرفه‌ای است.

وی افزایش صادرات غیر نفتی و تنوع‌بخشی به آن با هدف کاهش وابستگی بودجه به نفت، تشدید تحریم‌های بین‌المللی، مدیریت بهینه منابع و مصارف ریالی و ارزی، حفظ و افزایش تولید و اشتغال و هدایت نقدینگی سرگردان جامعه به بخش‌های مولد اقتصاد کشور را از جمله اقدامات حماسه اقتصادی دانست و افزود:‌ فرهنگ‌سازی در حوزه حماسه اقتصادی با تأکید بر مصرف محصولات داخلی و افزایش سهم بخش عمومی، تعاونی و خصوصی در تولید ملی و اقتصاد کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ‌مدیریت و تأمین منابع مالی، حفظ و افزایش تولید و اشتغال پایه‌دار، ارتقای هم‌افزایی و ارتقای بهره‌وری را جهت‌گیری‌های کلی این مجموعه دانست و افزود: برنامه‌های ویژه‌ای در این معاونت تعریف شده که از جلمه آنها استقرار نظام یکپارچه‌ اطلاعاتی، تشکیل کمیته‌های حسابرسی داخلی در تمامی شرکت‌ها، پیگیری و تدوین اصول حاکمیتی شرکتی در مجموعه‌های تابعه و انضباط‌بخشی به ساماندهی و فروش اموال و سهام این شرکت‌ها است.

حسینی اضافه کرد: برای دستیابی به راهکارهای مناسب برای هماهنگی و هم‌افزایی در مجموعه‌های اقتصادی تحت پوشش این وزارتخانه، شورای هماهنگی و راهبری امور اقتصادی با حضور وزیر، قائم وزیر، معاون امور اقتصادی و مدیران عامل مجموعه‌های اقتصادی تحت پوشش تشکیل شده است و انتظار می‌رود این کارگروه‌های تخصصی در نقش اتاق‌های فکر با تقویت حضور مؤثر در صنایع کشور ارتقای سطح بهره‌وری کار و سرمایه را در این مجموعه بیش از گذشته فراهم‌ کنند./فارس