معارف دینی باید به بهترین روش ارائه شود

زرین نامه: مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: ارائه ی معارف دینی باید به بهترین روش و در قالب های زیبایی انجام شود.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ غلامرضا منتظری در گارگاه عفاف و حجاب و رسانه های ارتباطی در جمع سرگروه ها و متربیان جوان شجره ی طیبه ی صالحین بیان کرد: برای جذب مردم به آموزه های دینی و مذهبی باید تربیت را با روش ها و قالب های مخاطب پسند آغاز و به مسیر مورد نظر رهنمون کنیم.

وی روش های غیر مستقیم را اثربخش تر از روش های مستقیم دانست و اظهار کرد: ترقیب به حفظ عفاف و حجاب، مبارزه با دشمن، ایجاد علاقه در کودکان برای انجام مسائل دینی و ارزشی از طریق روش های غیر مستقیم اثر بخشی و جذابیت بیشتری دارد.

منتظری با اشاره به اینکه معارف دینی- اسلامی ما زلال و آدمی تشنه ی کسب معرفت است، اذعان داشت: اما انسان علیرغم تشنگی فراوان برای کسب معرفت، هیچگاه حاضر به نوشیدن آن در ظروف کثیف نخواهد شد و برای نوشاندن معرفت به وی باید از ظروف زیبا که همان روش ارائه مطلب است، استفاده کنیم.

وی با اشاره به مثالی از زندگی امام خمینی (ره) که روزی دکمه ای از لباس امام جدا شد، ایشان به همسر بزرگوارشان فرمودند چطور می شود این دکمه را مرمت کرد؟ گفت: این روش زیبا برای درخواست هیچگاه از یاد درخواست کننده نمی رود و ما نیز باید از این رفتارهای زیبای امام خمینی (ره) در ارتباطامان با دیگران الگو بگیریم.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان همچنین با انتقاد از بکارگیری نحوه درخواست قرائت صلوات توسط بعضی اشخاص در تجمع ها برای ایجاد سکوت و سخنرانی به روش های نامناسب و نازیبا افزود: باید حس نیاز در ذکر صلوات و انجام دیگر مسائل دینی را به صورتی زیبا در مردم ایجاد و از توسل به روش های خشک و ناصحیح بپرهیز کنیم.

ضرورت توجه به امر به معروف و نهی از منکر

منتظری با تاکید بر اهمیت اصلاح شیوه های امر به معروف و نهی از منکر خاطر نشان کرد: هنگام امر به معروف و نهی از منکر، شخصیت امر شونده را در نگاه مان را تکریم کنیم، بعضی ها همزمان که می خندند، در نگاهشان تحقیر شخصیت موج می زند.

وی همچنین گفت: به گروه سنی مخاطبمان در امر به معروف توجه کنیم به طور مثال دوران کودکی زمان استدالال مسائل دینی برای آن ها نیست و فقط باید در آن ها احساس عشق و دوستی به خداوند را تقویت کنیم.

منتظری سخن خود را اینگونه به پایان رساند: آیا کسی هست گناهی نکرده باشد؟ ناگاه سکوت می کردند! و آیا کسی هست نخواهد گناهانش آمرزیده نشود؟ و باز هم ناگاه هم سکوت کردند! و سپس با بیان حدیث زیبایی در وصف ثواب همه ترغیب قرائت شدند.

انتقاد از نحوه نمایش زنان در تلویزیون

مسئول بسیج طلاب و روحانیون استان گلستان نیز در بخش دیگری از این کارگاه گفت: تخریب حریم ها و عمومی کردن گناه یکی از اهداف شوم رسانه های دشمن است.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا ریاحی تصریح کرد: متاسفانه رسانه های داخل کشورمان نیز خواسته یا ناخواسته این عمل را در تلویزیون های خودمان نیز انجام می دهند.

وی با انتقاد از نحوه نمایش زنان در برنامه ها و سریال های تلویزیونی افزود: همیشه زنی که بدبخت تر، بیچاره تر، فقیر تر و کم سوادتر است را چادری و با حجاب نشان داده و زنی را که بی حجاب تر است را در رسانه های ما نیز موفق تر و سعادتمندتر نشان می دهند و با این عمل اینگونه القا می کنند که حجاب مانع پیشرفت زنان است.

ریاحی خاطرنشان کرد: بانوان زیادی در کشورمان علیرغم رعایت مسائل دینی و حجاب درجات عالی علمی را طی کرده اند که باید با به تصویر کشیدن برجستگی این بانوان نظام اسلامی در مقابل هجمه های ضد اسلامی دشمنان کشور بیاستیم.

این کارگاه آموزشی به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه مقاومت بسیج حضرت فاطمه، اموربانوان فرمانداری، اداره بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و اداره آموزش و پرورش شهرستان علی آبادکتول در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه