فرهنگ را فداي اقتصاد نکنيم

زرین نامه: امام جمعه شهرستان علی آبادکتول با اشاره به پيشرفت و تکامل جامعه اسلامي در طول تاريخ گفت: در جامعه اسلامي جريان هاي اثر گذاري بوده اند که زندگي مادي خود را فداي فرهنگ کردند.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی موسوی در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر، سرپرست و کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد اسلام شهرستان علی آبادکتول گفت: اگر چه اقتصاد پايه و مبناي زندگي انسان ها را شکل مي دهد اما مي توان به مصاديقي در طول تاريخ اشاره کرد که نگاه فرهنگي آنان به زندگي از نگاه اقتصادي آنان ارجحيت داشته و همين موضوع باعث شده تا به عنوان جريان هاي تاثير گذار مطرح شوند.

وي تصریح کرد: در مسائل فرهنگي بايد به دو نکته توجه داشت. اول اين که جایگاه فرهنگ مقدم بر امور دیگر است و حرف اول و آخر را فرهنگ می زند و نکته دوم نيز آن که اگر اهمیت فرهنگ بالاست مشکلات مادی نباید مانع توسعه آن شود.

موسوي در ادامه با اشاره به اهميت فرهنگ گفت: باید برای فرهنگ ارزش انسانی قائل شويم و نباید مشکلات مادی و اقتصادي مانعي در راه توسعه فرهنگي ايجاد کند.

امام جمعه علي آباد به ابزار هنر براي اشاعه فرهنگ نيز اشاره کرد و گفت: فرهنگ، هنر نیست بلکه هنر ابزاري است در خدمت فرهنگ. همه اینها ابزار انتقال هستند که فکر و سبک زندگی اي را به طرف مقابل ارائه می نماید.

حجت الاسلام موسوي به مصاديقي از استفاده از هنر در ارائه پيام اشاره و خاطر نشان کرد: قرآن یک اعجاز هنری است یعنی زیبا گفتن که بشر از طاقت آن عاجز است. قرآن از طریق هنر مطالب خود را بيان کرده است.

وي در ادامه گفت: در بحث خوشنویسی نيز اغلب علمای اسلام همانندامام خميني (ره) از خط زیبایی برخوردار بودند که همه اينها نشان دهنده اين است که هنر لطافت های روح بشر را رشد می دهد و انسان را از حالت های غم واندوه خارج می کند.

امام جمعه علي آباد درادامه ضمن انتقاد به وضعيت موسيقي در عرصه هنر خاطر نشان کرد: متاسفانه در جوامع بشري از هنر زيباي موسیقی صرفا به جلوه های بد آن توجه مي شود در صورتي که استفاده مناسب از اين هنر مي تواند به صورت یک فکر و سبک زندگی صحیح وسالم قابل استفاده باشد.

وي افزود: هنرمندان موسیقی ببايد جهت ارتقاي اين هنر در جامعه تلاش نمايند.

موسوي در پايان به محتواي موسيقي در اسلام اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که محتوي موسيقي نبايد لحوی نباشد .اساس اسلام در زیبایی وشادی است نه شادی که اسلام را از هم بپاشد، بلکه آن شادی های که انسان را از اندوه خارج نماید.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه