بنزین یورو۴ ایرانی همان یورو۴ اروپا نیست؟

زرین نامه: در حالی که بارها از سوی کارشناسان در خصوص مطابق بودن بنزین یورو ۴ تولیدی در ایران با استاندارد روز اروپا ابهام وارد شده بود، امروز معاون وزیر نفت بر متفاوت بودن بنزین یورو ۴ تولیدی در ایران با استاندارد یورو ۴ جهانی صحه گذاشت.

به گزارش زرین نامه؛ تولید و عرضه بنزین با استاندارد یورو ۴ پایان خرداد سال جاری پس از سالها خلف وعده، آغاز شد. در پی آغاز عرضه بنزین با استاندارد یورو ۴ اظهار نظرهای متفاوتی از سوی کارشناسان خودرو، سوخت و محیط زیست در مورد استاندارد جدید بنزین در ایران مطرح شد.

در این بین، اظهارات متعددی مبنی بر وارد کردن ابهام در هماهنگی کامل بنزین عرضه شده با استاندارد شناخته شده یورو ۴ در جهان بود. حتی برخی کارشناسان و مسئولان محیط زیست شهری خواهان آزمایش بنزین جدید تولیدی در آزمایشگاههای معتبر بین المللی شدند تا ادعای وزارت نفت در یورو ۴ بودن بنزین جدید تولیدی اثبات شود اما گویا این پیشنهادات و درخواست ها با مقاومت وزارت نفت به نتیجه نرسید.

اظهارات مختلف در مورد کیفیت بنزین یورو ۴ و اثرگذاری آن بر روی میزان آلایندگی هوا و موتور خودروها ادامه داشت تا اینکه مسئولان مربوطه خبر از عرضه گسترده بنزین با اسم جدید "پاک" در کلانشهر تهران و برنامه عرضه گسترده آن در کشور خبر دادند.

گویا این بنزین پاک در محقق نشدن وعده هماهنگی بنزین جدید تولیدی با استاندارد یورو ۴ از سبد سوخت خودروهای کشور سر درآورده است. اما امروز عباس کاظمی معاون وزیر نفت هماهنگ بودن مشخصات بنزین یورو ۴ ایران با استاندارد جهانی یورو ۴ را زیر سوال برد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش از اقدام وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش برای ثبت جهانی بنزین یورو ۴ تولیدی کشور خبر داد. این در حالی است که استاندارد یورو ۴ پیش از این به عنوان استاندارد اتحادیه اروپا ثبت جهانی شده است و ثبت جهانی بنزین یورو ۴ ایران تنها معنای متفاوت بودن این نوع بنزین با بنزین اروپایی را دارد.

در خصوص تفاوت های بنزین یورو ۴ ایرانی، خبرها از پایین‌تر بودن اکتان این بنزین و وجود الفین تا تفاوت در درصد گوگرد، بنزن و سولفور آن نسبت به نوع اروپایی آن حکایت دارد./تسنیم